דיגיטל וטק

גם בישראל: מחירי שירותי המוזיקה בדרך להתייקר בעשרות אחוזים

אפל הודיעה כי מחיר שירות המוזיקה שלה צפוי לעלות בכל העולם - ומניית ספוטיפיי מעידה כי גם היא בדרך להקפיץ את המחירים. כמה נשלם בישראל על האפשרות להאזין למוזיקה ללא מגבלות?
יאיר מור | 
שירותי מוזיקה (צילום freepik, פלאש 90, unsplash)
הקפצת מחירי שירותי הסטרימינג של אפל אמש (שני) צפויה להשפיע גם על מנויים לשירותים מתחרים - בדגש על אלה שמשתמשים בשירותי הזרמת מוזיקה בכלל, והשירות המוביל בעולם - ספוטיפיי - בפרט.
כבר מספר שנים מתלוננת חלוצת הזרמת המוזיקה החוקית משוודיה על כך שאפל פוגעת ברווחיות שלה. הנימוק: אפל השיקה ב-2015 שירות מתחרה במחיר זהה לספוטיפיי - אך בניגוד לחברה השוודית, היא מקבלת 100% מהכסף שהמנויים משלמים. זאת בעוד ספוטיפיי מקבלת רק 70% מהסכום שמשלמים עשרות אחוזים ממנוייה - אותם מנויים שמתמשים במכשירי אפל, שכן אפל לוקחת עמלה של 30% על כל תשלום שנעשה על אפליקציות ותכנים הזמינים בחנות שלה.
עוד ב-2016, חודשים בודדים לאחר השקת השירות, פצחה ספוטיפיי בקרב משפטי נגד אפל, והגישה נגדה תלונות ותביעות ברשויות תחרות ובתי משפט, על כך שהענקית האמריקאית מנסה לאלץ את הסטארטאפ השוודי להעלות את מחיר השירות שלו על ידי כך שהיא לא מאפשרת לו להתפרנס באותו אופן שהשירות של אפל עצמה מתפרנס מהמנויים. התביעות הגיעו לידי כך שספוטיפיי, ושירותים דומים, קיבלו אפשרות מאוד מוגבלת לגבות את מחיר המנוי שלא דרך החנות של אפל, וכך לקבל אחוזים גבוהים יותר מתוכו - אך הקרב המשפטי בין החברות מעולם לא הגיע להכרעה ברורה, וספוטיפיי המשיכה להלין את חוסר הרווחיות שאפל מיוזיק כופה עליה.
כעת, כזכור, הודיעה אפל על הקפצת המחירים בשיעורים דו-ספרתיים: מחיר מנוי בודד בארה"ב יעלה ב-10%, מ-10 ל-11 דולר בחודש, ומחיר מנוי משפחתי יקפוץ בכ-13%, מ-15 ל-17 דולר בחודש. כל זה אמור רק לגבי ארה"ב. דובר החברה מסר ליאהו פיננס כי בקרוב יועלו המחירים גם בשאר העולם "באופן דומה" - כלומר, בהפרש גבוה אף יותר, בשל התחזקות הדולר מול שאר המטבעות. לא מופרך להניח שמחירי השירות בישראל יוקפצו לכל הפחות ל-28.90 שקל למנוי יחיד - זינוק של 32% מצד אחד, אך מצד שני הוא ישמור על הפרש מחיר של 32% (כן, בדיוק אותו מספר) פחות בישראל לעומת ארה"ב לפי השער היציג.
מי שחושב שספוטיפיי לא בהכרח חייבת ליישר קו עם אפל - מספיק שיסתכל על מה שקרה למניה שלה בבורסת ניו-יורק אמש ויבין את הרמז: החברה השוודית זינקה ב-6.7% לאחר הודעת אפל על העלאת מחירי השירותים. במלים אחרות: למשקיעים אין ספק כי ספוטיפיי תקפיץ את המחיר בהתאם, וחברות נוטות לעשות מה שהמשקיעים רומזים שהן צריכות לעשות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה