השוק

מחירי קוקה קולה בדרך לרדת: ההחלטה הדרמטית שמזעזעת את השוק

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להוציא צו מינהלי להפסקת הפרה לשלוש חברות המשקאות הקלים השולטות בקטגוריה - החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ, טמפו משקאות בע"מ, יפאורה-תבורי בע"מ. על החברות להשיב את המחיר לקדמותו באופן מיידי ככל ועלה המחיר ולבטל את העלאת המחירים המתוכננת
מערכת ice |  14
קוקה קולה (צילום shutterstock)
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להוציא צו מינהלי להפסקת הפרה לשלוש חברות המשקאות הקלים השולטות בקטגוריה - החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ, טמפו משקאות בע"מ, יפאורה-תבורי בע"מ. על החברות להשיב את המחיר לקדמותו באופן מיידי ככל ועלה המחיר ולבטל את העלאת המחירים המתוכננת.
החלטת החברות להעלות את מחירי מוצריהן במקביל, כאשר שלושתן שולטות ברובו המכריע של שוק זה, פוגעת בחופש הבחירה של הצרכנים, והצרכנים נאלצים לרכוש את המוצרים על אף ההעלאה במחיר, דבר זה מהווה הפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי
:
החברות משווקות ומוכרת מגוון מוצרי שתיה הכוללים שתיה מוגזת, שתיה קלה, משקאות אלכוהוליים, מים ועוד, בין בעצמן ובין באמצעות חברות בנות. במהלך השנים החברות הפכו לשולטות בקטגוריה ולגורם משמעותי ובעל כוח בתחום המשקאות הקלים, חלקן במגוון סוגי משקאות.
במהלך חודש מרץ-אפריל 2023, הודיעו החברות במקביל על העלאת מחירם של משקאות קלים ומוגזים שונים מתוצרתן. שלושת החברות שולטות בקטגוריית המשקאות הקלים באופן מוחלט. החברות יצאו בהודעה דומה על העלאת המחירים למוצריהן,  מהלך זה הביא להתייקרות של המוצרים האמורים מצד כל החברות.
ההפרות - מעשים אלה של החברות מהווים השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי: סעיף 3(א) לחוק אוסר על עוסק להפעיל השפעה בלתי הוגנת. הוראות הסעיף אוסרות על עוסק לבצע, במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת, דבר העלול לפגוע ביכולתו של צרכן לקבל החלטה אם להתקשר בעסקה עמו, באופן שיש בו שלילה של חופש ההתקשרות של הצרכן או פגיעה מהותית בחופש ההתקשרות שלו.
החלטת החברות להעלות את מחירי מוצריהן במקביל, כאשר שלושתן שולטות ברובו המכריע של שוק זה, פוגעת בחופש הבחירה של הצרכנים, בכך שהצרכנים נאלצים הלכה למעשה לרכוש את המוצרים על אף ההעלאה במחיר, דבר זה מהווה הפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי.
הפרה ייחודית נוספת לחברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה קולה) – במהלך השנים החברה הפכה לגורם משמעותי ובעל כוח בתחום המשקאות הקלים, באמצעות מגוון פעולות, חלק אגרסיביות, שנקטה לקידום מוצריה בשוק, השפעתה הפרקטית והתודעתית של החברה על הצרכן, פוגעים ביכולת הבחירה של הצרכן ובחופש ההתקשרות שלו. בנסיבות אלה, העלאת מחיר המוצרים מהווה הפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי. הפעולות הנדרשות: על החברות לבטל לאלתר את העלאת המחירים המתוכננת.
מקום בו בוצעה העלאת מחירים על החברות להשיב את המחיר לקדמותו לאלתר. לספק אסמכתאות תוך 14 ימים ממועד מתן הצו המינהלי, המעידות על ביצועו.בשל הפרת ההוראות שבצו המינהלי להפסקת הפרה, יוטל עיצום כספי בשיעור של פי שלושה מסכום העיצום הכספי בשל ההפרה או לחילופין יינקט הליך פלילי. החברות רשאית לטעון את טענותיה בכתב לעניין ביטול הכוונה להוציא צו מינהלי להפסקת הפרה, בתוך 7 ימי עסקים ממועד מסירת ההודעה.
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "הרשות לא תאפשר לחברות לנצל את כוחן ולהותיר את הצרכן ללא חופש בחירה החברות הללו שולטות בקטגוריית המשקאות הקלים באופן מוחלט ועל ידי העלאת המחירים במקביל למעשה סגרו לצרכן כמעט לחלוטין את כלל האפשרויות ופגעו בחופש הבחירה של הצרכנים, כתוצאה מכך לא נותרה לצרכן ברירה והצרכנים נאלצו לרכוש את מוצרי החברות על אף ההעלאה במחיר. לתפיסת הרשות מדובר בהשפעה בלתי הוגנת על הצרכנים והחוק נותן לרשות כלים להתמודד עם הפרה זו וכך עשינו. הרשות ממשיכה לבדוק בכל העת את אופן פעילותן של החברות השונות ובפרט את העלאות המחירים ובוחנת האם ישנם מקרים נוספים המפרים את החוק ודרושים את התערבותה".
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    הרשות להגנת הצרכן איך מאפשרים למכור רעל
    אלי 06/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קוקה קקה מספיק יש חומרים רעים מסרטנים מחלה גרועה יותר מסיגריות רעל עם סוכר תפסיקו מהזבל של קוקה דופמין נוסק ושיברו לצידו
    סגור
  • 11.
    משקאות ממותקים הם רעל
    אביר האופל 06/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מרעילים את קהל הקונים לאט ובטוח עם כמויות סוכר אדירות או עם תחליפי סוכר רעילים. אין כמו מים.
    סגור
  • 10.
    במסעדות גם אחרי ביטול החוק עדין מוכרים פחית קולה ב 14 (ל"ת)
    משה 06/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תעבור
    תעבור 06/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תעבור לקנקן מים תביא תרכיז פטל מהבית
    סגור
  • 9.
    פופוליזם!
    יעל 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סתם "פופוליזם זול ועלוב" . צבועים!! נו באמת! השכבות הנמוכות זה באמת מה שמדאיג אותם ...קוקה קולה וספרייט! הם שותים מים מהברז!! אני רואה סביבי אמהות שאין להם כסף לקנות טיטולים לילדים (משאירים את הילד עם טיטול לזמן רב כדי לא להחליף) ואין להם כסף לקנות מטרנה לילדים. שלא לדבר על עוף ובשר! ואפילו מוצרי צריכה ביתיים. במה מתעסקת הרשות להגנת הצרכן? במה שפוגע בכיס שלהם!! הם אלה שקונים קוקה קולה וספרייט! כלומר הם דואגים לעצמם! צבועים וחבורה של בטלנים!! צריך לפרק את הרשות המזויפת הזאת ולתת את הכסף לעניים באמת שמספרם בחברה רק הולך וגובר!!
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    פחית קולה צריכה לעלות 1.5 שח גג
    גולי 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בישראל היא עולה בין 3.5 ועד 6 מחירי סופר ללא קירור
    סגור
  • 7.
    איפה הם היו
    איתי 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איפה הם היו כשכל חברות מוצרי החלב העלו מחירים במקביל?
    סגור
  • 6.
    שלא יעבדו עליכם
    דן 06/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שימו לב שהתירוץ להעלות את מחירי המשקאות הקלים היה התייקרות חומרי הגלם בעולם. מאז מחירי חומרי הגלם ירדו בממוצע בין 20% ל 50% , האם המשקאות הקלים הוזלו בהתאם?? ממש לא. אל תקנו משקאות קלים מיצרנים בארץ , בואו לצומת המשתלות ליד אלפי מנשה ) כפר סבא ( ותרכשו פחיות במחיר של 2 ש"ח לפחית..
    סגור
  • כרגע הודיעו בכלל שהממתיק בקולה מסרטן (ל"ת)
    רז 06/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    ממשלה
    ישראליי 06/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 4
    הם מעלים את הארנונה, את החשמל , את הדלק, גורמים לאינפלציה ואז באים לחברות פרטיות שיש להם צי מטורף של משאיות ומפעלים גדולים שמשלמים בהם ארנונה ודורסים אותם להוריד מחיר..... אולי תורידו מע"מ על המזון ?
    סגור
  • 4.
    ליברמן משתגע מכסאו
    מוטי 06/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איך העם יקרוס כלכלית ויגיע לפת לחם
    סגור
  • 3.
    ההחלטה הדרמתית? וכי למה?:)))
    פטקס 06/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כל החברות לייצור משקאות ממותקים עוד באותו היום שבוטל המס לשתייה הממותקת היו חייבות להוריד את המחירים. ובטח לא לרצות להעלות אותם עכשיו ללא שום הצדקה. מה קרה? לאהוד ברק ולגורמי חוץ אויינים נגמרו משאבי מימון והחליטו לסחוט את האזרחים עוד ועוד כדי להתסיס את השטח? במוצאי שבת נראה פרעות בקפלן עם הדגלים נגד יוקר המחיה?:))) גדול!
    סגור
  • 2.
    להוריד מחירים?
    אבי 06/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 3
    אני דווקא הייתי מעלה חזק את כל מחירי הממותקים. זה יחסוך בעתיד מליוני שקלים למדינה בטיפול בסוכרת, כריתת רגליים ותשלומי נכות, טיפולי נזקים בשיניים. חיים הרבה יותר בריאים ללא הממותקים המרעילים את הגוף.
    סגור
  • 1.
    תשתו מים -משקאות ממותקים זה רעל לגוף (ל"ת)
    לילי 06/2023/21
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור