השוק

מיטב: בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב אומר היום שמכלול הנתונים היה צריך למשוך את בנק ישראל להעלות ריבית אבל צירוף הנסיבות יביאו אותו להותיר אותה ללא שינוי
ניצן כהן | 
אלכס זבז'ינסקי (צילום רמי זרנגר, shutterstock)
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית השקעות מיטב מעריך כי בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי אבל ישדר שהוא מוטרד מהלחצים האינפלציוניים. כאן צריך לזכור שהעבודה על תקציב 2025 נראית איטית מידי וקשה מידי לאור הלחצים הקואליציוניים (השותפים של נתניהו דורשים ומקבלים הרבה כסף), ההחרפה הביטחונית (שדורשת הרבה כסף) והלחץ על הדולר ועל מחירי הנפט. כל אלה הם מחוללי אינפלציה משמעותיים שלא לומר קטלניים.
"במצב רגיל הנתונים הכלכליים היו גורמים לבנק ישראל להעלות את הריבית, אך נוכח הנסיבות היא צפויה להישאר ללא שינוי: מאז החלטת הריבית הקודמת בסוף אוגוסט האינפלציה הפתיעה כלפי מעלה והגיעה ל-3.6%" כותב זבז'ינסקי בסקירה השבועית שלו.
"השקל פוחת בכ-4% ביחס לדולר ובכ-2.6% ביחס לאירו. נציין שהנתונים הכלכליים האחרונים בארה"ב גרמו להפחתת התחזיות להורדת ריבית ה-FED והובילו להתחזקות משמעותית של הדולר. היחלשות השקל לא הייתה יוצאת דופן לאחרונה. הדולר התחזק כמעט מול כל המטבעות בשבוע האחרון". 
באשר לתקציב המדינה ל-2025, כותב זבז'ינסקי כי "שר האוצר התחיל אומנם לקדם את התקציב ל-2025, אך לא ברור בינתיים עד כמה הוא יכול להצליח במשימה. במיוחד על רקע ההערכות שהצורך בהתאמות התקציביות, שכבר לפני ההתפתחויות הביטחוניות האחרונות היו מאוד משמעותיות, רק יגדל.
"פרמיית הסיכון CDS עלתה לרמה הגבוהה ביותר מאז תחילת המלחמה  (197 נ.ב. ל-10 שנים). מרווח האג"ח הדולריות מעל ארה"ב גם עלה, אך הוא עדיין נמוך יותר מאשר בתחילת אוגוסט. צריך רק לציין שמאז אוגוסט המרווח של אג"ח דולריות במדינות שונות ירד משמעותית
"דירוג האשראי של ישראל ירד. באופן כללי, קיים קשר סטטיסטי בין רמת דירוג האשראי של מדינה לריבית בנק מרכזי. ככל שהדירוג נמוך יותר, הריבית בדרך כלל גבוהה יותר. 
בשורה תחתונה: בנסיבות הנוכחיות המיוחדות בנק ישראל צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, אך להיות מוטרד מסיכון האינפלציה" מסיים זבז'ינסקי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה