השוק

בדרך למשבר בענף הנחושת? "אספקה נמוכה, ביקוש גובר"

ראש תחום מחקר הדור הבא ביוליוס בר מזהיר מפני זינוק בעלויות משאב הטבע בשל שיבושים בהיצע. פרשה שהתרחשה בפנמה הביאה לתגובת שרשרת שמאיימת על יציבות הענף כולו. לדברי הבכיר, בעיות האספקה של היום הן קדימון להאטה הצפויה בשוק מ-2025 ואילך
מערכת ice | 
נחושת (צילום shutterstock)
קרסטן מנקה, ראש תחום מחקר הדור הבא בבנק ניהול העושר יוליוס בר צופה עלייה במחירי הנחושת. בסקירה השבועית העריך כי הזינוק בעלויות הנחושת צפוי להתרחש "עקב שיבושים בהיצע שרק ילכו ויחמירו". שוק הנחושת לא סבל מבעיות היצע בשנים האחרונות, מכיוון שהייצור של המכרות צמח במהירות לאורך השנים. ייצור המכרות גדל בצורה חזקה הודות להרחבות במכרות קיימים ופרויקטים גדולים בתחום.
אחד מהפרויקטים הללו, Cobre Panama, עבר לאור הזרקורים לאחרונה ויצר תגובת שרשרת שמאיימת על יציבות הענף. מחלוקת שפרצה בין מפעיל המכרה עם ממשלת פנמה סביב סוגיית התמלוגים והמיסים תפסה את תשומת הלב התקשורתית והובילה למחאות סביבתיות, חברתיות ופוליטיות רחבות היקף.
 
מוקדם יותר השבוע, בית המשפט העליון של פנמה פסק נגד החוק שאפשר את חתימת החוזה, מה שגורם לאי וודאות בעניין עתידו של המכרה. בעקבות הפסיקה, נשיא פנמה הורה למפעיל לסגור את המכרה. במקביל, העובדים בלאס במבס, אחד ממכרות הנחושת הגדולים בפרו, פתחו השבוע בשביתה ללא הגבלת זמן בנוגע לשכרם. למכרה יש היסטוריה של מחאות, בעיקר מצד קהילות מקומיות שהתלוננו על נזקים סביבתיים והיעדר השתתפות כספית.

לדברי מנקה, אלו רק דוגמאות שמראות כי מספר השיבושים בהיצע הנחושת הולך וגדל, אך עקב מצב רוח דובי מתמשך, הן לא באו לידי ביטוי במחירים עד כה. במבט רחוק יותר אל העתיד, בעיות האספקה ​​של היום הן רק קדימון להאטה הממשמשת ובאה בייצור המכרות, לה אנו מצפים מ-2025 ואילך.
זו האטה שנובעת כתוצאה מתקופה ממושכת של השקעות מצומצמות ולוקות בחסר, והעדר גילויים של מחצבי נחושת גדולים חדשים. האטה זו מעצבת את השקפתנו בנוגע לנחושת ואנו מאמינים כי בטווח הארוך נראה את המתכת הזו מתייקרת, בשל דחיפת מאזן ההיצע והביקוש במהלך העשור הבא.

האטה ממשמשת ובאה בייצור המכרות מ-2025 ואילך. קרסטן מנקה, ראש תחום מחקר הדור הבא ביוליוס בר (צילום: יוליוס בר)
"השוק צפוי להתמודד עם אספקה נמוכה אך בו בזמן מביקוש גובר לנחושת, בעיקר מתעשיות האנרגיה וכלי רכב חשמליים, שיהיו חזקים מספיק על מנת לפצות על הירידה בביקוש עבור נחושת בשוק הסיני, בעיקר בענף הנדל"ן", מסכם הבכיר ביוליוס בר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה