השוק

הדרמה בהנפקה של נתן חץ נחשפת: זה מה שקרה מאחורי הקלעים

נתן חץ השלים הלילה גיוס של כ-200 מיליון שקל וזאת שבוע אחרי אזהרת הרווח שפרסם לאלוני חץ; המוסדיים "הענישו" את חץ והזרימו לו את הכסף בתשואות גבוהות כך שיאלץ לתת תשואה של 7.6% על הסדרה השקלית; גורם בשוק: בתקופה הזו קשה לגייס ומי שיכול עושה את זה
ניצן כהן |  3
נתן חץ (צילום ניב קנטור)
איש העסקים נתן חץ הוא מהדמויות המוערות בשוק ההון המקומי. אתמול בלילה השלים נתן חץ גיוס חוב של כ-200 מיליון שקל באמצעות הרחבת שתי סדרות אג"ח ולאט לאט נחשפת הדרמה שהתרחשה תחת הרדאר של ההנפקה הזו. הסיפור המלא.
אם כן נתחיל את הסיפור הזה מהסוף. חץ השלים גיוס חוב של כ-200 מיליון שקל כשהמוסדיים הזרימו ביקושים של 300 מיליון שקל להנפקה. בשוק ההון מספרים שמדובר בביקושים נמוכים יחסית להנפקה מהסוג הזה, אבל לא זה הסיפור. הסיפור נמצא במקום אחר.

אם כן, הסיפור הגדול נמצא בתשואות שהונפקו אגרות החוב האלה הלילה. "במסגרת המכרז של אלוני חץ - להרחבת סדרות 12 ו-15, הגיעו ביקושים בהיקף כולל של כ- 300 מיליון ששקל ע.נ.
"בכפוף לאישור דירקטוריון החברה וחברת הדירוג בחרה לקבל את ההזמנות באופן הבא:
בסדרה 12, (שקלי, מח"מ 5.10), החברה לוקחת כ- 164 מיליון שקל ע.נ במחיר סגירה של 79.1 אג' המשקף תשואה אפקטיבית של 7.61% ומרווח של 339 נ"ב מהממשלתי. הקצאה של 100% במחיר הסגירה.
"בסדרה 15 (צמוד, מח"מ 7.54 שנים), החברה לוקחת כ-55 מיליון שקל ע.נ במחיר סגירה של 87.5 אג' המשקף תשואה אפקטיבית של 5.18% ומרווח של 339 נ"ב מהממשלתי. הקצאה של 100% במחיר הסגירה" כתבו אתמול חתמי ההנפקה למשקיעים.
אם כן, הדרמה היא בתשואות הגבוהות (מאוד) שמוכן לשלם נתן חץ למוסדיים ואם נשווה את התוצאות האלה לתוצאות של אמות (אף היא בשליטת נתן חץ) הרי ששם נתן חץ תשואה אפקטיבית של 5.64% בסדרה השקלית ו-3.71% בסדרה המדדית.
בשוק ההון אומרים כי התשואות ששילם נתן חץ באלוני חץ הן חריגות מאוד, בטח ביחס לריביות המקובלות היום בשוק ולהנפקות האחרונות שהיו מאז החלה המלחמה, ואמנם אלוני חץ פרסמה לפני שבוע אזהרת רווח אבל מדובר בחברה שהיא בסך הכל מוכרת בשוק ונהנית ממוניטין טוב כמו גם נתן חץ עצמו ולכן נראה שהמוסדיים לחצו את חץ מסיבה לא ברורה והוא גם הסכים לשלם את המחירים האלה - מסיבה לא ברורה (או שכן).
נזכיר כי בשבוע שעבר פרסמה אלוני חץ אזהרת רווח במסגרתה היא הודיעה למשקיעים שתרשום ירידה בשווי ההוגן של נכסים שבבעלותה ובבעלות חברות בת שלה בהיקף משמעותי של 500 מיליון שקל. החברה אמרה כי 80% מההפסדים הללו נגרמו בשל ירידה בשווי ההוגן של הנכסים ואילו 20% מההפסדים הללו נגרמו בשל עליית שערי ההיוון של תזרים המזומנים.
לפני שנסיים כדאי לזכור אמירה משמעותית של גורם מרכזי בשוק ההון שיכולה לשפוך אור על הסיבה האפשרית לתוצאות של הגיוס הזה. אם כן, בכיר בשוק ההון שמעורה היטב בעולם הגיוסים אומר שבשלב הזה של החיים הכלכליים בישראל מרבית חברות כלל אינן יכולות לקבל כסף, ובלי קשר למחיר שלו. חברות מהסוג של אלוני חץ ואמות יכולות לגייס את הסכומים המתבקשים אבל נאלצו לשלם פרמייה או ריבית עודפת המצב המקרו כלכלי.
"בעולם שאנחנו נמצאים בו חוסר הוודאות הכלכלי הגדול ביותר שאני זוכר" אמר גורם בשוק ההון "ולכן יש לזה מחיר. החברות החזקות מבינות היטב את הסיטואציה והן מוכנות לשלם פרמייה סבירה כדי למלא את הקופה במזומנים. גם אם אין להם צורך במזומן הזה כרגע. אבל זה המצב בישראל של אחרי טבח של ה-7/10" סיים הגורם.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ריבית דולרית בפקדון לחצי שנה 6.50%
    היום דברתי עם הבנק 10/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה לקחת סיכון על אלוני חץ, בשביל עד 1.1%? עשו לנתן ג'סטה של חברים. נכון לא אותו מחם, נכון שקלי אבל עדיין
    סגור
  • 2.
    ריבית סבירה מאוד
    בנצי 10/2023/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא מסכים עם דברי הכתב. לתקופה הזו שהריבית בבנקים בכל העולם היא ריבית גבוהה שילם אלוני ריבית ששילמו חברות כמו חג'ג בתקופה שהריבית בבנק הייתה הרבה יותר נמוכה. ואם היה ביקוש יתר של 50% יותר מהסכום שביקש להנפיק אז איך בדיוק הענישו אותו?
    סגור
  • 1.
    קצבאות זקנה
    מולי 10/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתי מעלים
    סגור