דיגיטל וטק

אתר shein על המוקד: האם מנצל ומעסיק עובדים בכפייה?

ארגוני זכויות אדם בהאשמות קשות נגד אתר האופנה הפופולרי שיין, והאמריקנים דרשו לפתוח בבדיקה. נוסף לניצול לכאורה, עולות טענות על סחורה מועתקת
מערכת ice | 
אתר SHEIN (צילום freepik, מתוך אתר shein)
אתר שיין (shein), שהוקם בסין ב-2008, תפס במהירות בשוק קניות האונליין וגם בישראל כל אם ובת מכירות את הפלטפורמה הנגישה והזולה. 
ראש האסטרטגיה של החברה, פיטר פרנו-דיי, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי שיין "מייצרת לפי דרישה. החלוצה העולמית של הטכנולוגיה הזו". פרנו-דיי הסביר כי שיין ביטלה למעשה את "סיכון המלאי", והתגברה על "המרכיב המשמעותי ביותר של עלות הבגד".
המכירות של שיין עלו ב-60% ב-2021 ל-16 מיליארד דולר ברחבי העולם, כך דיווח בלומברג - ממש קצת אחרי ענקית האופנה השוודית H&M.
עם 11,000 עובדים ברחבי העולם, לשיין יש תוכניות גדולות להתרחבות נוספת. "חשוב שיהיו צוותים שנמצאים במדינות ובאזורים שבהם אנחנו עושים עסקים", אמר פרנו-דיי.
אסטרטגיית ה"לוקליזציה" כוללת בניית מחסן חדש בשטח של 40,000 מ"ר בפולין המאפשר משלוחים מהירים יותר לשוק האירופי. "יהיו עוד", הוסיף. באונליין, שיין מתכננת ליצור שוק דיגיטלי שיאפשר לקונים לקנות מוצרים של מותגים אחרים דרך הפלטפורמה שלו.
אולם ההתרחבות המואצת של המכירות והייצור היא בדיוק מה שארגונים לא-ממשלתיים וממשלות מסוימות טוענים נגד שיין, ואומרים שהעלויות הנמוכות שלה לא יכולות להתאים ליחס הוגן לעובדים.
פרנו-דיי התעקש שאין ניצול בחברה שלו, והמחיר הזול במיוחד נובע כאמור מחוסר הסיכון שבהיעדר מחסן מלאי. "אנחנו מסוגלים למדוד במדויק... לקלוט את הביקוש ולייצר רק מספיק בגדים כדי לעמוד בזה", אמר.
פרנו-דיי גם טען כי לשיין "אין ספקים בשינג'יאנג" בצפון מערב סין. כזכור, במחוז הידוע לשמצה מתגורר רוב העם האויגורי, שעל פי הפרסומים סין מדכאת ושולחת מהם מאות אלפים למחנות כפייה וחינוך מחדש.
ארגוני זכויות אדם טוענים כי שיין עושה שימוש בעבודות כפייה של אויגורים. מחוקקים אמריקנים ביקשו לאחרונה מהרשות לני"ע (SEC) לדרוש חקירה עצמאית של האשמות על עבודת כפייה אויגורית במספר מותגים, בהם שיין.
כאשר מועלות טענות על סחורה מועתקת שנמכרה בשיין, "אם זה (הוכח), אנחנו מוציאים אותה מהמכירה, אם לא, נמשיך למכור", הוסיף פרנו-דיי, אם כי "זו שאלה משפטית קשה". כמו כן, אמר כי חלה ירידות בתלונות נגד שיין על הפרת קניין רוחני.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה