השוק

"בנק לאומי מעדיף כותרת במקום לגבות את החוב מחנן מור"

לביקורת הקשה נגד בנק לאומי מצטרפים היום בנק דיסקונט וחברת הביטוח הפניקס שני גורמים משמעותיים בקונסורציום שהוביל בנק לאומי; "קראנו על אכיפת השעבודים בתקשורת"; גורמים בכירים בשוק ההון: בנק לאומי מחפש כותרות לא את החוב מחנן מור
ניצן כהן | 
חנן פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי (צילום Magma Images, אורן דאי, shutterstock)
בשוק ההון גוברת הביקורת נגד בנק לאומי וחנן פרידמן שפועלים לאכיפת השעבודים של חנן מור נגד ההלוואה שקיבל לרכישת הקרקע היקרה במתחם שדה דב. "ללאומי יש שעבודים על פרויקטים נוספים ולכן מצבו טוב יותר מהמצב של שאר הנושים בקונסורציום שנתן את ההלוואה לרכישת הקרקע בשדה דב. בנק לאומי מפר את ההסכם בין המלווים" אמר ל-ice גורם בכיר בשוק ההון.
הדברים של הגורם באים רגע אחרי שבנק דיסקונט וחברת הביטוח הפניקס שמהוות גורמים משמעותיים בקונסורציום המלווים שארגן בנק לאומי והעמיד את המימון לחנן מור כדי לרכוש את הקרקע היקרה במתחם שדה דב.
 
לא ניכנס לביקורת הקשה שיש לדיסקונט והפניקס נגד ההתנהלות של בנק לאומי אבל נסביר מה עומד מאחורי הקלעים. ראשית בדיסקונט וההפניקס זועמים על כך שקראו על הבקשה לאכיפת שעבודים של חנן מור באחד מכלי התקשורת שנחשבים למקורבים לבנק לאומי כשההגינות הבסיסית הייתה אמורה לכלול ולו הודעה מוקדמת לשאר החברים בקונסורציום המלווים. אבל נעזוב גם את זה ונמשיל הלאה.
בשוק ההון מדברים על היגיון בסיסי שלא קיים בלאומי שהעמיד את החוב של חנן מור לפירעון מידי. "בנק לאומי העמיד את ההלוואות לפני שנה וחצי או שנתיים, איך קרה שתוך פרק זמן כל כך קצר לאומי איבד את האמון בחנן מור? המוסדיים נתנו אמון בבנק לאומי שהעביר חיתום בסיסי את חנן מור. איזה סוג חיתום זה שאחרי פרק זמן כל כך קצר הוא קורס?" אמר ל-ice גורם בכיר בשוק ההון.
הגורם הוסיף נתון נוסף שהשורה התחתונה שלו שהפעולה של בנק לאומי הרחיק את כל שוק ההון ואף את עצמו מגביית החוב של חנן מור. באופן עקרוני חנן מור לא היה אדיש למצבו ופעל לממש פרויקטים אבל אז פרצה המלחמה ועצרה שני מהלכים משמעותיים שהיו אמורים לייצב ולו לזמן הזה את חנן מור. הפעולות היו מכירת קניון לשופרסל ומכירה של חלק מהקרקע בשדה דב לקבוצת רכישה.
"לא בטוח שהפרויקטים האלה היו נמכרים במחירים טובים. אבל די היה בהם כדי להוריד הרבה לחץ מחנן מור ולכן קשה להבין את בנק לאומי שציפה שבמלחמה חנן מור יצליח לעשות עסקאות. יכול להיות שבנק לאומי בונה על תקשורת טובה, אבל בדרך שהוא פעל מול חנן מור הוא יכול לפעול נגד כל ענף הנדל"ן אולי להוציא חברות כמו יגאל דמרי וצחי אבו. אם בנק לאומי היה מחפש את החוב הוא היה מתנהג אחרת" אמר משקיע מוסדי גדול שמעורב בשוק הנדל"ן.
הגורם הוסיף כי באופן עקרוני, המתנה עם חנן מור ליום שאחרי המלחמה יכולה הייתה לקדם עסקה בקרקע בשדה דב מאחר וקונצנזוס ההערכות מדבר על כך שריבאונד יגיע, גם לא ב-2024 אז ב-2025 ועד אז ניתן  היה לחכות עם פעולה אגרסיבית נגד חנן  מור וזאת על אחת כמה וכמה שהאשראי ניתן רק לפני זמן קצר וניתן להניח שהחיתום של בנק לאומי לקח בחשבון תרחישי קיצון.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה