כסף וצרכנות

מענקים עד 1,800 שקל לראש השנה: מי יזכו לקבל את הכסף?

בדיקת הקרן לידידות לקראת חגי תשרי תשפ"ה: 33% מתושבי הצפון זקוקים לעזרה בכדי להשלים את סל הקנייה לחגי תשרי; 61% מהציבור בישראל נאלצים לצמצם בהוצאות בכדי לממן עלויות מזון בסיסיות, הקרן תחלק 36 מיליון שקל למשפחות נזקקות בשווי עד 1,800 שקל
מערכת ice | 
מענקים (צילום shutterstock, unsplash)
על רקע מלחמת "חרבות ברזל" הנמשכת מזה שנה, מקיימת הקרן לידידות את מבצע הסיוע השנתי שלה. תקציב המבצע הוגדל השנה למעל 36 מיליון שקל שישמשו לסיוע עבור אוכלוסיות הליבה להן מסייעת הקרן באופן קבוע- משפחות נזקקות, חד הוריות וילדי רווחה, והשנה גם עבור אלפי משפחות שפונו מבתיהן, למשפחות החטופים, ולשורדי הנובה
בין הממצאים במחקרים שערכה קבוצת גיאוקרטוגרפיה עבור הקרן לידידות נמצא כי 42% מהציבור בישראל מעידים על ירידה ברמת החיים ביחס לשנה שעברה. 61% מהציבור בישראל ו-60% מתושבי הצפון, מעידים כי נאלצו לצמצם בהוצאות בכדי לממן עלויות מזון בסיסיות. 43%, קרוב למחצית מהציבור בישראל, נמנעו מהפעלת חשמל בבית במהלך השנה האחרונה בשל קשיים כלכליים. 39% מהציבור היהודי בארץ  ושיעור דומה של 39% מתושבי הצפון, דיווחו כי יצטרכו לצמצם בהוצאות על מצרכים לארוחת חגי תשרי.

כמו כן, 30% מהציבור בישראל ו-33% מתושבי הצפון מעריכים שיזדקקו לעזרה בכדי להשלים את סל הקנייה לחג. 15% מתושבי הצפון בקרב גילאי 70 ומעלה מציינים שאין להם עם מי לחגוג את חגי תשרי הקרובים.  היקפי העוני ואי השוויון החברתי בישראל נמצאים בעלייה מתמדת, במיוחד מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל". עליית המחירים בחודשים האחרונים בכל התחומים נותנת את אותותיה במיוחד על האוכלוסייה הנזקקת. שיעור האנשים החיים בעוני בישראל גבוה ביותר. למעשה, כמעט כל משפחה חמישית בישראל נמצאת מתחת לקו העוני (17%).
לקראת חגי תשרי, הקרן לידידות מקיימת את מבצע הסיוע השנתי שלה. השנה תקציב המבצע הוגדל לסכום של מעל 36 מיליון ש"ח שישמשו לסיוע במזון וביגוד עבור אוכלוסיות הליבה להן מסייעת הקרן באופן קבוע- משפחות נזקקות, חד הוריות וילדי רווחה, והשנה גם עבור אלפי משפחות שפונו מבתיהן, למשפחות החטופים, ולשורדי הנובה. בנוסף, כמדי שנה יוקצה תקציב נוסף של מעל 2 מיליון שקל לסיוע לכ-90 אלף איש ואישה בקהילות היהודיות בבריה"מ לשעבר עבור חבילות מזון לחג, סיוע לקשישים ועוד.
במסגרת המבצע יחולקו, 250 כרטיסים בשווי 1,800 ש"ח לרכישת מזון למשפחות חטופים. 8,000 כרטיסים בשווי 1,000 ש"ח לרכישת מזון למשפחות מפונות מהדרום ומהצפון שמטופלות במחלקות לשירותים חברתיים. 2,500 כרטיסים בשווי 600 ש"ח למשפחות יחידניות בדיור הציבורי המפונות או גרות בחיפה וצפונה. 3,000 כרטיסים בשווי 600 שקלים לרכישת מזון לשורדי הנובה. כ-45,000 כרטיסים בשווי 600 ש"ח לרכישת מזון למשפחות מטופלות במחלקות לשירותים חברתיים, באמצעות עמותות וארגונים ולילדי מועדוניות רווחה. 10,000 כרטיסים בשווי 400 ש"ח לרכישת מזון לצעירי התכנית "יתד" של משרד הרווחה. 8,200 כרטיסים בשווי 300 ש"ח לרכישת ביגוד לילדי פנימיות רווחה. 
נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין: "המלחמה שנכפתה עלינו והמשבר הכלכלי שהחריף בגללה פוגעים מאד בכל שכבות האוכלוסייה בישראל ובעיקר בשכבות החלשות, שהן הראשונות להיפגע. השנה החלטנו להגדיל את תקציב המענק לחגים, כך שגם נסייע לאוכלוסיות חדשות הזקוקות לכך, כמו למשפחות מפונות, משפחות של חטופים ושורדים מהטבח של השבת השחורה, וגם לא זנחנו את אוכלוסיות הליבה הנזקקות להן אנו מסייעים כמדי שנה. בחגים הקרובים, אנו מבקשים לתת בטחון ולחמם את הלב למאות אלפי אנשים שנמצאים בחוסר ודאות מתמשך. אנו אסירי תודה למעל 700 אלף תורמים אוהבי ישראל שלמרות המשבר הגלובלי מתגייסים כעת יותר מאי פעם לסייע לעם ישראל וליהודים במצוקה".
על פי המחקר, קרוב למחצית מהציבור, 43%, מדווחים על כך שבשנה האחרונה היו מקרים בהם נמנעו מהפעלת חשמל בשל קשיים כלכליים. 14% מהם ציינו כי נמנעו מהפעלת מוצרי חשמל לעתים קרובות או כל הזמן. חיסכון בחשמל בשל קשיים כלכליים נפוץ במיוחד בקרב בעלי הכנסה הנמוכה מהממוצע, 57%. כמו כן, 41.1% בקרב בעלי ההכנסה הממוצעת ו- 27.7% בקרב בעלי ההכנסה מעל הממוצע מדווחים כי מעדיפים לחסוך בחשמל מטעמים כלכליים.
בנוסף, 42% מהציבור מעידים על ירידה ברמת החיים שלהם ביחס לשנה שעברה. הירידה ניכרת באזור הדרום, כאשר 64.7% מהנשאלים דיווחו על ירידה ברמת החיים, 49.2% באזור ירושלים, 38.0% באזור המרכז, 35.8% באזור הצפון, ו33.8% באזור השרון. הירידה ברמת החיים ניכרת במיוחד בקרב בעלי הכנסה נמוכה (54%).
קרוב לשני שלישים מהציבור, 61%, מעידים כי נאלצו לצמצם בהוצאות בכדי לממן את עלויות המזון הבסיסיות. מדובר בעלייה לעומת המחקר שבוצע ב-2021, בו העידו על כך 50%, מחצית מהציבור. ההוצאות שהצמצום בהן הוא המשמעותי ביותר הן בבילויים (48% מהציבור), ובגדים (40% מהציבור). לאחר מכן החיסכון בהוצאות מתבטא על רכב (20%), חשמל (15.1%), תרופות (7.6%) ומים (6.9%). צמצום ההוצאות למימון עלויות מזון בסיסיות נפוץ במיוחד בקרב גילאי 35-54, שם 67.6% מצמצמים בהוצאות. בגילאי 18-34 מצמצמים 63.4%. נתון מעניין נוסף הוא כי 44% מבעלי ההכנסה שמעל הממוצע, מצמצמים בהוצאות לממן את עלויות המזון וכך גם 60.5% מבעלי ההכנסה הממוצעת ו75% בקרב בעלי הכנסה נמוכה.
כ-39% מהציבור היהודי מעריכים כי יצמצמו בהוצאות על מצרכים בחגי תשרי ביחס לשנה שעברה, בשל קשיים כלכליים. הצמצום בהוצאות על מצרכים לחגים בשל קשיים כלכליים רווח במיוחד בקרב בעלי הכנסה נמוכה (48%), אך גם בקרב בעלי הכנסה הממוצעת (39.7%) ובקרב בעלי ההכנסה מעל הממוצע הנתון עומד על 32%.
30% מהציבור היהודי, מעריכים שיזדקקו לעזרה בכדי להשלים את סל הקנייה לחג. מדובר בעלייה משמעותית לעומת המחקר מ-2021, בו ציינו זאת 22% בלבד. הצורך בבקשת עזרה רווח במיוחד בקרב בעלי הכנסה נמוכה (כ-47%). כ-43% מקרב האוכלוסייה היהודית בין הגילאים 18-34 יצטרכו עזרה לחגים הקרובים וכ- 27% בקרב גילאים 35-54. לגבי ציבור מעל גיל 70, כ-15% יצרכו עזרה בהשלמת סל קניה לחג.
הרוב המוחלט של הקשישים במגזר היהודי טוענים כי יש להם עם מי לחגוג את חגי תשרי הקרובים (96%). שליש מהקשישים (33%) חשים בדידות בתדירות כלשהי, בדומה לשנה שעברה. כ-13% חשים כך כל הזמן. תחושת הבדידות יורדת ככל שרמת ההשכלה גבוהה יותר. מעל שליש מהקשישים (39%) מציינים כי יש ימים בשבוע שהם נמצאים לבד בביתם כל או רוב היום, בדומה לשנה שעברה. בקרב בעלי הכנסה נמוכה שיעור זה עומד על 48%.
קרוב לשני שליש מתושבי הצפון, 60%, דווחו כי נאלצו לצמצם בהוצאות על מנת לממן עלויות מזון בסיסיות, כאשר קרוב למחצית התושבים, 45.6%, דיווחו כי צמצמו בבילויים, 40.2% צמצמו בבגדים, 18% צמצמו בהוצאות רכב, 10% בחשמל, 6% במים ו-5% בתרופות. בקרב אוכלוסיית הצפון בין הגילאים 25-34, כ-52% דיווחו על צמצום בהוצאות בבגדים.
37% מתושבי הצפון דיווחו כי נמנעו מלהפעיל חשמל בביתם בשל קשיים כלכליים, כאשר 12% מהם מדווחים כי נמנעים כל הזמן או לעיתים קרובות מהפעלת חשמל. בקרב אוכלוסייה בצפון שרמת הכנסתם הינה מתחת לממוצע, 37% דיווחו כי נאלצו להימנע מהפעלת חשמל בביתם לעומת 32% בקרב אוכלוסייה בעלת רמת הכנסה מעל הממוצע.
39% מתושבי הצפון דיווחו כי בעקבות קשיים כלכליים נאלצו לצמצם בהוצאות על מצרכים לארוחות בחגי תשרי ובקרב נשאלים בין הגילאים 35-54, 52% מהאוכלוסייה בצפון מדווחים על צורך בצמצום הוצאות לחגים. לגבי האוכלוסייה בצפון ניתן לראות כי גם אוכלוסייה הנמצאת מתחת לרמת הכנסה ממוצעת וגם אוכלוסייה הנמצאת ברמת הכנסה ממוצעת יצטרכו לצמצם בהוצאותיהם לחגים – לגבי אוכלוסייה עם רמת הכנסה מתחת לממוצע, הנתון עומד על 40% ועם רמת הכנסה מעל הממוצע הנתון עומד על 23.7%.
33% מהאוכלוסייה היהודית בצפון תצטרך סיוע בכדי להשלים את סל הקנייה לחגי תשרי, 16% מהם מתכוונים לפנות למשפחותיהם וכ-4% לעמותות לקבלת סיוע. 23% מקרב הנשאלים בעלי רמת הכנסה מתחת לממוצע צריכים עזרה להשלים את סל הקנייה לחג אבל לא יודעים עדיין ממי יקבלו ו- 22% מקרב הנשאלים בעלי רמת הכנסה ממוצעת מתכוונים לבקש סיוע מבני משפחה.
בקרב גילאי 70 ומעלה, תושבי קו העימות שהתפנו, הקשיים הבולטים בעקבות הפינוי הם המרחק ממקום העבודה שלהם (24%) והמרחק מהמשפחה וחברים (11%). כ-9% מציינים כי הם מרגישים השנה יותר בודדים, בהשוואה לשנים קודמות ו-15% מהם מציינים שאין להם עם מי לחגוג את חגי תשרי הקרובים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה