השוק

דרמה במכרז תחנת הכוח אשכול: רשות התחרות בודקת לחצים פסולים

רן שלח, מנהל בקרן נוי, נבדק בעקבות חשדות להפרות כללים ולהפעלת לחצים על הגורמים המממנים של דליה
מערכת ice | 
תחנת הכוח אשכול, shutterstock (צילום עמוס מרון)
המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול, אחד המכרזים הגדולים שנעשו בישראל במסגרת הרפורמה במשק החשמל, רווי במאבקים ובדרמות משפטיות. לאחר שדליה אנרגיה זכתה במכרז עם הצעה של 12.4 מיליארד שקל, מתברר כי רשות התחרות, בראשות מיכל כהן, החלה על פי פרסום של כלכליסט, בבדיקה של רן שלח, מנהל בקרן נוי, בעקבות חשדות להפרות כללים ולהפעלת לחצים על הגורמים המממנים של דליה. הבדיקה נוגעת לטענות על כך ששלח ניסה לסכל את זכייתה של דליה באמצעות מידע פנימי.
במרץ 2023, הושק המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול, אשר בעלת כושר ייצור של 1.6 ג'יגה-ואט. מדובר בתחנה הגדולה ביותר שנמכרה על ידי חברת החשמל. היממה שהציגה דליה אנרגיה את הצעתה הגבוהה עוררה זעזוע בשוק, במיוחד לאחר שקרן נוי ו-OPC, שהתמודדו גם הן, הציעו סכום נמוך משמעותית של 7.1 מיליארד שקל. פער המחירים הניכר יצר גל של תסיסה, והביא לכך שחלק מהגופים המממנים של דליה, בראשות בנק הפועלים, חזרו בהם מהמימון שהציעו.

לפי כלכליסט, לאחר שדליה פנתה לוועדת המכרזים בבקשה להפחית את סכום ההצעה שלה, נוי ו-OPC טוענים כי יש לפסול את זכייתה, בנימוק שהבקשה להפחתת המחיר מהווה וויתור על זכייה. המחלוקות החריפו, והדיונים בוועדת המכרזים התחדשו, כאשר נוי ו-OPC טוענים כי שלח הפעיל לחצים על הגורמים המממנים כדי לסכל את העסקה. הדברים שנאמרו בפרוטוקול ועדת המכרזים, אשר צוטטו על ידי שלח, מעוררים חשד לדברים חמורים.
בסופו של דבר, בית המשפט דחה את עתירת נוי ו-OPC, ומכרז חדש הושק, הפעם במחיר מינימום של 9.1 מיליארד שקל. אף על פי שהמכרז הסתיים עם הצעה אחת בלבד – זו של דליה אנרגיה – הדרמה לא נגמרה. רשות התחרות, המבדקת את הלחצים שהופעלו על הגורמים המממנים, מצביעה על האפשרות לעבירות כלפי תקנות תחרות הוגנת.
קרן נוי מציינת כי היא פועלת בהתאם לחוק, אך המורכבות והדרמה שקשורות במכרז הזה מעוררות תהיות רבות בשוק האנרגיה. עתיד תחנת הכוח והמשמעויות המשפטיות של המכרז מתעתדים להוות נושא חם לשיח הציבורי והכלכלי בשנים הקרובות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה