השוק

בנק הפועלים: בלי תקציב מאושר, חברות הדירוג עלולות לאבד סבלנות

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר היום כי אם בסופו של יום המלחמה תימשך ללא תקציב מאושר, הרי שזה עלול לשבור את חברות הדירוג
ניצן כהן | 
ויקטור בהר (צילום Magma Images, ענבל מרמרי)
המשך המלחמה ללא תקציב מאושר, עלול לשבור את חברות דירוג האשראי מה שיביא אותן להוריד את הדירוג של ישראל. כך אומר היום ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים. 
"שנת 2024 תיפתח כנראה ללא תקציב מאושר. מבחינה פוליטית הממשלה תתקשה להעביר קיצוצים תקציביים שיעמדו בציפיות של השווקים או חברות הדירוג, והפתרון המסתמן הוא דחייה וקיצוצים אוטומטיים בחוק. בתרחיש אופטימי בו המלחמה מסתיימת תוך מספר שבועות, הדחייה עשויה להתברר כחיובית, כי התמונה הכלכלית תתבהר. מנגד המשך המלחמה, ללא תקציב מאושר עלול להיות הקש שישבור את גב הגמל מבחינת חברות הדירוג בשנה הבאה" אומר בהר.

באשר להתפתחות הגירעון ודרך המימון שלו, אומר בר כי "הגירעון התקציבי עלה ב- 12 החודשים האחרונים שהסתיימו בחודש נובמבר לרמה של 3.4% מהתוצר. ההכנסות ממסים ישירים ירדו בשיעור חד של 17% (ריאלי) לעומת החודש המקביל אשתקד. הוצאות המלחמה הישירות נאמדו בחודש זה ב- 5.8 מיליארד שקל. מימון הגירעון נטו נעשה בעיקר בשוקי חו"ל: 13.3 מיליארד שקל בחו"ל, לעומת 3.7 מיליארד בשוק המקומי.
"מדיניות ההנפקות מונעת הכבדה על השוק המקומי ובולמת עלייה בתשואות האג"ח כאן, זאת במחיר של גיוסים מעט יקרים יותר בשווקים הגלובליים (לאור עליית פרמיית הסיכון)".
באשר להתפתחות שוק המט"ח, אומר בהר כי בנק ישראל מכר בחודש נובמבר מט"ח בסכום של 300 מיליון דולר בלבד, לאחר מכירות בסך 8.2 מיליארד בחודש אוקטובר. סביר להניח שהמכירות היו בתחילת החודש לפני הייסוף הגדול בשער השקל. יתרות המט"ח של בנק ישראל שבו לרמה דומה לזו של סוף ספטמבר - 198 מיליארד דולר, זאת הודות לשערוך כלפי מעלה ביתרות המט"ח על רקע היחלשות של הדולר בעולם ועליות המחירים בשווקים הפיננסיים. הייסוף החד בשער החליפין בנובמבר לא היה קשור אם כן למכירות המט"ח של בנק ישראל.
"מדדי המחירים לחודשים הקרובים יושפעו מהחלטות מדידה של הלמ"ס. כך לדוגמה אם סעיף נסיעות לחו"ל יימדד, השפעת הייסוף עשויה להביא לירידה במדד נובמבר. מנגד, ההיעדרות של עובדים פלשתינאים העלתה את מחירי שירותים שונים שקשורים לשיפוץ ותחזוקת הבית. גדלים הסיכויים שנראה עליית מסים מסוימת בשנה הבאה לאחר סיום הלחימה, ואלו אם יקרו, צפויים אולי אף הם לייקר את מחירי המוצרים והשירותים. תחזית האינפלציה עומדת על 2.4% לשנה הקרובה.
"תיתכן הפחתת ריבית סמלית בתחילת השנה הבאה, אבל הכיוון הכללי של בנק ישראל יהיה להמתין לפד האמריקני. בנק ישראל עדיין יראה לנגד עיניו שני גורמים סיכון: שוק עבודה הדוק שמאופיין בעליות שכר בחלק מענפי המשק, וגירעון תקציבי גבוה. השווקים מגלמים עתה ירידת ריבית לרמה של 3.25% בסוף 2024, לעומת ריבית פד של 4.25%. אנו צופים ירידת ריבית מתונה יותר לרמה של 4% בסוף 2024" מסיים בהר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה