השוק

"חוסנם של הבנקים הישראלים הוא קרן אור במשבר הכלכלי"

לאחר פרסום הדוחות הכספיים השנתיים לשנת 2023 של הבנקים ברחבי העולם, אופיר גולומבק, מוביל מגזר השירותים הפיננסים של אקסנצ'ר ישראל, ניתח והשווה את התוצאות העסקיות של חמשת הבנקים המובילים בישראל. "ככל הנראה המשק הישראלי לא יצמח בשנה הקרובה", הוא מעריך ומציין: "צריכים להתמקד בשיפור השירות בראייה רב-ערוצית"

מערכת ice | 
אופיר גולומבק (צילום אלעד גוטמן)
כמדי שנה, לאחר פרסום הדוחות הכספיים השנתיים של הבנקים ברחבי העולם, באקסנצ'ר, גוף הייעוץ והיישום הטכנולוגי הגדול בעולם, מנתחים את התוצאות העסקיות של חמשת הבנקים המובילים בישראל, לעומת בנקים מהעולם. בשיחה על הנתונים עם אופיר גולומבק, מוביל מגזר השירותים הפיננסים באקסנצ'ר ישראל, הוא משתף בתובנות, כמו אילו תחומים יכולים להוות מנועי צמיחה לבנקים המקומיים בשנים הקרובות.
ספר לנו על התהליך שאתם מבצעים לאחר שמתפרסמים הדוחות 
"בכל שנה אנחנו מבצעים ניתוח מעמיק של התוצאות העסקיות של הבנקים, על מנת לקבל תמונה רחבה של ביצועי הבנקים השונים ולזהות מגמות עיקריות. השנה בחנו 30 בנקים ברחבי העולם עם מאפיינים דומים לבנקים הישראלים על פני 25 פרמטרים עיקריים המקובלים בענף הבנקאות. לאחר מכן, השווינו את תוצאותיהם העסקיות לתוצאות של חמשת הבנקים המובילים בישראל. קבוצת ההשוואה שלנו כללה בנקים אוניברסליים, הפעילים במדינה אחת, ודומים בגודלם לבנקים הישראלים מבחינת היקף נכסים".

"קשר הדוק בין רווחיות הבנקים והיציבות שלהם לצמיחה הכלכלית"גרף ניתוח התוצאות (צילום: באדיבות אקסנצ'ר ישראל)​
מה הממצאים המרכזיים שעולים בניתוח? 
"הממצא המרכזי הוא שהבנקים הישראלים סיימו את שנת 2023 מבחינה עסקית מעל ממוצע קבוצת ההשוואה בכל הפרמטרים. מדובר בתוצאות מצויינות. אם נבחן למשל את פרמטר תשואת ההון נראה כי כל הבנקים הישראלים עברו את ממוצע קבוצת ההשוואה, כאשר בנק מזרחי והבנק הבינלאומי עומדים במשותף במקום השני ביחס לכל קבוצת ההשוואה עם נתון של כ-19 אחוזים. בכל הנוגע למרווח התפעולי של הבנקים הישראלים מול אחוז ההכנסות, ביחס לתשואה על ההון, אנחנו רואים כי גם כאן הבנקים הישראלים מובילים". 
"נתון בולט במיוחד שעולה מהמחקר הוא שהבנקים הישראלים משלמים הרבה יותר מס בהשוואה למקבילים האירופאים שלהם, כאשר אחוז המס שמשלמים הבנקים הישראלים ביחס להון שלהם הוא הגבוה ביותר מכל קבוצת ההשוואה. אלמנט מעניין נוסף הוא מרכיב עלויות השכר ביחס להכנסות, וכאן אנו רואים שהבנקים הישראלים נמצאים מתחת לממוצע בהשוואה למקבילים שלהם".
כיצד ניתן למדוד את יעילות הבנקים?
"אחד הנתונים המקובלים למדידת יעילות הבנקים זה פרמטר "יחס יעילות" (cost-to-income ratio), שבו לוקחים את עלויות הבנק ומחלקים אותן בהכנסות. הבנקים הישראלים כולם נמצאים מתחת לממוצע קבוצת ההשוואה, שזה נתון מאוד חיובי, כאשר בנק לאומי תופס את המקום השני במדד כולו. גם בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות נהנים מנתון חיובי במדד הזה. גם במדד "יחס הכנסות לנכסים" (Asset Turnover Ratio) הבוחן את שיעור ההכנסות הנקיות ביחס לנכסי הבנק, נראה כי הבנקים הישראלים כולם נמצאים מעל הממוצע".
 
אז מה מעידים הנתונים על הבנקים בישראל?
"הנתונים מעידים על חוזקת מערכת הבנקאות הישראלית, כמו גם על חוזקת המשק הישראלי. הם מעודדים בעיקר מאחר שאת 2024 התחלנו עם משבר רב-ממדי: צבאי, כלכלי ופוליטי. מדובר בנקודת אור חשובה עבור המשק הישראלי בימים קשים אלו".
נראה שהשנה הקרובה צפויה להיות מאתגרת במיוחד, לא?
"אכן. נראה שההאטה הכלכלית הצפויה תשפיע באופן משמעותי על הבנקים בישראל. ככל הנראה המשק הישראלי לא יצמח בשנה הקרובה, מה שעלול להוביל לירידה ברווחיות הבנקים. קיים קשר הדוק בין רווחיות הבנקים והיציבות שלהם לצמיחה הכלכלית, ולכן האטה עשויה להוות סיכון משמעותי. בנוסף, ההכנסות של הבנקים צומחות בשנים האחרונות בשיעור דו ספרתי, אך האקלים המקומי יקשה עלינו לראות צמיחה דומה בשנה הקרובה".
"תוסיפו לכך את התחרות בין הבנקים לבין גופים פיננסיים אחרים, כגון חברות אשראי חוץ-בנקאי וחברות ביטוח. התחרות הזו צפויה להתגבר ולהשפיע על רווחיות הבנקים ואף עלולה להוביל לירידה בהכנסות. אתגר נוסף צפוי לנבוע מההשלכות של ההאטה הצפויה במשק על החובות המסופקים. הבנקים יצטרכו להתמודד עם כך".
מה המיקודים העסקיים הצפויים של הבנקים בשנים הקרובות?
"הבנקים צריכים להתמקד בשיפור השירות בראייה רב-ערוצית, תוך הגדרה ברורה יותר של תפקיד כל ערוץ. אמנם השירות הדיגיטלי טוב, אך יש צורך לשפר את השילוב בין הדיגיטל למענה האנושי. בנוסף, חשוב להמשיך בפיתוח שירותים דיגיטליים מבוססי דאטה, תוך אימוץ טכנולוגיות GEN AI. טכנולוגיות אלו צפויות לשנות את המבנה התפעולי של הבנקים ולהגדיר מחדש את משימות עובדי הבנק. אימוץ נכון שלהן בשנים הקרובות יכול להוביל לחסכון משמעותי עבור הבנקים ולשפר את חווית השירות עבור הלקוחות. כבר היום אנו רואים בעולם ניצנים ראשונים כיצד טכנולוגית GEN AI מיושמת כסוכן דיגיטלי חכם לטיפול בצרכים הבנקאיים היום יומיים של הלקוח".
"לבסוף, יש לטפל במערכות הלאגסי המיושנות שמעכבות את התקדמותם של הבנקים ואינן מאפשרות השתנות בקצב תחרותי דיו. התמקדות בתחומים אלו תאפשר לבנקים הישראלים לשפר את היעילות התפעולית שלהם, להציע שירות טוב יותר ללקוחות ולהתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים העומדים בפניהם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה