השוק

המהפכה של סמוטריץ': הרפורמה שתעשה סוף לבלגן במיסוי הנדל"ן בישראל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתכוון לעשות מהפכה במיסוי הנדל"ן בישראל; לא מדובר בשינוי בשיעורי המס אלא שינוי ביכולת של בעלי הדירות לקבל את הטבות המס שמגיעות להם כשהם מוכרים דירות ועל הדרך להילחם בהון השחור | כל הפרטים
ניצן כהן |  5
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
משרד האוצר מגבש מערכי מיסוי נדל"ן חדשים וזו לא פחות ממהפכה בעולם מיסוי הנדל"ן. בימים הקרובים מתכנן שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', להביא לאישור שינוי בתהליך בו יחויב מס שבח. לא מדובר בשינוי תחשיבי וגם לא בשינויי שיעור המס אבל הדרך בו מנגישים את התהליך תהפוך להיות קלה, נכונה ומשמעותית הרבה יותר. כך נודע ל-ice.
התהליך החדש יכלול הקמה של אזור חדש באתר רשות המסים ושם יינתן שם משתמש וסיסמה לכל בעל דירה בישראל. באזור הזה, בכל פעם שתהיה הוצאה על הדירה, יוכלו בעלי הדירות להעלות את הקבלות ששימשו אותם להשבחה של הדירה ואז כשיגיע זמן המכירה ותשלום מס השבח, רשות המסים תעשה לבד את חישוב ההוצאות ותוציא שומה מהירה ומדויקת הרבה יותר תוך שעות. באופן הזה תתבטל חוסר הוודאות הנוגעת להטבות המס שנוגעות לבעלי הדירות בזמן המכירה.
מאחר ומדובר בנושא מורכב, ננסה לפרק את הנושא. באופן עקרוני בזמן מכירת דירה (מדובר על דירה מיד שניה) נדרש לשלם מס שבח. לא ניכנס לשיעורי המס אלא בעיקר לדרך החישוב, שתעבור מהפכה.
באופן עקרוני לוקחים את מחיר המכירה, מנקים ממנו את מחיר העלות וזה השבח החייב במס. כאן העניינים מסתבכים ומדובר על מצב בו מהשבח (הרווח שנוצר בין מחיר המכירה לעלות הדירה) מורידים את ההוצאות שימשו להשבחת הנכס. כך למשל אם עשינו שיפוץ לדירה צריך להוריד את העלות של השיפוץ מהרווח. החלפנו מערכות חשמל בדירה - כנ"ל וכן הלאה.
איפה הבעיה? הבעיה היא במקום בו אדם רוכש דירה ומוכר אותה אחרי 10, 20 או 30 שנה. הקבלות התבלו, הלכו לאיבוד ואולי אף מעולם לא יצאו. כאן נכנסת הרפורמה החדשה של האוצר לתוקף.
הרפורמה החדשה תכלול אזור אישי לכל מי שרוכש דירה והוא יוכל לאורך השנים להעלות את הקבלה לאזור האישי ואז, גם בעוד 30 שנה ההוצאה תוכר לו כשאת האחריות, מהרגע שהקבלה עלתה לאזור האישי, לוקחת על עצמה רשות המסים. כלומר: העלתם את הקבלה לאזור האישי? מכאן וקדימה ההוצאה תוכר לכם בזמן המכירה.
מספר מטרות מנסה האוצר להשיג בתהליך הזה: בראש ובראשונה להקל על תהליך מכירת הדירות מיד שניה ולייצר וודאות ותהליך מקוצר וזה קריטי למי שמחזיק דירה בבעלות ואינו נדל"ניסט, כלומר הוא אינו סוחר בנדל"ן למחייתו. 
הדבר השני והוא קריטי למדיי: מלחמה בהון השחור. רשות המסים סימנה כבר לפני מספר שנים את עולם השיפוצים כמקור להון שחור ואז בעל דירה שמבצע שיפוץ (השבחה) של הנכס שלו מוכן לעבוד במזומן וללא קבלות מאחר והוא לא יודע מתי ימכור את הדירה, אם יצליח לשמור על הקבלות ואם מס שבח ומיסוי מקרקעין לא יעשו לו בעיות בזמן המכירה. כאן המצב הולך להשתנות, לפחות לפי הכוונות באוצר וזה סיפור משמעותי שלא לומר קריטי לעולם הנדל"ן הישראלי.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    כמות המזומן בישראל
    צפה 06/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ישראל היא מהמדינות הבודדות בעולם שכמות הכסף המזומן גדלה מידי שנה בלי פרופורציה לגידול האוכלוסייה, עובדה! מה זה אומר?? יותר כסף לשוחד. יותר כסף לפשע. יותר כסף שחור! היכן מרוכז מרבית הכסף המזומן??? תנחשו
    סגור
  • 4.
    מוזר לי מאוד שסמוטריץ עשה משהו טוב אחד
    ... 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני רגיל שהוא רק עושה נזק
    סגור
  • 3.
    אם יצליחו לצמצם נוכחות הון שחור, אז מעולה
    חייבים להילחם בהלבנה 06/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חלק ממחירי הדירות המטורפים היא כתוצאה מהון שחור שמצא דרך להלבין את הכסף. ברגע שלא יוכלו יותר להשקיע בדירות, הקבלנים יתקעו עם מלאי עצום של דירות מוכנות לאכלוס ויהיו חייבים להוריד מחירים.
    סגור
  • 2.
    חחחחחח
    איתן 06/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אוי התמימות.. למדינה יש אינטרס אחד ויחיד והוא מידע על כל בעלי הדירות להשקעה במטרה להטיל רגולציה ומיסוי בעתיד הקרוב. מי שחושב שפקידי האוצר נתמלאו לפתע באלטרואיזם ועשיית טוב למשקיעי הנדל"ן, כדאי שיתעורר..
    סגור
  • 1.
    מהפכה, מי ישמע.......קישקוש (ל"ת)
    ארנון 06/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור