השוק

יוליוס בר: "נושא האנרגיה הנקייה עומד להבשיל"

סקירת בנק ניהול העושר יוליוס בר: ממשלת סין מתמקדת בטיפול בבעיות החוב של הממשלות המקומיות ובייצוב ענף הנדל"ן; הבנק המרכזי האירופי יסתפק בהקלה הדרגתית של המדיניות המוניטרית; התחזית הכללית למניות אירופאיות נשארת ניטרלית; המעבר לאנרגיה ירוקה מתקדם מהר יותר ממה שנהוג לחשוב אך סיכוני קונסולידציה טרם התבהרו ומחירי החשמל צריכים להתייצב מחדש 
מערכת ice | 
יוליוס בר (צילום shutterstock, vecteezy)
בכירים בבנק ניהול העושר יוליוס בר, ערכו היום (שלישי), סקירה כלכלית בנוגע לתוכנית החילוץ הממשלתית בסין, החלטות הריבית הצפויות של הבנק המרכזי האירופי, השווקים המתעוררים והמעבר לאנרגיה ירוקה.

סין: מדיניות פיסקלית עם דגש על סיכונים
הצהרות אחרונות ממשרד האוצר הסיני מרמזות כי קובעי המדיניות מתמקדים בעיקר בהפחתת הסיכונים בכלכלה ולא בהגברת הצמיחה. בעוד שצעדים מצד הביקוש נעדרו ברובם ממסיבת העיתונאים בשבת האחרונה, שינויים נוספים עשויים להגיע בשבועות הקרובים. כדי לייצב את הכלכלה על בסיס בר-קיימא, הצעדים צריכים לחרוג מעבר לדחיפה קצרת טווח של תמריצים ולכלול גם רפורמות מבניות שלוקחות זמן רב יותר ליישום.
במסיבת העיתונאים של משרד האוצר הסיני בשבת, קובעי המדיניות נתנו אינדיקציות נוספות לגבי צעדי תמיכה פיסקליים נוספים, אך לא סיפקו הנחיות לגבי היקפם. המיקוד העיקרי הוא בטיפול בבעיות החוב של הממשלות המקומיות ובייצוב ענף הנדל"ן. לשם כך, הממשל המרכזי רוצה לסייע לממשלות המקומיות המתקשות להפחית את נטל החוב שלהן ולייצב את שוק הדיור, לרכוש חזרה דירות שלא נמכרו וקרקעות לא מנוצלות מיזמים בתמורה לאגרות חוב מיוחדות. היה פחות דגש על הבטחת מסירת בתים שכבר נמכרו אך לא הושלמו לרוכשי בתים ממתינים, מה שלדעתנו יהיה מפתח להחזרת האמון בשוק הדיור, שכן כ-80% ממכירות הבתים הן מכירות מוקדמות. גם לא הוזכרו צעדים נוספים לתמיכה בצד הביקוש של הכלכלה, עם זאת, שר האוצר הדגיש כי הממשלה שוקלת צעדים מחזוריים נוספים וכי לממשלה המרכזית יש מרחב תמרון למדיניות רחבה יותר. צעדים נוספים וקונקרטיים יותר עשויים להיות מוכרזים בפגישה הקרובה של הוועדה הקבועה של הקונגרס העממי הלאומי, שצפויה להתקיים בסוף אוקטובר.
כדי להפחית לחצים דפלציונים ולייצב את הכלכלה על בסיס בר-קיימא, יש לטפל בחוסר האיזון בכלכלה הסינית, מה שדורש צעדים שחורגים מעבר לדחיפה קצרת טווח של תמריצים וכוללים גם רפורמות מבניות. כדי לטפל בבעיית הביקוש בכלכלה ולהגדיל את הנטייה של משקי הבית להוצאות, תידרש לדעתנו תמיכה ישירה יותר בהכנסות משקי הבית. נותר לראות אם זה הכיוון אליו פונים קובעי המדיניות, מה שבוודאי לוקח יותר זמן וקשה יותר ליישום.
סופי אלטרמט, כלכלנית, יוליוס בר
פגישת הבנק המרכזי האירופאי: הקלה בעמדה המגבילה
שווקים פיננסיים צופים הורדת ריבית נוספת של הבנק המרכזי האירופאי (ECB) בשל תחזית צמיחה קודרת ואינפלציה נמוכה. שיעור הפיקדון הנוכחי של 3.5% נראה גבוה מדי עבור כלכלה המתקשה לצמוח. בעוד שהתנאים הכלכליים מצדיקים הפחתת ריבית משמעותית, דעות שונות בקרב מועצת המנהלים של הבנק המרכזי האירופאי עשויות להגביל את ההורדה להקלה הדרגתית של המדיניות המוניטרית.
קיימת הסכמה רחבה בין משתתפי השוק הפיננסי ואנליסטים כי הורדת ריבית נוספת של הבנק המרכזי האירופי (ECB) מתבקשת. לאחר שכבר הפחית את שיעור הפיקדון, כיום הסמן למדיניות המוניטרית בגוש האירו מסתכם ב-25 נקודות בסיס בשתי הזדמנויות - בתחילת יוני ושוב בספטמבר לאחר הישיבה שדולגה ביולי, ה-ECB מוכן לנקוט בפעולה נוספת. הסביבה המקרו-כלכלית, המאופיינת באינפלציה מתונה של 1.8% בספטמבר ותחזית צמיחה קודרת, מציגה מקרה משכנע להפחתות ריבית נוספות ושיעורים כוללים נמוכים משמעותית בגוש האירו.
עם שיעור הפיקדון הנוכחי העומד על 3.5%, עמדת המדיניות המוניטרית הנוכחית נראית מגבילה מדי עבור כלכלה המתקשה לצבור תאוצה ומציגה פעילות אשראי מוגבלת, מה שמוביל את נתוני האינפלציה להידרדר. בהתבסס אך ורק על יסודות כלכליים אלה, הפחתת ריבית משמעותית יותר - מעבר ל-25 נקודות הבסיס הצפויות על ידי השוק ומוצעות על ידי חוזים עתידיים בשוק הכספים - נראית מוצדקת. אי-ודאות בתוך מועצת המנהלים של ה-ECB לגבי תחזית האינפלציה היא הסיבה העיקרית לכך שהורדות ריבית נועזות יותר אינן סבירות, מה שהיה יכול להביא את הריביות במהירות לרמה ניטרלית יותר. האינפלציה הגבוהה של מגזרי שירותים כ-4%, היא הסיבה העיקרית לכך שחלק מחברי המועצה פסימיים שהאינפלציה הבסיסית תישאר קרובה ל-2%.
רקע הצמיחה החלש בגוש האירו מתחיל לשחוק את כוח התמחור במספר מגזרי שירותים, מה שאמור להוביל לאינפלציה נמוכה יותר בחודשים הקרובים. עם זאת, אנו צופים שהדעות והערכות השונות בתוך מועצת המנהלים ימנעו מה-ECB לעשות יותר מאשר הקלה הדרגתית של המדיניות המוניטרית בישיבות הקרובות.
דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי, יוליוס בר
מסקירה מקדימה של רווחי הרבעון השלישי באירופה עולים מספר סימנים שליליים
מניות אירופאיות נסחרו ללא שינוי במהלך שלושת החודשים האחרונים בשל נתונים מקרו-כלכליים חלשים, חששות פיסקליים וציפיות רווח שעודכנו כלפי מטה. למרות הפוטנציאל לשדרוגים מתונים לרווחי הרבעון השלישי, התחזית הכללית למניות אירופאיות נשארת ניטרלית, עם הזדמנויות סלקטיביות שמתעוררות במגזרים מחזוריים כמו תעשייה ומניות באיכות בינונית.
מניות אירופאיות נסחרו ללא שינוי בשלושת החודשים האחרונים כאשר צמיחה מאכזבת, חששות פיסקליים, וסיכון פוליטי לחצו על רגשות המשקיעים. הנתונים המקרו-כלכליים החלשים יותר, יחד עם מספר אזהרות רווח מצד חברות, הובילו אנליסטים לעדכן את ציפיות צמיחת הרווח למניה (EPS) כלפי מטה למחצית השנייה של 2024. העדכונים השליליים הגיעו באופן גורף והורידו את הערכות ה- EPS מ-8% בתחילת השנה ל-2% כיום (ראה תרשים למטה).
