השוק

קולומביה מימשה את האיום: האם ישראל בדרך לעצמאות אנרגטית?

מדינת קולומביה מימשה את האיום שלה כלפי ישראל והפסיקה לייצא פחם לארץ, לדבריהם עד שתסתיים המלחמה ברצועת עזה. כיום, ישראל מסתמכת במידה רבה על פחם כאחד המקורות המרכזיים שלה לייצור חשמל, כאשר בשנת 2022, כ-20% מהחשמל בישראל הופק מפחם, מה שהופך את הפחם למקור משמעותי במשק האנרגיה הישראלי
רמי רשף, מנכ"ל ג'נסל | 
רמי רשף (צילום אדריאן דסטה)
בתחילת החודש מימש נשיא קולומביה את איומו להפסקת ייצוא הפחם לישראל עד לסיום המלחמה בעזה. צעד זה מציב את ישראל בצומת דרכים שבה היא נדרשת לבחון מחדש את מקורות האנרגיה שלה ומהווה הזדמנות לשאוף לצמצום התלות בפחם ולהגברת השימוש באנרגיות מתחדשות ופחות מזהמות.
כיום, ישראל מסתמכת במידה רבה על פחם כאחד המקורות המרכזיים שלה לייצור חשמל, כאשר בשנת 2022, כ-20% מהחשמל בישראל הופק מפחם, מה שהופך את הפחם למקור משמעותי במשק האנרגיה הישראלי. קולומביה היא ספקית עיקרית של פחם זה עם כ-56% מכלל ייצוא הפחם לישראל, ובשנה שעברה ייצאה לכאן פחם בסכום של 450 מיליון דולר.
עם זאת, ברור כי פחם נחשב למקור אנרגיה מזהם במיוחד, התורם משמעותית לפליטות גזי חממה וכן לזיהום אוויר שיוצר תחלואה נשימתית בקרב האוכלוסייה. ההפסקה ביבוא הפחם מקולומביה היא אמנם צעד המתרחש על רקע אקלים דיפלומטי שלילי כלפי ישראל. עם זאת, היא עשויה להוות תמריץ חזק למעבר לאנרגיות מתחדשות פה.
במצב זה, ישנם מספר צעדים שיכולים לקדם את השינוי: הגדלת ההשקעה באנרגיה סולארית, בתוספת אגירה. ישראל, בעלת תנאי מזג אוויר מצוינים לניצול אנרגיה סולארית, יכולה להרחיב את השימוש בפאנלים סולאריים הן במגזר הביתי והן במגזר התעשייתי. עידוד התקנת פאנלים סולאריים על גגות מבנים קיימים והגברת ההקמה של שדות סולאריים, גם במודל דו-שימוש, יכולות להוות פתרון מהיר ואפקטיבי, בשילוב עם אגירת האנרגיה כדי לאפשר אספקת חשמל רציפה גם בשעות החשכה.
לכך מתווסף תיעדוף אנרגיה מתחדשת ממקורות נוספים, כמו למשל על-ידי ייצור מימן במקומות בהם קיימת "קרינת שמש בעודף", כלומר, אי יכולת קווי החשמל להכיל את כמות האנרגיה העצומה הנמצאת בנגב ובערבה. לאחר מכן, שינוע המימן דרך צנרת הגז הארצית להולכת מימן – פעולה המסוגלת להגדיל באופן משמעותי את הובלת אנרגיית השמש מדרום הארץ למרכזה, כשהמימן, אותו ניתן אף לאגור משמש כדלק הנוצר באופן ירוק לחלוטין. בהקשר זה יש לשבח את משרד האנרגיה על הקמת פורום המימן הרב-מגזרי בניסיון לפתור בעיות וחסמים בתחום, כדי לקדם ולזרז את הקמתו של משק מימן בישראל.
עצמאות אנרגטית והפחתת גזי חממה
המעבר לאנרגיות מתחדשות יפחית משמעותית את פליטת גזי החממה וזיהום האוויר, וישפר את איכות החיים והבריאות של תושבי ישראל. לצד זאת, עצמאות אנרגטית באמצעות אנרגיות מתחדשות תצמצם את התלות של ישראל ביבוא דלקים או פחם ממדינות זרות, ותשפר את הביטחון האנרגטי. בנוסף, השקעה בטכנולוגיות ירוקות תיצור מקומות עבודה חדשים, תקדם את החדשנות הטכנולוגית ותשפר את מעמדה של ישראל בעולם כמדינה מובילה בתחום האנרגיה הירוקה.

לסיכום, ההחלטה של קולומביה להפסיק את יצוא הפחם לישראל מציבה את ישראל בפני אתגר משמעותי אך גם פותחת דלת לשינוי חיובי וחשוב. בשנים האחרונות משק האנרגיות המתחדשות בישראל תופס תאוצה, כאשר חברות יזמיות רבות, בעיקר בתחום הסולארי לצד נוספות, נושאות את לפיד המעבר מאנרגיות מסורתיות ומזהמות אל אנרגיות מתחדשות. עצם המחסור בפחם עשוי להוות תמריץ לביצוע השינויים הנחוצים, הן בתשתיות, הן ברגולציה והן בביזור, על מנת לנצל יותר אנרגיות מתחדשות שממילא מיוצרות בישראל, אך אינן  משתלבות במשק החשמל. ניצול ההזדמנות הזו יוביל את ישראל לקראת עתיד בר-קיימא, בריא ובטוח יותר. 
הכותב הוא מנכ"ל חברת ג'נסל, שמפתחת טכנולוגיה להפקת חשמל ממימן ללא פליטות פחמניות
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה