השוק

מיטב בעקבות הורדת הדירוג: הבטוחות של הבנקים באג"ח ממשלתי יגדלו

אלכס ז'בזינסקי מנתח את הורדת דירוג החוב של ישראל ומחד הוא מרגיע שהאג"ח של ישראל לא צפויים לצאת כרגע מהמדדים הבינלאומיים, אבל הקצאת ההון של המערכת הבנקאית שרוצה להשקיע באג"ח של ישראל תגדל - וזה כבר לא טוב
ניצן כהן | 
אלכס זבז'ינסקי (צילום רמי זרנגר, shutterstock)
בסוף השבוע הורידה חברת דירוג האשראי מודי'ס את דירוג החוב של ישראל בשני נוצ'ים, מה שהפתיע את השווקים שכן במחירים בשוק הייתה מגולמת הורדת דירוג חוב של נוץ' אחד וכעת ישראל עברה ממשפחת הדירוג A למשפחת הדירוג A ויש לזה השלכות לא מבוטלות.
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב מעריך, פחות או יותר כפי שמעריכים באוצר, כי ברגע שיתבהרו העניינים במישור המדיני-ביטחוני, הרי שהדירוג ישתפר או לפחות השווקים יתמחרו את הדירוג של ישראל בהתאם.
"המשקל העיקרי בהחלטה של Moody's ניתן לאירועים הביטחוניים שקשה לחזות את תוצאתם. הפסקת אש אפשרית בטווח הקצר עשויה לרוקן מתוכן הרבה מהטיעונים בעד ההחלטה. מנגד, המשך הסלמה משמעותי עלול להוביל להורדת דירוג נוספת כבר בטווח הקצר.
"לפיכך, גם ההשפעה על השווקים תלויה בעיקר לא בהורדת הדירוג עצמה, אלא בהתפתחויות בזירה הביטחונית-פוליטית. ניסיון המדינות שעברו תהליך של הורדת דירוג מקבוצת A או AA ל-BBB או אפילו BB כגון מדינות ה-PIGS באירופה, דרום אפריקה ב-2009, מקסיקו ב-2020 ואחרות מלמד שבדרך כלל לא פעולת הדירוג עצמה השפיעה, אלא ההתפתחויות בכלכלה.
"גיוס החוב ע"י הממשלה בחו"ל בכל מקרה יהיה קשה יותר ויקר יותר לא רק בגלל העלייה בסיכון אלה גם בגלל שהבנקים יצטרכו להקצות הון גבוה יותר להחזקת אג"ח בדירוג BBB (דרישת ההון של 50%) לעומת הדרישות מהחזקת אג"ח בדירוג A (20%). נציין שהמרווח בהן נסחרות האג"ח הדולריות של ישראל עומד היום על כ-1.75% בדומה לאג"ח של מקסיקו שמדורגת Baa2 וגבוה מ-Peru (Baa1). משקל החוב לתושבי החוץ מסך החוב של המגזר העסקי בישראל ירד משמעותית בשנים האחרונות אך הוא עדיין עומד ברמה לא מבוטלת של כ-14%.
"הורדת דירוג האשראי לא אמורה להוציא את ישראל מ-FTSE World Government Bond Index (WGBI). תנאי הכניסה למדד אומנם דורשים לפחות דירוג A3 של Moody's, אך המדינה יוצאת מהמדד רק אם הדירוג יורד ל-Baa3 וגם ע"י סוכנות הדירוג S&P" מרגיע ז'בזינסקי את לקוחות בית ההשקעות. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה