השוק

המסים החדשים יבוטלו? זו המלחמה הגדולה שלא הכרתם

גזירות כלכליות משמעותיות שנועדו לגייס כ-15.7 מיליארד שקלים לקופת המדינה בשנת 2025 בחוק ההסדרים עומדים בלב מאבק של 152 לוביסטים שמנסים להביא לדחייתן
מערכת ice |  1
ישראל (צילום shutterstock)
לקראת פתיחת כנס החורף של הכנסת, 152 לוביסטים רשומים כבר פועלים במרץ מאחורי הקלעים במטרה להשפיע על חוק ההסדרים החדש. במוקד המאבק עומדות גזירות כלכליות משמעותיות שנועדו לגייס כ-15.7 מיליארד שקלים לקופת המדינה בשנת 2025, במטרה לממן את הוצאות המלחמה ולצמצם את הגירעון התקציבי.
על פי הפרסום בכלכליסט, בין הצעדים המרכזיים: המשך מיסוי הבנקים בהיקף של 2.5 מיליארד שקל בשנה, ביטול הפטור ממע"מ על שירותי תיירות שצפוי להכניס כ-2 מיליארד שקל, וביטול הטבות מס בתחום הרכב הירוק.

המערכה המרכזית מתנהלת סביב מיסוי הבנקים, כאשר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מבקש להמשיך את המיסוי המיוחד גם בשנת 2026, בניגוד לפשרה קודמת שהושגה עם הבנקים. הבנקים, באמצעות איגוד הבנקים ושורת לוביסטים, מאיימים בעתירה לבג"ץ ומנהלים מאבק נחוש נגד המהלך, בטענה שמדובר בהפרה בוטה של הסיכומים הקודמים. במקביל, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, קורא לצדדים להגיע להבנות ללא התערבות משפטית.
סוגיה מרכזית נוספת נוגעת לרווחים הכלואים של החברות הגדולות במשק, כאשר משרד האוצר מעריך כי ניתן לגבות מהם עד 10 מיליארד שקל במבצע חד-פעמי. במוקד המחלוקת עומדת המלצתו של פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, למתן הטבות מס משמעותיות לבעלי החברות, מהלך שלטענתו יכול להניב עד 20 מיליארד שקל. האוצר מתנגד להצעה בטענה שהיא תעודד הימנעות מחלוקת רווחים בעתיד עד למבצע הבא.
בזירת התיירות, המאבק מתמקד בניסיון האוצר לבטל את הפטור ממע"מ על שירותי תיירות לזרים, צעד שצפוי להגדיל את הכנסות המדינה בכ-2 מיליארד שקל בשנה. שר התיירות חיים כץ והתאחדות בתי המלון, בגיבוי משרד הלובינג נהלה, נאבקים בתוקף נגד המהלך. במקביל, מתנהלים מאבקים נוספים סביב ביטול איחוד עוסקים, שינויים במיסוי רכב ירוק, והרפורמות בענף השידורים וסימון המחירים, כאשר הלוביסטים מפעילים לחץ כבד על מקבלי ההחלטות בניסיון למתן את הגזירות הכלכליות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הכי קל הכי נכון הכי חברתי
    מירצ'ה 10/2024/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פנסיות ושכר במגזר הציבורי ובמגזר מערכת הבטחון. למה שתיק הפנסיה של שופטת לשעבר יעלה לנו 20,000,000 שקל? למה שניצב כמו אריה עמית יקבל 60-70000 ש"ח בחודש ? כפנסיה
    סגור