ישראל עוברת לאינוורטר: אייס בשיתוף אלקטרה מזגנים

ישראל עוברת לאינוורטר: כללי המשחק החדשים בתחום מיזוג האוויר

בעקבות מהלכים רגולטוריים, ידרשו החל מקיץ 2025 כל המזגנים הנמכרים בארץ לעמוד בתקינה האירופית ובטכנולוגיית אינוורטר. איך ישפיע המהלך על השוק, ואיזו בשורה צפייה לצרכנים? אדם מגן סמנכ"ל השיווק של אלקטרה, עושה סדר ומדגיש: "אינוורטר הוא הדור הבא של המזגנים, וישדרג את כל חווית המשתמש"

בשיתוף אלקטרה | 
ישראל עוברת לאינוורטר (צילום shutterstock, אלקטרה מזגנים)
שוק המזגנים בישראל ניצב לקראת עידן חדש. אמנם מדובר באיחור אופנתי ביחס לרבות ממדינות העולם המערבי – אולם בעקבות מהלכים רגולטוריים, ענף מיזוג האוויר כפי שהכרנו אותו בארץ לאורך עשורים ארוכים, משנה את פניו. המשמעות: בשנים הבאות, ובזמן שכדור הארץ מתחמם והטמפרטורות מזנקות, ייהנו הצרכנים בארץ ממזגנים איכותיים ויעילים יותר – וחשוב לא פחות: כאלה העומדים ברף תקינה בינלאומי.
אימוץ התקינה האירופית למזגנים, ניצב על סדר היום של ממשלות ישראל כבר תקופה לא קצרה, אך פעם אחר פעם נדחק הטיפול בנושא לשוליים. לאחר לא מעט דחיות ועיכובים, הגיעה בשעה הטובה החלטה מחייבת מהכנסת, ולפיה החל מיוני 2025 יידרשו כל המזגנים הנמכרים ומותקנים בארץ לעמוד בתקן האירופי ובטכנולוגיית אינוורטר. כאן חשוב להסביר כי בשוק המזגנים העיליים בישראל נתנו עד כה את הטון מזגני ה-OFF/ON הוותיקים – וזאת אף שבמגוון פרמטרים, הם נחותים ביחס למזגני האינוורטר המתקדמים.
"לחנך שוק שלם לעבור מהשגרתי והידוע למוצר חדש ומוכר פחות, זה תהליך. צעד כזה לא יכול להתרחש מהרגע להרגע", מסביר אדם מגן, סמנכ"ל השיווק של אלקטרה, החברה המובילה את מהפכת האינוורטר בישראל. "בסופו של דבר הרגולציה לתחום מיזוג האוויר שינתה את כללי המשחק, כשקבעה ששיווק מזגנים בטכנולוגיית ה-OFF/ON ייאסר מאמצע השנה הבאה – ועם המציאות החדשה כל העוסקים בתחום ידרשו ליישר קו. הצעד הזה, אגב, גם יגדיל את התחרות".
כאשר מדברים על חסמים אשר מנעו את שינוי המאזן בשוק המזגנים המקומי, הפוקוס מופנה גם אל אוכלוסיית המתקינים. "צריך להבין: מתקין מזגנים זה מקצוע לא חלטורה, מדובר בתחום שמחייב מיומנות וניסיון", מדגיש המתקין מוטי כהן, מחברת תרמוקור. "מיזוג אוויר זה תחום דינמי, חובה להכיר את החידושים ולהתעדכן בהתפתחויות. אני למשל, הוכשרתי לתחום הזה של מיזוג אוויר ומקצועות החשמל בבית ספר של משרד הכלכלה והתעשייה, וכל הזמן מקפיד לעשות עוד הדרכות והשתלמויות. בשורה התחתונה זה פול טיים ג'וב, לא משהו שעושים על הדרך".
"לצערי, השתרשה נורמה שכל אחד יכול לקום בבוקר ולהחליט שהוא מתקין מזגנים, ואין שום פיקוח או בקרה", ממשיך כהן. "אני רואה מה קורה בשטח: יש מתקינים שפשוט מעדיפים מראש לא להכניס את עצמם למורכבויות של המזגנים המודרניים, ומהסיבה הזו מעדיפים שלא להתעסק עם מזגני האינוורטר אלא רק עם מזגני OFF/ON ולמעשה להנציח את המצב הקיים".
דבריו של כהן מתכתבים גם עם התקנות החדשות, העוסקות בייבוא לארץ של מזגנים בעלי תווית אירופית. המזגנים הללו, חשוב להסביר, מופעלים בגז 32R והתקנתם מחייבת הכשרה מקצועית – אלא שבינתיים כל עוד אישור החוק לאסדרת העיסוק במערכות קירור ומיזוג אוויר מתעכב, תרגום התקנות לרמה הפרקטית נתקל בקשיים. במילים אחרות כל עוד אין אסדרה של תחום ההתקנה בכנסת, המהלך לייבוא של מזגנים המופעלים בגז 32R יתקשה להתרומם. אל הוואקום הזה בדיוק נכנסת אלקטרה עם ELECTRA ADADEMY – מכללה ייעודית למקצועות מיזוג האוויר, שכבר הכשירה למעלה מ-1,000 בוגרים.
חסכוני, שקט, עוצמתי
איזו בשורה מביאים מזגני אינוורטר לקהל הישראלי? ובכן השוני הוא כמעט בכל היבט: בריאותי, סביבתי וכלכלי. "בסדרות החדשות של מזגני אינוורטר יש מערכת לטיהור אוויר (איונייזר) שמשמידה חיידקים ובקטריות באוויר", מפרט מגן. "בנוסף, מצוידים המזגנים החדשים גם במערכת לניקוי עצמי, שתכליתה השמדת מזיקים בתוך המזגן ושמירה על ריח טוב ואיכות אוויר גבוהה".
פה זה ממש לא נגמר. למזגני OFF/ON הישנים, צריכת חשמל גבוהה יותר ביחס למזגני האינוורטר – וזאת על רקע התנודות הכרוכות בהפעלה וכיבוי של המנוע, כשהעניין מתבטא היטב בחשבונות החשמל. כמו כן יש להביא בחשבון כי במזגן שכזה, המדחס נכנס ויוצא מפעילות תוך כדי תנועה,  מה שמוביל לשינויים בטמפרטורות החדר ולשחיקה הדרגתית של המנוע.
למזגני האינוורטר לעומת זאת, דירוג אנרגטי גבוה והם יכולים לחסוך עד 50%  מצריכת החשמל (ואף 70% במזגני AI מתקדמים של אלקטרה). בזכות טכנולוגיה חדישה, המדחס הוא בעל פעילות רציפה השומרת על טמפרטורה קבועה לאורך זמן, ובמקביל, מצמצמת את צריכת האנרגיה. מכאן שגם התעריפים של תשלום החשמל על השימוש במזגני אינוורטר נמוכים יותר, כשניתן לחסוך מאות ואלפי שקלים בשנה – נתון המקבל משנה תוקף במציאות כלכלית הקשוחה של התקופה האחרונה, המחייבת בתי אב רבים להתנהלות פיננסית קפדנית.
לכל הכתבות במתחם לחצו כאן
(בשיתוף אלקטרה)