תרבות ופנאי

יונה אליאן מפצירה: "על זה הבטן שלנו צריכה להתהפך"

יו"ר אמ"י יונה אליאן מתכוונת לצאת למלחמה על רווחתם של האמנים הוותיקים בישראל. עם זאת, היא דורשת לאמץ שיח קשוב יותר, "בוא נדבר, בוא נבין"
מערכת ice | 
יונה אליאן-קשת (צילום נתי שוחט פלאש90)

השחקנית הוותיקה יונה אליאן-קשת לא רק שלא מפסיקה להופיע על הבמות, אלא גם לקחה על עצמה לפני מספר חודשים תפקיד מאתגר במיוחד - יו"ר אמ"י (איגוד אמני ישראל). בין היתר תעמוד אליאן בקשר עם שר התרבות החדש מיקי זוהר.

"הוא צלצל לברך אותי על קבלת פרס איינשטיין. כשדיברנו אמרתי לו שלפחות אני יודעת שהוא מבין מה זה ייסורים של אמן צעיר כאן בארץ." סיפרה אליאן לעינב שיף ב"הכל תרבות" ברדיו ynet. "הוא הסביר לי שהוא חווה את זה על גופו וגם על כיסו...בתור יושבת ראש אמ"י אני חייבת להילחם את המלחמה של האמנים הוותיקים, והאמנים בכלל, ואני חייבת להידבר עם השר ולהסביר לו. ויש לי הרבה מה להסביר לו מהניסיון שלי." 
הנושא של האמנים הוותיקים ללא ספק בוער באליאן, אמנית ותיקה בעצמה, והיא מבקרת את היחס של המדינה עד היום. "המדינה לצערנו אוהבת את האמנים שלה מתים. כשהם מתים אז הם 'פסקול חיינו', ואוהבים את השירים שלהם, אבל בתקופות ארוכות לפני זה, כשהם היו בשליש האחרון של הקריירה, היתה התעלמות של הפלייליסטים".
 



בנוגע לפתרונות, היא אומרת שיש מגוון אפשרויות כמו הקמת קופות מיוחדות לאמנים הוותיקים, ומגיבה לדברי מיקי זוהר שיזרים יותר כסף לעניין. "מה זה יותר כסף? אתה יודע שהתקציב שהולך בסוף לאמנות הוא אפסי, קשה להגיע ולקבל הרבה אחרי הביטחון, החינוך הבריאות..אבל התרבות גם מחזיקה את המדינה הזו."

בהתייחס לוויכוחים הפוליטיים ההולכים וגוברים, גם בנושאי התרבות, אליאן חושבת שצריך קודם כל לאמץ גישה אחרת. "אני יודעת שבין המחנות בישראל יש בקע, בגדול של קניון, אבל צריכים לאמץ הידברות, צריך ליצור שיח תרבותי בין הצדדים." היא אומרת לעינב שיף. "השיח האלים הוא לא בריא...חייבים דיאלוג אחרת התרבות הזו מחלחלת ואז זה מגיע לילד שלוקח מוט ברזל ומנסה להרוג מישהו, זה נורא. על זה הבטן שלנו צריכה להתהפך ולהגיד עד כאן, בוא ננסה שיח אחר, בוא נדבר, בוא נבין."

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה