דיגיטל וטק

אפל מתכוננת לעצבן את המשתמשים: האייפון יציג יותר פרסומות

חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, שמתגאה בכך שהיא שומרת על פרטיות המשתמשים ולא מוכרת אותם למפרסמים, עובדת מאחורי הקלעים על שירות פרסום שיעשה בדיוק את זה
יאיר מור | 
טים קוק מנכ"ל אפל (צילום ויקיפדיה, פלאש 90/ מרים אלסטר, unsplash)
אפל, החברה שנוהגת לעקוץ ללא רחם את המתחרות שמבססות את המודל הכלכלי שלהן על פרסום שמבוסס על מעקב אחר משתמשים, נמצאת לקראת אחד המהלכים הדרמטיים בתולדותיה, שיעביר אותה סופית לצד שהיא עצמה הגדירה בשנים האחרונות כצד האפל של עולם הטכנולוגיה.
מארק גורמן, כתב הטכנולוגיה של בלומברג, כתב אתמול בניוזלטר השבועי שלו, Power On, כי בחודשים האחרונים עובדת החברה על דרכים להגדיל את עסקי הפרסום שלה, שבשנים האחרונות הסתפקו במועט יחסית ונזהרו שלא להתקרב יותר מדי לשיטות הפעולה של גוגל, מטא (לשעבר פייסבוק) ודומותיהן. כחלק מהמאמצים, החל סגן נשיא אפל המנהל את חטיבת הפרסומות, טוד טֶרֶסי, לדווח ישירות לאדי קיו, מנהל השירותים בחברה, במקום לסגנו פיטר שטרן, שאליו דיווח מ-2016, אז "ויתרה" אפל על שירות הפרסום הקודם שלה, iAd.
לפי גורמן, הרחבת מאמצי הפרסום כוללת הצגת פרסומות בשירות המפות של החברה, לפחות בעת חיפוש; בשירות הזרמת הווידאו שלה – לפחות בגרסה זולה שלו שתוצע לצד גרסת "פרימיום" במחיר יקר יותר, כפי שמציעה כעת דיסני בארה"ב; בעמודי אפליקציות באפ-סטור, חנות האפליקציות לאייפון, אייפד ומק – שכיום מציגה פרסומות רק בחיפוש ובלשונית ייעודית ל"המלצות"; ובאפליקציית החדשות (שאינה פופולארית בארץ מכיוון שאינה מותאמת להציג ידיעות מקומיות הרלוונטיות לישראל);
המהלך צפוי לעורר ביקורת רבה, ומן הסתם גם לא מעט זעם מצד משתמשים. אחרי הכל, מאז סגירת שירות iAd ב-2016 פתחה אפל במתקפה כוללת נגד חברות טכנולוגיה המרוויחות כסף מפרסום מותאם למשתמשים שונים. בשנה שעברה המתקפה הזו הגיעה למישור הכספי, כאשר החברה הציגה עם עדכון iOS 15.5 לאייפון תכונות חדשות שמנעו מפייסבוק וגוגל, למשל, לעקוב אחר משתמשים לצורך התאמת הפרסומות המוצגות להם. פייסבוק אף העריכה בתחילת השנה כי המהלך גרם לה לפגיעה ישירה בדמות 10 מיליארד דולר הכנסות אפשריות ש"נעלמו" לה ברבעון האחרון של 2021 בגלל האפשרות שהעניקה אפל למשתמשים למנוע ממנה למכור אותם למפרסמים.
אפל עצמה טוענת, כמובן, כי היא אינה עוקבת אחר המשתשים – אלא שזה לא מדויק: היא מנצלת את מניפת השירותים הרחבה שלה למשתמשי המכשירים שלה כדי להציג למשל בחנות האפליקציות פרסומות לאפליקציות ביטוח אם המשתמש חיפש דרך דפדפן הספארי מחירי ביטוח. גם היכולת שהיא מציעה לכבות את המעקב לא מונע שימוש בכל המידע האישי, אלא רק בחלקו.
גורמן מציין כי לפי הדו"ח שהציגה החברה לפני כשבועיים, עסקי הפרסום שלה מכניסים כרגע כ-4 מיליארד דולר בשנה – אך טרסי רוצה להגיע בקרוב להכנסות דו-ספרתיות – כלומר לפחות פי 2.5 מזה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה