דיגיטל וטק

מלך הבוטים בכנסת נחשף: מי הח"כ שרוב עוקביו פיקטיביים?

רגע לפני שיוצאים לקלפי, חברת הסייבר אימפרבה (imperva) חושפת את מפת המשתמשים הפיקטיביים הנמצאים בחשבונות הטוויטר של חברי הכנסת והשרים, בראש המפה, יו״ר האופוזיציה בנימין נתניהו עם כ-55% משתמשים פיקטיביים מבין עוקביו בחשבונו האישי. ראש הממשלה ויו״ר יש עתיד, יאיר לפיד, עם 28% בוטים
מערכת ice |  3
ביבי נתניהו, בני גנץ, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן, איילת שקד, תמר זנדברג, מאי גולן, מירי רגב (צילום טוויטר, פייסבוק, freepik)
כבר כמה שנים שאומרים על כל מערכת בחירות שהיא האינטרנטית ביותר שהייתה. הפייסבוק והטוויטר כבר מזמן הפכו לזירות המרכזיות שבהן מתנהלות הבחירות, אבל הרשתות החברתיות הן לא רק פלטפורמות לשיתוף תעמולה, אלא גם מאגר של מידע שבעזרתו יכולים הגורמים המשתתפים במשחק הפוליטי להשתמש כדי לחדד את המסר לבוחר ואפילו להפיץ ״פייק ניוז״.
רגע לפני שאזרחי ישראל יוצאים לקלפי, קבוצת המחקר של חברת אבטחת המידע אימפרבה (imperva), חושפת נתונים מדגמיים אודות כמויות המשתמשים הפיקטיביים (״בוטים״) העוקבים אחר חשבונות הטוויטר של חברי הכנסת והשרים.
במסגרת זו, בקבוצת המחקר ערכו מדגם של 15,000 עוקבים לחשבונות הטוויטר של חברי הכנסת והשרים מכל הקשת הפוליטית. על פי חוקרי החברה, משתמש פיקטיבי (״בוט״), מוגדר על פי מספר קריטריונים כגון: הזמן שהחשבון קיים, שם המשתמש, תמונה, מספר עוקבים, מספר ציוצים כללי, מספר ציוצים יומי ממוצע, יחס ציוצים-עוקבים, נתוני מיקום, תיאור משתמש, טוויטים (׳ציוצים׳) שנעוצים בפרופיל ועוד. 
מן הנתונים עולה כי בסכימת מספר העוקבים אחרי כל ח״כ מכל מפלגה ואפיון של כל עוקב למשתמש אמיתי או בוט, מספר הבוטים הרב ביותר נמצא במפלגת הליכוד – כ-21% מתוך העוקבים של חברי הכנסת ממפלגת הליכוד מוגדרים כבוטים. מפלגת הציונות הדתית והבית יהודי שתיהן עם כ-17% בוטים. את מקומות 4 ו-5 תופסות מפלגות המחנה הממלכתי ומרצ עם 13% ו-12% בהתאמה.
אצל ראשי המפלגות המספרים גבוהים אף יותר: בראש, חשבון הטוויטר של יו״ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, מכיל כ-55% משתמשים המוגדרים כ״בוטים״ מתוך מדגם של  המשתמשים העוקבים אחר החשבון. אחריו, יו״ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, עם כ-45% בוטים. שלישי, יו״ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ עם כ-31% בוטים. רביעי, ראש הממשלה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד עם כ-28% בוטים. אחריו, יו״ר העבודה מרב מיכאלי, עם כ-27% ,יו״ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן עם כ-25% ויו״ר מרצ זהבה גלאון עם כ-21%. חברי הכנסת שבעלי מספר מועט של משתמשים פיקטיביים כוללים את ח״כ נעמה לזימי עם רק כ-2% בוטים שנוכחים בין עוקביה. אחריה, ח״כ מיקי לוי והשר עודד פורר עם כ-3% כל אחד וח״כ מנסור עבאס עם כ-5% בוטים. 
ככלל, בוט (BOT) הוא קיצור של המילה ״רובוט״ והוא מתאר תוכנת מחשב שמבצעת פעולות אוטומטיות אך מדמה פעילות אנושית. בוט יכול, בין השאר, להתחזות  לגולש אמיתי ברשתות חברתיות ולהפיץ אג׳נדות פוליטיות, מסחריות, חברתיות ואחרות. 
נדב אביטל, ראש קבוצת המחקר בחברת אימפרבה (imperva): ״הבוטים משפיעים על חיינו בדרכים רבות - חלקן בצורה חיובית כמו הנגשת תוכן במנועי חיפוש, עזרה אוטומטית ללקוחות, וחלקן בצורה שלילית כמו גניבת תורים, גניבת מוצרים או יצירת תמונת מציאות מעוותת. בזמן בחירות במיוחד, חשוב להיות מודעים לכך שמה שאנו רואים ברשתות החברתיות לא בהכרח מייצג את המציאות באופן מדויק כפי שהממצאים שלנו מראים״.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חלוקה הגיונית סה"כ. 50% בוטים. 50% בבונים.
    אילן, ימין אמיתי! 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואז קבלים שר אוצר גנב מורשע, שר ביטחון- משיחי משתמט, שר בטחון פנים מורשע בחברות בארגן טרור ויתר האשפה שמתנגדת להשכלה, נשיאה בנטל ו רוכזת בבטלה ושוד הקופה הציבורית. ביוק הממשלה שמתאימה לעם. מייצגת אחד לאחד את אזרחי ישראל בעת הנוכחית. מדינת בבונים על מלא!
    סגור
  • 1.
    בוטים
    Shimco 11/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבחירות מאחרינו, על אמינות המחקרים עאלק ידענו, מה שנותר לכל הסוקרים והסוקרות, הפעילים והפעילות, האנשים בשחור, להתאבל עוד4 שנים, ואז יפציע אור חדש, לעוד 4 שנים, בתוספת מ.ע.מ.
    סגור
  • כל עוד לבוחרים לא מפריע
    אילן 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שנכנסים גנבים מורשעים לממשלה, למדינה הזו אין עתיד. זה לא שמאל ולא ימין. זו צורת התנהגות וסוג של ערכים. יש כאלו שמגיע להם גנב מורשע כשר וממשלה נגועה בשחיתות ופלילים ויש כאלו )ימניים כמוני, תתפלא( שמאמינים שמגיעה לנו הנהדה ימנית נקיית כפיים ואידאולוגית ולא מוכנים לסבול לרגע כניסת עבריינים לממשלה! זה ממש לא נושא של ימין או שמאל והממשלה שקמה לנו בזכותכם היא ממשלת ימין. היא אסופת מושחתים שמבזים את מונח "ימין".
    סגור