קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: כך סערת מייסד טלגרם השפיעה על מטבעות המם

מטבע המם DOGS שהושק ביולי האחרון צבר פופולריות במהירות רבה בשל הקשר שלו לפלטפורמת טלגרם ולמייסדה, פאבל דורוב שנעצר בפריז בסוף החודש שעבר. תוך עשר שעות בעת השקתו למסחר, נרשמו עסקאות בשווי של מעל 1.7 מיליארד דולר. שאלנו את המומחים כיצד הפופולריות המהירה של מטבעות מם כמו DOGS, בהקשר של טלגרם והמעצר של פאבל דורוב, משקפת את השפעתם של אירועים פוליטיים ואישיים על שוק הקריפטו?

מערכת ice | 
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, אלי בז'רנו (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock, Bit2C)
שוק מטבעות הקריפטו חווה היום (שישי) מגמה מעורבת, כאשר מטבע הביטקוין ירד ב-1.04%, הוא נסחר במחיר של 56,430.4 דולר. שווי השוק שלו מסתכם ב-1.12 טריליון דולר. במהלך השבוע האחרון, המטבע צנח ב-3.92%.
המטבע שהציג את השינוי החיובי הגבוה ביותר הוא הקרדאנו. על פי הנתונים, המטבע עלה ב-2.49%, מחירו עומד על 0.32 דולר ושווי השוק שלו מסתכם ב-11.85 מיליארד דולר. במהלך השבוע, המטבע ירד ב-7.33%. 
מטבע המם DOGS שהושק ביולי 2024 צבר פופולריות במהירות רבה, במיוחד בשל הקשר שלו לפלטפורמת טלגרם ולמייסדה, פאבל דורוב שנעצר בפריז בסוף החודש שעבר. המטבע הושק למסחר ב-27 באוגוסט 2024, ובתוך עשר שעות בלבד נרשמו עסקאות בשווי של מעל 1.7 מיליארד דולר, מה שמצביע על עניין עצום מצד המשקיעים.
שאלנו את בכירי הקריפטו בישראל כיצד הפופולריות המהירה של מטבעות מם כמו DOGS, בהקשר של טלגרם והמעצר של פאבל דורוב, משקפת את השפעתם של אירועים פוליטיים ואישיים על שוק הקריפטו? בנוסף, שאלנו את המומחים האם קיימת השפעה ארוכת טווח על אמון המשקיעים במטבעות הקשורים לדמויות ציבוריות כמו דורוב?
חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit:
"הפופולריות המהירה של מטבעות מם כמו DOGS, ובמיוחד הקשר שלהם לדמויות ציבוריות כמו פאבל דורוב, מדגימה עד כמה אירועים אישיים ופוליטיים יכולים להשפיע על שוק הקריפטו. בדומה לשוק ההון המסורתי, שבו תביעה או מעצר של מנכ"ל יכולים להוביל לתנודות חזקות במניות, גם כאן, מעצר של דמות בולטת כמו דורוב השפיע מיידית על המטבעות הקשורים לטלגרם.

עם זאת, בדומה למניות, השפעה כזו עשויה להיות קצרת טווח ולהתבסס בעיקר על הפאניקה הראשונית של המשקיעים. בטווח הארוך, פרויקטים מבוססים כמו TON יוכלו להמשיך להתפתח אם יש להם בסיס טכנולוגי חזק וקהילת משתמשים נאמנה. לכן, למרות שדמויות ציבוריות משפיעות, הצלחתם של פרויקטים מבוזרים אינה תלויה רק בהן, אלא גם בחדשנות ובשוק עצמו".
אלי בז'רנו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C וחבר פורום חברות הקריפטו בלוקצ'יין והווב 3
"למטבעות ממים יש מכנה משותף והוא התגייסות של קהילות סביב רעיון והשתתפות פעילה בהפצה, בשיווק ובפרסום מאסיבי ברשתות חברתיות. התופעה ייחודית לשוק הקריפטו ומתאפשרת באמצעות טכנולוגית הבלוקציי'ן.

המטבע DOGS שנוצר ע״י מייסד טלגרם, על גבי הרשת TON, משולב בטלגרם ישירות אל ארנקי הקריפטו באפליקציה, ומשתמשי טלגרם זוכים לתשלום במטבע לפי הפעילות שלהם בפלטפורמה. היתרונות היחסיים של המטבע הם השילוב בין בסיס הלקוחות של טלגרם, אפקט הרשת של האפליקציה והזמינות של כלים פיננסיים מדור WEB3. יש לזכור כי ממאות מטבעות הממים, מעטים שרדו עד היום וחלקם נמחקו לחלוטין, זה שוק מסוכן".
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי
"שוק המטבעות הדיגיטליים הוא תנודתי ומושפע משלל גורמים. אם בשוק המניות המסורתי כל שמועה גורמת לתנודה, אז קריפטו הוא שוק ההון על ספידים. שוק הקריפטו עדיין לא מספיק גדול ומבוסס ולכן גם מחיר הביטקוין יכול להיות מושפע מתנודות כלכליות גלובליות, כמו שראינו בתחילת אוגוסט אחרי פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב והחששות ממיתון.
התופעה הזאת נפוצה עוד יותר במטבעות קטנים עם שווי שוק קטן כמו אלה שקשורים לחברה מסויימת - ראו מקרה טלגרם שבו המחיר של המטבע TON ירד בחדות בעקבות מעצר דורוב.

ואילו מטבעות מם (מימקוין) הם מטבעות שמצהירים מראש שאין מאחוריהם שום פרויקט או חברה, והערך שלהם נובע אך ורק מספקולציה וטרנד, ולכן ברור שמחירם יהיה תנודתי מאוד, מי שמהמר על הטרנד יכול לגרוף תשואה גבוהה בזמן קצר, אך לרוב מטבעות אלו נוטים להתרסק מהר מאוד במחיר ורוב המהמרים יוצאים מופסדים (גם DOGS כבר חווה ירידה). ולכן העצה שלנו היא לחקור, לדעת ולהבין מה המשמעות של ביטקוין ומטבעות דיגיטליים, לא להתפתות לכל טרנד ולנסות להסתכל לטווח הארוך, מעבר לתנודתיות בטווח הקצר".
עו"ד גיא סרוסי, יו"ר (משותף) ועדת מטבעות קריפטוגרפיים ונכסים דיגיטליים בלשכת עורכי הדין
"במהלך השנים האחרונות, מטבעות מם הפכו לחלק בלתי נפרד משוק הקריפטו, כאשר ההשקה המהירה והפופולריות של מטבע כמו DOGS משקפת את התופעה באופן מובהק. ההצלחה הראשונית של DOGS אינה מקרית; היא נובעת מקשר ישיר לדמות ציבורית כמו פאבל דורוב, מייסד טלגרם. החיבור בין מטבעות קריפטו לדמויות ציבוריות ידועות מעלה את ערכם בזכות האמון שהן מצליחות להשרות, גם אם באופן זמני.
המעצר של דורוב בפריז מצביע על השפעה ברורה של אירועים אישיים ופוליטיים על השוק. המשקיעים היום לא מתבססים רק על פרמטרים כלכליים-פיננסיים, אלא גם על התדמית הציבורית והאמון שנוצר סביב דמות או פלטפורמה. הדינמיקה הזו מסבירה את תנודתיות השוק, ואולי אף את ההתרגשות המוגברת של משקיעים שראו במעצר של דורוב כקטליזטור להצלחת המטבע, לפחות בטווח הקצר".

עוד הוסיף: "דוגמה בולטת נוספת לכך היא איילון מאסק והדוג'קוין. מאסק, שבאמצעות התבטאויות הומוריסטיות ברשתות החברתיות הצליח להעלות את ערכו של דוג'קוין בצורה דרמטית, מראה כיצד דמות ציבורית יכולה להניע את השוק כולו. עם זאת, דוג'קוין מדגים גם את הסיכון שבתלות בדמות ציבורית; התנודתיות של המטבע הייתה תוצאה ישירה מהתבטאויותיו של מאסק.
בסופו של דבר, מטבעות הקשורים לדמויות ציבוריות כמו דורוב ומאסק עשויים להמשיך לצבור פופולריות, אך המשקיעים צריכים לקחת בחשבון את הסיכונים הכרוכים בכך. אם המוניטין של אותן דמויות ייפגע, הדבר עלול לערער את אמון המשקיעים ולפגוע בערך המטבע. חשוב להבין את התלות הפוטנציאלית באירועים אישיים ופוליטיים. אני ממליץ על זהירות רבה בהקשר הזה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה