השוק

הכלכלנים הכריעו פה אחד: האם בנק ישראל יעלה את הריבית?

נגיד בנק ישראל יעדכן היום את החלטת הוועדה המוניטרית בנוגע לריבית במשק. כזכור, בעדכון הקודם הבנק החליט להותיר את הריבית על כנה, בשיעור של 4.5%
מערכת ice |  1
כלכלנים (צילום shutterstock, צביקה דור, עופר חגיוב, פלאש 90/ יונתן זינדל, רמי זרנגר, רועי מזרחי)

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, יפרסם היום (שני) את החלטת הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, בנוגע לריבית, לאחר שבהחלטה הקודמת הריבית נותרה בשיעור של 4.5%. הכלכלנים סיפקו את התחזיות שלהם לקראת החלטת הנגיד ונראה כי ישנה תמימות דעים, בנוגע לאפשרות המתבקשת של השארת הריבית על כנה, גם הפעם.

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, בנק דיסקונט: "בנק ישראל לא צפוי לשנות מחר את הריבית, וזאת, על רקע עליה בסביבת האינפלציה ובפרמיית הסיכון של מדינת ישראל, ההתנהלות הפיסקאלית של הממשלה וחוסר היציבות הגיאופוליטית. להערכתנו, לא צפוי שינוי בריבית במהלך 2024".
שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק דיסקונט אמר: "מה הייתה הגישה של בנק ישראל בהחלטות הריבית האחרונות? הגישה של בנק ישראל לאחרונה היא שמירה על היציבות הפיננסית לאור המלחמה והרצון למתן פיחות/ תנודתיות חדה של השקל. בהקשר זה נציין כי הדולר נחלש מול השקל בהשוואה לרמה ערב החלטת הריבית הקודמת. למעשה מאז הסגירה ב-5 לאפריל (יום שישי ערב הודעת הריבית הקודמת) ועד למסחר הבוקר השקל התחזק מול כל המטבעות העיקריים במערב. יחד עם זאת המסחר המשיך להיות תנודתי, כשהדולר עלה עד לרמה של 3.8052 (סגירה ב-25 לאפריל) ולאחר מכן נחלש עד לרמה של 3.6573 בסוף השבוע האחרון. המסחר התנודתי, יחד עם העלייה באינפלציה וציפיות האינפלציה וכמובן המשך אי הוודאות הביטחונית צפויות להותיר את הריבית ללא שינוי היום".
מחלקת מאקרו כלכלה בדיסקונט מסרה כי חל שיפור נוסף בשוק העבודה בחודש אפריל, תוך עליה בהיקף ובשיעור המשרות הפנויות, המשך גידול במספר המועסקים וירידה באבטלה. עוד אמרו כי ישנה עליה חדה בתשואות השקליות ל-10 שנים לרמה של 5.02%, תוך עליה בפער התשואות מול האג"ח האמריקאיות ל-55 נ"ב. מבחינת כיוון לעתיד, אמר בדיסקונט כי בנק ישראל לא צפוי לשנות את שיעור הריבית. וזאת, על רקע עליה בסביבת האינפלציה ובפרמיית הסיכון של מדינת ישראל, ההתנהלות הפיסקאלית של הממשלה וחוסר היציבות הגיאופוליטית. להערכתנו, לא צפוי שינוי בריבית במהלך 2024.
 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב מסר כי "משרד האוצר ובנק ישראל צריכים לנקוט בצעדים כדי להפחית את הסיכונים המסתמנים בשוק המקומי. אנו מעריכים שבנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטתו השבוע".

יוני פנינג מבנק מזרחי מסר לקראת החלטת הנגיד: "בישראל, השפעות המלחמה בולטות יותר מכל דבר, עם מחסור משמעותי בעובדים, שכנראה אחראי על חלק מעליית הציפיות האינפלציוניות". כאמור, במזרחי צופים גם הם כי בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה, בשיעור של 4.5%. עוד הוסיפו ואמרו: "המחסור בעובדים במדינה ממשיך להיות בולט מאוד, באפריל, עם תוספת של כ-2.6% למצבה הכוללת, המשלימה לגידול של קרוב ל-20% מאז ספטמבר, לרמה נוכחית של כ-137 א' משרות. רמה זו עדיין נמוכה ממספר
המובטלים, אפילו בהגדרה הצרה של אלה (145 א'). אבל היסטורית, בסביבה כזו היו כזכור לחצי שכר גבוהים יותר".
מבנק הפועלים, המחלקה הפיננסית, נמסר: "השוק כבר לא מתמחר הפחתות ריבית בקרוב. לאור עליית הסיכונים הגיאופוליטיים וסיכוני האינפלציה השווקים מתמחרים עתה פחות מהפחתת ריבית אחת בשנה הקרובה, ויציבות בריבית בשנה שלאחריה. הציפית לאינפלציה המגולמות בשווקים לשנה הקרובה עומדות על כ-3.0%, פרמיית סיכון של מדינת ישראל נותרה גבוהה, והמצב הפיסקאלי החריף. מכלול השיקולים מצביע על כיוון אחד של אי שינוי בריבית".
 



יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מסרו לקראת החלטת הנגיד: "בהחלטות הריבית האחרונות בנק ישראל הדגיש את השיקול של "הסיכונים הגיאופוליטיים" (והשפעתם על השקל) בתור שיקול דומיננטי בהחלטות. לא נראה שרמת הסיכון פחתה, למרות שמאז החלטת הריבית האחרונה השקל יוסף ב2.2%- מול סל המטבעות. כמו כן, הפתעת האינפלציה בחודש אפריל תילקח בחשבון, בנוסף לסיכוני האינפלציה קדימה ועלייה בציפיות האינפלציה הן בשוק ההון והן בקרב החזאים. הנגיד ירון ציין, כי ב2024- האינפלציה שנה אחורה צפויה להיות מעל 3% בכל החודשים".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, ציין אף הוא בסקירתו שבוע שעבר כי בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית על כנה. 

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נראה אותם!!!!
    אנצי!!!! 05/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בואו נראה את בנק ישראל מכריח את הבנקים לתת יותר על הפקדונות בגלל העלאת הריבית אני בספק!!!!
    סגור