בעוד תפיסה חיובית הנובעת מציפיות צמיחת הרווחים לרבעון השלישי עבור מדד Stoxx 600 נדחקת הצידה בשל חששות גוברים בצד הצרכן. הקונצנזוס שעומד על צמיחה של 2.6% שנה אחר שנה, מונע בעיקר על ידי ביצועים חזקים של מגזרי התעשייה והחומרים, בעוד שמגזרי הנפט & גז והצרכנות המחזורית הם המגזרים הגדולים יותר. הפתעות כלכליות אירופאיות, אשר היסטורית מראות קשר הדוק לרווחים גבוהים, היו שליליות במהלך החודשים האחרונים, מה שמצביע פוטנציאלית על פחות הפתעות חיוביות בהיבט הרווח (מרמז על יחס הכאה של 50%).
אנו מאמינים שרוב השליליות כבר משתקפת בציפיות הנוכחיות וחברות עשויות להוביל לשדרוגים מינוריים ברווחי הרבעון השלישי ככל שעונת הדיווח תתקדם. עם זאת, הדבר בקושי ישנה את הפרדיגמה עבור מניות אירופאיות. האסטרטגיה הכוללת שלנו נשארת במקומה, עם דירוג חיובי למניות ארה"ב ודירוג ניטרלי על אירופה. אנו ממשיכים לראות הזדמנויות סלקטיביות גוברות במרחב המחזורי, אשר נראה כי הגיעו לפרופיל סיכון/תגמול מושך. בתוך אירופה, אנו ממשיכים להמליץ על חשיפה למניות איכותיות בינוניות ומניות גרמניות, אשר נהנות מסביבת ריבית נמוכה יותר ומסיכויים לצמיחה גלובלית מואצת.
לאונרדו פלנדיני, חוקר אסטרטגיית מניות, יוליוס בר
שווקים מתעוררים: בתמיכת הפד וסין
מרווחי השווקים המתעוררים נשארו צרים, אך אנו רואים יותר מקום לדחיסה בטווח הקצר בשל שיפור בהרגשת הסיכון הנתמכת על ידי הורדות ריבית נוספות של הפד וצעדי תמריצים מסין. יסודות תאגידיים חזקים וגורמים טכניים חיוביים צריכים גם לספק תמיכה.
חברות בשווקים מתעוררים הציגו ביצועים חזקים מתחילת השנה, עם מרווחים שכעת צרים ב-74 נקודות בסיס. הביצועים החזקים הובלו בתחילה לנתונים כלכליים חזקים והקלה של הפד. בעוד שצעדי התמריצים מסין שהוכרזו בסוף ספטמבר הפרו עוד יותר את הרגשת הסיכון והובילו ליותר זרימות לשווקים מתעוררים, בפרט למניות סיניות וחוב ממדינות מתפתחות למעט סין. מרווחי החברות בשווקים המתעוררים בכל האזורים הם כעת מתחת לרמות טרום מהפכה, אך אנו מאמינים שיש עדיין מקום להידוק נוסף בטווח הקצר ככל שיותר פרטים לגבי צעדי התמיכה הסיניים יהפכו ידועים לקראת סוף החודש. כל הצעדים הנוספים מצד הרשויות הסיניות המכוונים למגזר פיתוח הנדל"ן יכולים לתמוך באסיה ואמריקה הלטינית דרך מחירי סחורות גבוהים יותר וקשרי מסחר חזקים.
יסודות החברות נשארים חזקים, כפי שמוכח גם על ידי שדרוגי דירוג נטו שסוף סוף הופכים לחיוביים (כלומר, יותר שדרוגי דירוג מאשר הורדות) ב-2024 לאחר כמעט עשור. בעוד שהנפקות חדשות נמוכות יותר משווקים מתעוררים לקראת הבחירות בארה"ב אמורות להיות גורם טכני תומך. לכן אנו שומרים על דירוג גבוה לחוב תאגידי במטבע יציב בשווקים מתעוררים ומעדיפים מנפיקים מהמזרח התיכון ואמריקה הלטינית, כמו גם חוב אסייתי בדירוג השקעה.
איריני צקרידו, אנליסטית הכנסה קבועה, יוליוס בר
המעבר לאנרגיה נקייה: כמה מהר?
