תרבות ופנאי

ביקורת הופעה: שלומי שבן בהיכל התרבות – אמן ענק על הבמה

לאחר שדחה את תאריך המופע בשל פרוץ המלחמה שלומי שבן הופיע אמש על בימת היכל התרבות בתל אביב. בהופעה, שבן היה בשיאו כשהוא הצליח לסחוף את הקהל. אביב עגיב בביקורת על המופע של שלומי שבן בהיכל התרבות 
אביב עגיב | 
שלומי שבן (צילום פלאש 90 תומר נויברג)
המופע של שלומי שבן בהיכל התרבות נפתח עם תזכורת למציאות שמחוץ לאולם. על המסך, בווידאו ארט קודר הופיע מספר החטופים בעזה. זו לא רק מחווה חשובה, אלא יותר כמו הודעת הבהרה לבאות.
אם למישהו היה נדמה שמטרת הערב היא לתת אסקפיזם תרבותי בדמות הופעה של אחד הזמרים הווירטואוזים ומחוננים שפועלים בישראל, הרי ששבן תכנן לקהל תוכניות אחרות. המופע של שבן היה מכלול של דברים, הוא היה פוליטי, חושפני, רדיקלי לפרקים ובעיקר - מהנה.
שבן, שניכר כי התענג כל רגע על הבמה כבר יודע איך להפעיל את הקהל שלו בכל רגע ורגע. יותר משזו הופעה זה היה טיפול פסיכולוגי שבו שבן פותח את הכול והקהל הוא זה שצופה. מעבר להיותו אמן, שבן דואג לשלב מסרים ודעות במוזיקה שלו. הוא ביקורתי ודעתן כלפי השלטון כפי שהיטיב לעשות זאת בהמשך המופע והוא גם אופוזיציה למוסד הנישואים. המופע נפתח עם השיר "אל תתעלמי ממני".
בכל אותה עת שבן עומד מאחורי מסך וניתן לראות רק את צלו. הבחירה האומנותית הזו הייתה מרשימה והיא הצליחה להכניס את הקהל לאווירה המלנכולית ולנפש הסוערת של שבן. זמן קצר לאחר מכן שבן פנה מיד הקהל ושיתף אותו בעובדה שבמקור, המופע היה אמור להתקיים בחודש אוקטובר, אך מאז השבת השחורה הכל השתנה וכיוצא מכך גם המילים של רבים משיריו זכו למשמעות אחרת.
מיד לאחר מכן הוא ביצע את "מאני טיים" המצוין שסחף את הקהל והמשיך לשיר "כנען", אחד הלהיטים של השנה הקודמת שקיבל משמעות נשגבת ברוח ימים אלה והיטיב לתאר את המסע בארץ לא זרועה שעדיין נמשך.
שבן לא נח ובמהלך המופע הוא התייחס גם לראש הממשלה בנימין נתניהו ולאשתו שרה, כשדיבר בדרכו הייחודית על הדמיון והמורכבות בינו לבין נתניהו. אין ספק שזה היה קטע מתריס, מצחיק שמראה ששבן אל משתייך לסוג האמנים שלא חוששים מלהביע את דעתם כשבמקרה שלו, הפוליטיקה והאמת הפנימית נכנסות גם ליצירה שלו.
הזעם האומנותי של שבן המשיך לבוא לידי ביטוי בשיריו ולא רק בהתייחסות למצב במדינה. שבן , כפי שנכתב קודם הוא אופוזיציונר של מוסד הנישואים. זה הגיע לשיא כאשר הוא נתן ביצוע שומט לסתות ל"המאהב של אשתך".

שלומי שבן בהיכל התרבות, קרדיט לצילום: פרטי.
זה היה מבחינתי שיאו של הערב. זה היה ביצוע ארוך ומגוון ושם הוא הוא הציג את הורסטליות שלו כיוצר וכאמן. הקהל היה מהופנט. זה שיר חושפני, עמוק, שגורם לך לנוע באי נוחות בחלקים ממנו ואת הכול שבן פורש כמניפה ארוכה כשהוא משלב בין ניגון בפסנתר לבין שיטוט וירידה אל הקהל כשבכל אותה העת אשתו, כאמור יושבת בקהל. יש לציין שהבחירות בווידאו ארט היו מעולות וייחודיות והתמזגו נהדר עם השירים. אני בספק אם נראתה כזו רמה של ארט בהופעות של אמנים שונים. ניכר כי שבן יודע לבחור בקפידה את הסוללה שמקיפה אותו.
כמעט מחצית מהמופע מאחורינו ולפצע דממה. לבמה נכנסת חווה אלברשטיין שזוכה לתשואות רמות. הכימיה בינה לבין שבן מדגימה את החיבור העמוק שיש בין השניים. אחרי סולו סוחף שהיא מבצעת, הם פונים לבצע את הלהיט המשותף "תרגיל בהתעוררות" שסוחף את הקהל. החלק האחרון של המופע המשיך ושבן ביצע את "נורי" המרגש והנוגה שהוא בלדה מרגשת ואינטליגנטית מנקודת מבטו של אב על בנו הפעוט.

שלומי שבן וחווה אלברשטיין על בימת היכל התרבות, קרדיט לצילום: פרטי.
במופע בוצעו בסה"כ 20 שירים, אך אי אפשר להתייחס לכולם. עם זאת, יש לציין כי שבן, כפי שנכתב קודם, יודע למצוא את הפרטנרים הטובים ביותר והדבר בא לידי ביטוי בהפקה המהוקצעת, קבוצת הנגנים שהיו בכל העת מוסתרים מהבמה אך נגלה לפרקים, מה שהעניק נתן תחושה אופראית. מבין הנגנים שעם שבן יש לציין לטובה גם את הזמרת מעיין ליניק ששרה עם שבן לאורך המופע. כדאי לזכור את השם הזה. היא כישרון שעוד תגיע רחוק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה