השוק

בעלי חדשות 13 ירוויח בענק? ההיטל החדש משחק לטובתו

במאי 2024, בעקבות המלחמה בעזה, הכריזה טורקיה על הפסקת הסחר עם ישראל. המרוויחה הגדולה מהיטל חדש על יבוא מלט צפויה להיות חברת נשר, היצרנית הישראלית היחידה של מלט, שבבעלות לן בלווטניק. נשר, שאיבדה נתח שוק משמעותי בשנים האחרונות בשל היבוא מטורקיה, עשויה לחזור למעמדה הדומיננטי בשוק
מערכת ice | 
לן בלווטניק, רשת 13 (צילום יחצ, ויקיפדיה/ דוברות הממשלה)
ישראל שוקלת צעד דרמטי בתגובה לאמברגו הטורקי: הטלת היטל בטחה על יבוא מטורקיה, במיוחד בענף המלט. מהלך זה, המקודם על ידי משרד ראש הממשלה, מעורר מחלוקת בין משרדי הממשלה ומעלה שאלות לגבי השפעתו על הכלכלה הישראלית והטורקית. על פי דה מרקר, הבעלים של ערוץ רשת 13 לן בלווטניק עשוי להרוויח מכך בגדול.
במאי 2024, בעקבות המלחמה בעזה, הכריזה טורקיה על הפסקת הסחר עם ישראל. מאז, מתלבטת הממשלה הישראלית כיצד להגיב. בעוד שר האוצר הציע מכס של 100% על כל היבוא מטורקיה, משרד הכלכלה קידם רעיון מתון יותר של רישיונות ייעודיים ליבוא.

היטל בטחה הוא מעין מכס ייעודי שיכול להיות מוטל על ספקים, ענפים או מדינות ספציפיות. הרעיון הוא לייקר את היבוא מטורקיה, שממשיך להתקיים למרות האמברגו דרך ערוצים עקיפים, ובכך לפגוע בכלכלה הטורקית.
עח פי דה מרקר, המרוויחה הגדולה מהיטל על יבוא מלט צפויה להיות חברת נשר, היצרנית הישראלית היחידה של מלט, שבבעלות לן בלווטניק. נשר, שאיבדה נתח שוק משמעותי בשנים האחרונות בשל היבוא מטורקיה, עשויה לחזור למעמדה הדומיננטי בשוק. מנגד, הצרכנים הישראלים עלולים להיפגע מעליית מחירי המלט, שירדו משמעותית בשנים האחרונות הודות ליבוא הטורקי.
המהלך מעורר שאלות לגבי השפעת אינטרסים עסקיים על קבלת ההחלטות. בלווטניק, בעל נשר, הוא גם הבעלים של ערוץ 13, ולאחרונה מינה את יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות של הערוץ - מהלך שנתפס כהצהרה פוליטית בשל קשריה לליכוד.
בעוד שמשרד ראש הממשלה מקדם את רעיון היטל הבטחה, גורמי המקצוע במשרדי הכלכלה והאוצר מתנגדים. עם זאת, הנהלת משרד הכלכלה הצטרפה לאחרונה לתומכים בצעד זה, בניגוד לעמדת אנשי המקצוע במשרד. הטלת היטל בטחה עלולה להוביל להסלמה במתיחות הכלכלית בין ישראל לטורקיה, ולפגוע בצרכנים הישראלים. מאידך, היא עשויה לחזק את התעשייה המקומית ולשמש כמנוף לחץ על טורקיה.
ההחלטה לגבי היטל הבטחה מדגימה את המורכבות של ניהול מדיניות כלכלית בצל מתיחות דיפלומטית. בעוד שהמטרה המוצהרת היא להגיב לאמברגו הטורקי, ההשלכות עלולות להיות רחבות יותר, משפיעות על יוקר המחיה בישראל ועל יחסי הסחר העתידיים באזור.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה