תרבות ופנאי

יונה אליאן חושפת: "לא היה עם מי לדבר"

אחת השחקניות הוותיקות והמוערכות מונתה לתפקיד מרכזי בתעשייה, וחושפת מהן היעדים שלה, ומה יש עוד לתקן במעמד האישה
מערכת ice |  2
יונה אליאן-קשת (צילום נתי שוחט פלאש90)
השחקנית יונה אליאן-קשת מונתה לאחרונה לתפקיד יו"ר אמ"י - איגוד אמני ישראל. בישיבה של הוועד המנהל של הארגון נבחרה השחקנית הוותיקה פה אחד לתפקיד יושבת הראש. כעת, האישה הראשונה בתפקיד זה, התראיינה לשגיא בן נון באתר וואלה, ודיברה על עברה התרבותי העשיר, עולם המשחק, ועל זכויות הנשים בתעשייה.
השבוע מלאו 50 שנה ליציאת הסרט המיתולוגי "נורית" שבו שיחקה יחד עם מי שיהיה בעלה לעתיד, ששי קשת. "בהתחלה לא רציתי לשחק בסרט, אומרת אליאן בריאיון לוואלה, "הייתי ילדה באוניברסיטה. באתי לסוכנת שלי ואמרתי לה: מה זה החרא הזה? במקרה ישבה שם טלילה בן זכאי שהיתה עיתונאית פעם, והיא אמרה לי: 'יונה, אל תהיי טיפשה, אם הסרט לא יהיה טוב, אחרי יומיים לא יזכרו אותו. היו המון סרטים שנכנסו לבית הקברות יום אחרי. אבל אם הוא יהיה טוב - זה יהיה טוב. היה בזה היגיון. בסוף קרו לי רק דברים טובים מ'נורית'".

על ההיכרות הראשונה עם ששי קשת היא מספרת ומפתיעה, "לא התרשמתי מהכוכבות שלו. הייתי ילדה עם ראש כבד, ולא עניינו אותי אלילי נוער ששרו פופ כמו ששי קשת. אני אהבתי את פינק פלויד. הוא לא היה במילייה שלי בכלל. אבל קרה קסם. לא התרשמתי מהכוכבות שלו עד יום הצילומים הראשון. לקחו אותי במונית ואספנו את ששי. איך שראיתי אותו - זהו".
אליאן אומרת לאתר וואלה כי אחד המאבקים שלה בתור יו"ר אמ"י הוא למען זכויות הנשים בתעשייה ונגד פגיעות מיניות. "צריך לדאוג למעמד האישה. אתה יכול לראות שחקן בן 70 שמגלם דמות שיש לה רומן עם אחת בת 40, וזה לא ייראה לך מוזר. אבל אם זה יהיה הפוך זה ייראה לאנשים מוזר. אלה דברים שצריך לתקן. עם כל ההתקדמות - אנחנו עדיין חיים בעולם גברי, ובזה אנחנו צריכות להיאבק. הגברים הם ששולטים בכלכלה".
 
נזכיר כי בדצמבר 2017, לאחר התפוצצות פרשות מין מוכרות ותחילתה של תנועת "מי טו", חשפה אליאן בריאיון לתכנית "אנשים" בערוץ 12, כי ישראלי מוכר ניסה לאנוס אותה בכוח. "אני כשחקנית עברתי את כל השלבים של מי טו. אם תיקח 100 נשים לחדר - 99 וחצי מהן עברו פגיעה מינית", אומרת אליאן, "ניסיון האונס הזה אולי היה חמור יותר אבל היו עוד הטרדות, גם בתיאטרון מבמאים של פעם, משחקנים של פעם. אחד הדברים הקשים שעברו בדור שלי, שאנחנו חשבנו שאנחנו אשמות. כי אנחנו יפות מדי, או התלבשנו יותר מדי יפה או יותר מדי חושפני. זה היה החינוך. לאף אחת מאיתנו לא היה עם מי לדבר, שיגיד לנו - לא, זה הגוף שלכן. היום שחקן צעיר לא מעז".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    יונה
    ידען ושופט 05/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הייתה אחת הנשים היפות בתקופתי!!! הרבה מאוד רייר הזלנו עליה בשנות ה80!!! התבגרה לא טוב sorry to say
    סגור
  • 1.
    שיהיה לך בהצלחה בתפקיד
    אבא ל 3 בנות 08/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חשוב מאוד לחזק את המודעות למניעת פגיעה בנשים בכל מקום מקווה שישפר בכל תחום את מקסימה
    סגור