תרבות ופנאי

אירוויזיון 2024: מדוע השתתפות ישראל היא קריטית דווקא השנה?

השתתפותה של ישראל באירוויזיון הפכה לאתגר של ממש, כאשר לא מעט פעילים פרו פלסטינים מאיימים להרוס את הופעתה של עדן גולן ברגע האמת. אדיר וישניה, מנכ"ל עילם, ארגון התמלוגים של המוסיקאים המבצעים בישראל, מציין כי על אף המלחמה הקשה, השתתפותה של ישראל בתחרות הינה חובה

מערכת ice |  1
עדן גולן (צילום shutterstock, אינסטגרם/ eurovision)
האירועים הפוליטיים והניסיונות לעשות שימוש בבמת האירוויזיון, על מנת לקדם אג'נדות של תודעה, השפעה והסברה,  מחדדים פעם נוספת עד כמה גדולה, חשובה ועוצמתית המוזיקה בעיצוב התרבות בעולם.
מעשיו של הזמר השבדי אריק סעדה, אשר עלה עם כפייה צמודה לכף ידו, כבר בערב הראשון של חצי הגמר ממחישה עד כמה הייתה נכונה החלטתם של המשלחת הישראלית - יוצרי ומבצעי השיר הוריקן ותאגיד השידור הציבורי, וכן המדינה עד רמת נשיא המדינה, להתעקש על הופעת ישראל בבימת האירוויזיון דווקא עכשיו. דגל ישראל יתנוסס גם בשנה המיוחדת, המדממת והקשה הזאת, מעל במת האירוויזיון בעיר מאלמו בשבדיה. אכן, גם כאשר ישראל מצויה במלחמה מתמשכת, אסור לנו להשקיט את המוזות.
לא בכדי כל אות, כל מילה וכל אקורד בשיר הוריקן נבחנו בזכוכית מגדלת. מאחורי היצירה עומדים אנשים שרואים במוזיקה שליחות ואולי, דרך הדיון שנפתח סביב השיר שייצג את ישראל באירוויזיון, יפתח חלון הצצה על העבודה הקשה העומדת מאחורי מאחורי כל שיר. יחד חווינו "איך שיר נולד" כדברי המשורר יהונתן גפן.
כאמור, ישראל מצויה במלחמה ובשבר פנימי גדול, ששיאו הכואב התרחש בשמחת תורה. בתקופה זו צרכנו ועודנו צורכים את המוזיקה הישראלית כדי להתנחם, להתחזק, להתאחד, ולהיזכר בישראל היפה, ובפס הקול של ילדותנו.  להיזכר בשירים שהאוהבים שלנו אוהבים, כדי לכאוב מחד ולהירפא מאידך, לכן כעת  חשוב שבעתיים לדאוג לכך שהמוסיקאים והנגנים יקבלו את מלוא זכיותיהם כפי שמגיע להם.
אותם מוסיקאים, חמושים בכלי נגינה, שהיו בין הראשונים לרוץ לשטחי כינוס, להלוויות, לחתונות בזק שאורגנו במתכונת מלחמה  זקוקים היום לנו, לציבור, לחיבוק ולהבנה שהיצירה שלהם היא מקור פרנסתם.
למוסיקה כוח ועוצמה רבים המשדרים לעולם מעל  בימת האירוויזיון את ישראל היפה והחזקה. כולנו נושאים עיניים לאירוויזיון ובתוך כך מוקירים ומעריכים את המוסיקאים  על יצירתם וביצועם.
בשנה שחלפה חילקנו בעילם, תמלוגים בשווי של כ-10 מיליון שקלים. אלו מעידים  על הצריכה הגוברת של הציבור הישראלי למוזיקה כחול לבן. יותר ויותר משמיעים את המוסיקה בערוצים שונים, אך לצערי עדיין התמונה רחוקה מלהיות שלמה וישנם גופים שמסתייגים מלשלם תמלוגים למוסיקאים והאמנים, בין אם הם מבצעים או יוצרים, זכויות המגיעות  בהתאם לחוק. דווקא עכשיו על כולנו יחד לתמוך בתרבות ובמוסיקה העברית, ומעבר להוקרה וההכשרה גם לשלם ולתת למבצעים את התמלוגים המגיעים להם בגין ביצועיהם. 
"לא צריך מילים גדולות" אלא "אור אחד קטן" כתב אבי אוחיון. כולנו מקווים ומתפללים גם להצלחת השיר "הוריקן" באירוויזיון בביצוע המרשים של עדן גולן, וגם לכך שהחשיפה הגדולה של השיר תסייע לכולנו להביא אור גדול לציבור המוסיקאים בישראל.
כותב המאמר הוא מנכ"ל עילם- ארגון התמלוגים של המוסיקאים המבצעים בישראל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    Eurovision
    Shiimmi 05/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    Eden Golan the singer ????? of ISRAEL ???? IS GOING TO WIN ?? BYE BYE ??
    סגור