דיגיטל וטק

תחקיר: כך גוגל ואמזון מסייעות לצה"ל במאבק בחמאס

תחקיר חדש חושף כי פרויקט נימבוס, המספק שירותי ענן לממשלת ישראל, משחק תפקיד מרכזי במאבק של צה"ל נגד הטרור. למרות טענות גוגל שהפרויקט מיועד לשימושים מסחריים בלבד, סימנים ברורים מעידים על מעורבות צה"ל ומשרד הביטחון בפרויקט
רפאל בן זקרי | 
עובדים פרו פלסטינים מחו נגד החברה (צילום shutterstock)
תחקיר חדש של Wired חושף קשרים הדוקים בין פרויקט נימבוס של גוגל ואמזון לבין צה"ל. הפרויקט, שמטרתו לספק שירותי ענן בשווי 1.2 מיליארד דולר לממשלת ישראל, כולל יצירת מרכזי נתונים חדשים בישראל ומתן כלים לבינה מלאכותית, אחסון נתונים וניתוחם. הפרויקט מצוי במרכז ויכוח בין עובדי החברות לבין הנהלתן, אך מתברר כי הוא תורם למאבק בחמאס ובטרור.
באפריל 2024, כוחות משטרה נכנסו למשרדי גוגל בניו יורק ובקליפורניה ועצרו מספר עובדים שהפגינו נגד החוזה. העובדים טענו שהחוזה הופך את החברות לשותפות בסכסוך הצבאי של ישראל ובפגיעות באזרחים פלסטינים. גוגל מצידה טוענת שהפרויקט מיועד לשימושים מסחריים בלבד ולא לשימוש צבאי.
למרות זאת, לפי Wired, מסמכים והצהרות של בכירים ישראלים מצביעים על כך שהפרויקט סייע משמעותית לצה"ל בלחימה נגד חמאס. בכנס שנערך בפברואר 2024, גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי, ציין את תרומת הפרויקט למאבק זה.
במסגרת התחקיר, Wired מצאה שמסמכים והצהרות ציבוריות נוספות מאשרים כי צה"ל ומשרד הביטחון היו מעורבים בפרויקט נימבוס מאז תחילתו. מסמך של משרד האוצר הישראלי מ-2022 מציין כי "הגופים הביטחוניים הרלוונטיים היו שותפים בפרויקט מהיום הראשון, והם שותפים מלאים עד היום." דוחות ביקורת של מבקר המדינה מ-2021 מצביעים על כך שצה"ל היה חלק מהותי מצוות העבודה על המכרז, הן ביצירת הדרישות והן בהערכת התוצאות.
בנוסף, ב-2022 דיווח ה-Intercept על מסמכי הדרכה וסרטונים שניתנו למשתמשי נימבוס בממשל הישראלי, אשר חשפו את טכנולוגיות הבינה המלאכותית של גוגל שהחוזה מאפשר גישה אליהן, כולל זיהוי פנים, מעקב אחר אובייקטים, ניתוח רגשות ומשימות מורכבות אחרות.
למרות המחאות והחששות, גוגל ואמזון ממשיכות להגן על הפרויקט. דובר גוגל, אנה קובאלצ'יק, מסרה בהצהרה כי "העבודה הזו אינה מכוונת לעומסי עבודה רגישים במיוחד, מסווגים או צבאיים הרלוונטיים לנשק או לשירותי מודיעין." דובר אמזון, דנקן נאשאם, ציין כי החברה מספקת את הטכנולוגיה שלה ללקוחות "בכל מקום שבו הם נמצאים" ושעובדיה "זכאים להביע את עצמם."
התחקיר של Wired מעלה שאלות לגבי השקיפות והאתיקה של פרויקט נימבוס, אך הוא מדגיש כי מדובר בפרויקט דגל רב-שנתי ומקיף המנוהל על ידי אגף החשב הכללי במשרד האוצר בשיתוף עם משרד הביטחון וצה"ל, אשר תרומתו למאבק בחמאס ובטרור בלתי ניתנת להכחשה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה