דיגיטל וטק

תעשיית המוזיקה מכריזה מלחמה נגד כלי הבינה המלאכותית

חברות תקליטים מובילות תובעות את מחוללי המוזיקה סונו ואודיו, בגין הפרת זכויות יוצרים. התביעה דורשת פיצויים משמעותיים על יצירות שהופרו, בטענה ששירותים אלו מנצלים יצירות מוזיקליות למטרות רווח ללא אישור. האם העתיד של שילוב בינה מלאכותית ומוזיקה נמצא בסימן שאלה?
רפאל בן זקרי | 
Suno (צילום Shutterstock)
תעשיית המוזיקה פתחה במאבק נגד מחוללי המוזיקה מבוססי הבינה המלאכותית Suno ו-Udio, שני כלים המאפשרים ליצור מוזיקה באמצעות הנחיית טקסט פשוטה, לאחר שאומנו על מגוון רחב של סגנונות מוזיקה.
לפי הפרסום ב-Wired, קבוצת חברות תקליטים, ביניהן Universal Music Group, Warner Music Group ו-Sony Music Group, הגישה תביעות בבית המשפט הפדרלי בארה"ב בטענה להפרת זכויות יוצרים בהיקף נרחב, והתובעות דורשות פיצויים של עד 150,000 דולר לכל יצירה שהופרה.
יושב ראש ומנכ"ל איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי (RIAA), מיץ' גלזייר, אמר כי "שירותים בלתי מורשים כמו סונו ואודיו, שטוענים כי זה 'הוגן' להעתיק את יצירת האמנים ולהשתמש בה למטרות רווח ללא אישור, מחזירים לאחור את ההבטחה של AI חדשני".
עד כה, החברות לא חשפו מהם הנתונים שעליהם אומנו המחוללים, בעוד שהתביעה מתארת כיצד החברות הצליחו ליצור שירים הדומים לשירים מפורסמים בעזרת הוראות המתארות את הסגנון והמאפיינים של השירים.
התביעות מדגישות את הקונצנזוס הגובר בתעשיית המוזיקה כי רישוי הוא הדרך הנכונה להמשך הפעילות של חברות מן הסוג הזה בשוק. "יש מקום לשיתוף פעולה בין AI ויוצרים אנושיים, וזה צריך להתבצע דרך מנגנון השוק החופשי שמבטיח כבוד ראוי לבעלי זכויות היוצרים", נכתב בתביעה.
בית המשפט טרם הכריע בסוגיה זו, ומנכ"ל סונו, מייקי שולמן, אמר בתגובה כי "הטכנולוגיה שלנו נועדה לייצר תוצרים חדשים לגמרי ולא לשחזר תוכן קיים. לכן איננו מאפשרים למשתמשים לכתוב הוראות המתייחסות לאמנים ספציפיים".
חברות העוסקות בבינה מלאכותית, כמו מטא לדוגמה, נמצאות תחת ביקורת קשה על אופן האימון של הכלים שלהן. פעמים רבות, הן טוענות להגנה תחת דוקטרינת "שימוש הוגן", המאפשרת שימוש בחומרים מוגני זכויות יוצרים בנסיבות מסוימות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה