השוק

ההצעה המוזרה של האוצר הופכת לתזכיר חוק מסוכן לחסכונות שלכם

במשך שנים נלחמה הרגולציה בשוק ההון לאסור להבטיח תשואה מכל סוג שהוא, לא תשואה חזויה ולא תשואה צפויה ולא כל משחק מילים אחר; עכשיו בהיעדר יו"ר לרשות לני"ע משנה משרד האוצר (בשיתוף עם רשות ני"ע) את כללי המשחק
ניצן כהן |  17
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
זו אחת ההצעות המוזרות שעלו באוצר בשנים האחרונות. למעשה בהיעדר יו"ר לרשות לניירות ערך, גיבש משרד האוצר תזכיר חוק לקראת מתן אפשרות להציג "תשואה חזויה" בכלי השקעה. החשש הגדול הוא שהמצגים האלה יטעו את הציבור ובמקרי קיצון אף יביאו אותו לאובדן חסכונותיו.
נסביר את הדברים בקליפת אגוז. במשך שנים נלחמה הרגולציה בפרקטיקה מסוכנת מאוד שהייתה נהוגה בשוק והיא להציג סוג של "תשואה צפויה" או "תשואה חזויה" או כל משחק מילים אחר בכלי השקעה שיש בהם סיכון. גם אם הוא נמוך יש בהם סיכון. 

כעת, במסגרת הניסיונות להיטיב עם הציבור, נוהג משרד האוצר בפטרנליזם מוזר מאוד ומאפשר למנהלי הקרנות הכספיות להציג "תשואה חזויה" וזאת למרות שאין להם כל יכולת להבטיח תשואה כשבמקרה הטוב הם משיגים את התשואה החזויה ואף טובה ממנה, במקרה הפחות טוב הם לא משיגים אותה ובמקרה הגרוע יכולים אף למחוק חלק מהכסף.
עכשיו נסביר. כדי לייצר מנגנונים שיהיו תחרות לפיקדונות בבנקים הושקו קרנות כספיות. אלה משקיעות בכל מה שהופך תוך 3 חודשים למזומן. עכשיו, באופן תיאורטי אם קנית אג"ח שיפרע עוד 3 חודשים כמעט כלום לא יכול לקרות. האמנם? מישהו יכול להתחייב על זה חוזית? איך בכלל אפשר להבטיח משהו שלא בשליטתך?.
אם, משרד האוצר מעוניין להתיר את זה עכשיו ובכך לייצר סכנה משמעותית לכך שיוצגו מצגים מטעים לציבור. בניגוד לקרנות הכספיות, הפיקדון הבנקאי הוא התחייבות של הבנק להחזיר ללקוח את כספו בתוספת ריבית. הכסף מובטח ומפוקח על ידי בנק ישראל ועל ידי שומרי הסף במערכת הבנקאית ומכאן הסיכון היחיד לכספו של הציבור (וגם לריבית) הוא הסיכון שהבנק יקרוס. וזה אפע'ס לא סביר ברמות פיקוח הדוקות כל-כך כמו בישראל.
באוצר אומרים היום כי "במסגרת הפעולות שנוקט משרד האוצר להגברת התחרות במערכת הבנקאית, ועל מנת להגביר את התחרות על פיקדונות משקי הבית מצד שחקנים חוץ-בנקאיים, מקדמים משרד האוצר ורשות ניירות ערך תיקוני חקיקה שיאפשרו לפתח ולהנגיש לציבור הרחב מוצר תחליפי לפיקדונות בנקאיים - הקרנות הכספיות. קרנות כספיות הן קרנות נאמנות נזילות וסולידיות, המשיאות תשואה דומה לריבית בנק ישראל.
"תזכיר החקיקה שפורסם יאפשר לפתח את שוק הקרנות הכספיות ויסיר חסמים להפצתן לציבור. בין היתר, התיקונים המוצעים יאפשרו לקרנות הכספיות להציג לציבור תשואה צפויה וכן ירחיבו את הגורמים המורשים להפיץ ללקוחות קרנות כספיות.
כך יוכלו משקי הבית ליהנות ממוצר תחליפי לפיקדון בנקאי, ולעתים אף עדיף עליו, המעניק ריבית גבוהה ושומר על ערך הכסף תוך סיכון נמוך מאוד ובנזילות גבוהה". אומרים באוצר, משל אין כל סיכון באג"ח לטווח קצר.
תגובות לכתבה(17):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    התחזית היא ההבדל היחיד בין קופות הגמל לבנקים
    שלומי 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם תהיה תחזית מובטחת היא תהיה סולידית ואם אני רוצה השקעה סולידית פשוט אשאר בבנק
    סגור
  • 15.
    כדאי.
    יצחק 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הרעיון סביר ובלבד שיעוגן בחוק: סטיה מהערכת התשואה 10%-20% פלוס מינוס. אם התשואה ירדה מעבר לכך בית ההשקעות או הבנק חייבים לשלם את שהבטיחו או העריכו. כלומר: אם הובטחה תשואה של כ-8000 ₪ אזי אם הושגה תוצאה של 1600₪ פחות, עדייןזה בגדר הסביר. ואם היתה תשואה של 4500 ₪ למשל אזי יש להשלים לסך של 6400 ₪ מינימום. בהצלחה.
    סגור
  • 14.
    האוצר הפך תחת סמוטריץ למשרד מסוכן ולא מיקצועי (ל"ת)
    כליפה 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 13.
    כסף
    יהודה 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שיש לו כסף שלא ישקיע ומי שאין לו כסף ממילא אין לו מה להשקיע שימו לב עניים גדולות אוכלים בסוף קש תשארו עם מה שיש זה הכי טוב שיש
    סגור
  • 12.
    כתבה מטעה ומבוססת על חוסר הבנה
    כלכלנית 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לידיעת הציבור, הקרנות הכספיות משקיעות באג"ח קצר עד שנה, בעיקר מק"ם (מלווה קצר מועד), שמונפק בבורסה ע"י בנק ישראל בריבית לשנה, שזה בד"כ ריבית בנק ישראל 4.75% כרגע, ובנוסף הקרנות משאילות את נ"ע ומשיגות תשואה עודפת על המק"ם. מדובר בכלי השקעה שמתחרה בפקדונות השקליים בבנק. ריבית טובה יותר, וגם מבחינת מיסוי, משלם 25% מס על הרווח הריאלי אז אם יש אינפלציה היא מקוזזת מהרווח. בשנה של 5% אינפלציה, לא שילמו מס בכלל. זה לא נכון שאין כלים עם ריבית גלומה בשוק ההון. תעודות הסל האגחיות מציגות תשואה פנימית וזה ממוצע של תשואת האגח המוחזקות. בקרנות הכספיות התשואה הפנימית/צפויה/חזויה היא תשואת המקם + עמלות השאלה. אין ספק שזה כלי השקעה טוב יותר מפקדונות בבנק, וזה אולי יוביל לתחרות מול הבנקים, שיציעו ריבית טובה יותר לציבור על פקדונות. דרך אגב, זאת הצעה של רשות נ"ע עוד בטרם נכנס הגרנדמייזר לתפקיד, ומקדם את זה הדרג המקצועי ולא הפוליטי. בקיצור, לא קשור לממשלה הנוכחית.
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    שופר של הבנקים
    אני 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כתבה ממומנת ע"י הבנקים. קרן כספית היא דבר בטוח, אג"ח מדינת ישראל עד 3 חודש ומקמ. הבנקים נותנים ריביות מצחיקות. האוצר נותן חלופות בטוחות ואטקטיביות
    סגור
  • 10.
    ההצעה המוזרה של סמוטריץ' בקשר להשקעות הציבור
    ח.ד 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כפי שסמוטריץ' ונתניהו מתעלמים מהסכנות הביטחוניותשבפתחה של ישראל, למרות אזהרות של בכירי צה''ל ובראשם הרמטכ''ל, כך סמוטריץ' מתעלם מהסכנה של חיזוי רווחי הון מראש'' של השקעות הציבורי ומבקש להחזיר מצב שתוקן, מצב שבו עלולים אזרחים רבים להפסיד את כספם שהושקע במניות. אבל סמוטריץ' יורה ולא חושש במי יפגע, הוא חייב להוכיח את ''חוכמתו וצדקת דרכו'', זה האיש שנתניהו מינה לזר האוצר של ישראל, אדם בעל אידיאולוגיה קיצונית משיחית, המתכנן להזרים כספי מדינה להתנחלויות בלתי חוקיות ו''להכשירן'', תוך התעלמות מפסיקות בג''ץ בקשר לאדמות פלסטיניות. זה האיש המופקד על קופת המדינה ומבקש לעשות בה שימוש לשם מימוש תוכנית אידיאולוגית ימנית כהניסטיות, העלולה להביא למלחמת דתות !!! השנים אידיאולוגיתו !!!
    סגור
  • 9.
    מטורפים (ל"ת)
    חרות 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 8.
    שקיפות לריביות בק.גמל,ק.השת בבתי השקעות
    חיים 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אין שקיפות לריביות שניתנות בקרנות השתלמות בקופות הגמל ודומיהם בבתי השקעות כשההשקעות הם במסלולי אגחים כפי שיש בהקעה במסלולים אלה באופן פרטי בקרנות נאמנות,מניות ואגמים.
    סגור
  • 7.
    תבטיח חופשי, שהבאים יקיימו! (ל"ת)
    מאמין 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    צריך לבדוק אם ההצעה בכלל חוקית.
    דודו 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    להוריד אותה מסדר היום.
    סגור
  • 5.
    מדינה בהימורים
    מירי 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כך יותר ויותר משתרש אי אמון בממסד ובמערכות השונות. איזה נזק עצום חבורת הבריונים גורמת למדינה.
    סגור
  • מטורפים
    חרות 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מטורפים תרדו מהגג.די כבר עם ההזויות המטורפות שלכם.אתם הורסים כל חלקה טובה שהייתה כאן.אתם לא ציונות בודאי שלא דתית.תחזרו לקרוא בתורה.מקוה שעברית אתם יודעים יותר טוב מאנגלית. ואגב,לא ברור איך קיבלתם תואר אקדמאי עם אנגלית כמו שיש לכם....
    סגור
  • 4.
    אני כבר לא יודע מי שקרן גדול יותר
    סתם אחד 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    5 0
    גריינדמייזר או סגול השיער. בעל אופן שניהם החמישיה פותחת
    סגור
  • 3.
    פקמ בלטה
    מוחמד 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    5 3
    הכול חוזר אחורנית , במדינת יהודה ילאימו את קרנות הפנסיה ומי שידע לחסוך בפקמ בלטה יהיה עשיר וחכם מהאחרים. אין מה לעשות , תקראו בתנ"ך ותראו איפה הם שמו את הכסף שלהם .
    סגור
  • 2.
    לא הצליחו לחלוב דרך מפעל הפיס, מנסים קרכים נוספות. הסכמ (ל"ת)
    דוד 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 1.
    הצלף העיוור, האצן הקיטע, סמוטריץ
    טרובדור 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    15 0
    בקרוב תיערך תחרות שקרים גדולה בין המגה-שקרן הותיק ורב הניסיון, פינוקיהו, לשר האוצר שלו, חבר חדש במועדון השקרנים הלאומי.
    סגור