המעבר לאנרגיה ירוקה מתקדם מהר יותר ממה שמקובל לחשוב, מסקנה זו נתמכת על ידי הדוח האחרון של סוכנות האנרגיה הבינלאומית. למרות הצמיחה המהירה בשנים האחרונות, דיכוי מחירים וקונסולידציה עסקית ממשיכים להטיל צל על תחזיות ההשקעה לטווח הקצר באנרגיה נקייה.
סוכנות האנרגיה הבינלאומית פרסמה את דוח השוק השנתי שלה בנושא 'אנרגיות מתחדשות' בשבוע שעבר. הדוח מציע תובנה מרשימה לגבי התקדמות מעבר לאנרגיה נקייה, כאשר אנרגיה סולארית ורוח הן מקורות החשמל הזולים ביותר ברוב העולם. ראוי לציין את ההתפתחות בסין, שם אנרגיה סולארית מתחרה במחירי ייצור החשמל מפחם. כתוצאה מכך, סין מתקינה כמעט 250 ג'יגה-וואט של מערכות סולאריות בשנה, שזה פי שניים מקצב התקנת תחנות הכוח המשולב באירופה ובארצות הברית.
נתונים אלה מדהימים, ואנו מרגישים ביטחון בדעתנו שנושא האנרגיה הנקייה עומד להבשיל בעשור הזה. המכשולים בדרך לשינוי האנרגיה, הפכו כלליים יותר וכוללים תנאים כלכליים ומבני שוק, ואינם קשורים עוד לעלויות פיתוח הטכנולוגיה. אנו עדיין מחזיקים בדעה שיש מגבלת מהירות למעבר האנרגיה, המוגדרת על ידי המהירות בה השווקים משלבים תחנות כוח חדשות. מספר אינדיקטורים מרמזים שחציית גבול המהירות מתקרבת, כמו גם השכיחות הגוברת של הורדת מחירי חשמל באירופה ובחלקים בארצות הברית וקיצוץ דומה בתמחורים בסין.
תמיכה פיננסית כמו זיכויי מס ו'תשלומי עמלה' ככל הנראה לא תקרה, אך במקום זאת, ניתן לעלות את מגבלת המהירות של המעבר שתלויה באמצעי מדיניות אחרים, כמו הקלה בתהליכי אישור לתשתיות אנרגיה באופן כללי או הגדלת הגמישות של השווקים. מעברים מוצלחים חולקים מאפיינים מסוימים, כולל שווקים משוחררים הנשלטים על ידי בורסות ומכרזים ממשלתיים, שבהם המחירים יכולים לנוע בחופשיות אפילו ברמת הצרכנים הבודדים. דינמיקה זו צריכה לחול גם על תעריפי החשמל בכדי להצליח לשלוט בעלויות הרחבת רשת החשמל הנדרשת.
חוסר במאפיינים אלה ולאו דווקא חוסר בכסף - מסביר את ההתקדמות האיטית של מעבר האנרגיה בשווקים מתעוררים, בעיקר בדרום-מזרח אסיה. באופן יסודי, תחזיות הצמיחה נשארות עמומות. בעסקי האנרגיה הסולארית, המחירים כנראה יישארו נמוכים לאורך זמן כאשר יכולת הייצור העולמית כבר מעל מה שהעולם יכול להתקין הרבה מעבר לשנת 2030. ההתרחבות הסינית כנראה מחממת את התחרות בתחום הרוח ו- Grid energy storage (אחסון אנרגיה בקנה מידה גדול יותר ברשת החשמל).
הירידה הצפויה במחירי הגז העולמיים אמורה להשפיע גם על מחירי החשמל מחוץ לצפון אמריקה. קיימים "כיסי צמיחה" (אזורים שחווים תקופה של התפתחות או התקדמות מהירה מהממוצע) וחברות חשמל מפוקחות נהנות מתשואות יציבות. סוללות אחסון לרשת משגשגות, ורפורמות אישור באירופה תומכות בעלייה בהשקעות ברוח יבשתית. מרכזי נתונים וחשמול תעשייתי באופן רחב יותר מעלים את הביקוש לציוד חשמל במתח גבוה מאחורי המונה. עם זאת, דעתנו על הנושא באופן כללי נשארת ניטרלית. סיכוני קונסולידציה עדיין לא התבהרו ומחירי החשמל צריכים להתייצב מחדש כדי שהיסודות ישתפרו.
נורברט רוקר, ראש כלכלה ומחקר הדור הבא, יוליוס בר
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה