כסף וצרכנות

החוב הענק לרשות המסים נסגר: 50 מיליון שקל "פתרו" את הסאגה

מקורו של החוב של רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל בתקופה שבין 2014 ל-2018, כאשר הרשת נמנעה מתשלום מס שכר עבור גמלאים בפנסיה תקציבית. החוב המקורי של 37 מיליון שקל תפח עם הזמן ל-87 מיליון שקל, כולל ריביות וקנסות. כעת האוצר יזרים 50 מיליון שקל
מערכת ice |  3
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בצעד שנוי במחלוקת, משרד האוצר מתכוון להזרים 50 מיליון שקל לרשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל, לכיסוי חוב מס ארוך-טווח. החלטה זו מגיעה בעקבות בדיקה של רואה חשבון חיצוני, שהעלתה כי קיימת סבירות גבוהה שהרשת לא קיבלה בעבר תקצוב עבור תשלומי מס שכר. 
מקורו של החוב בתקופה שבין 2014 ל-2018, כאשר הרשת נמנעה מתשלום מס שכר עבור גמלאים בפנסיה תקציבית. החוב המקורי של 37 מיליון שקל תפח עם הזמן ל-87 מיליון שקל, כולל ריביות וקנסות. הסוגיה הפכה לנקודת חיכוך משמעותית בקואליציה, כאשר מפלגת יהדות התורה איימה בהצבעות נגד הממשלה בתגובה לעיקולים שהוטלו על חשבונות הרשת, אשר שיבשו את תשלומי המשכורות למורים.

ההחלטה לכסות את החוב מעוררת דיון ציבורי נוקב. מחד, תומכי המהלך טוענים כי מדובר בתיקון טעות היסטורית ובהבטחת יציבות מערכת החינוך החרדית. מאידך, מתנגדיו רואים בכך מחילה בלתי ראויה על אי-סדרים כספיים חמורים ותמריץ שלילי לניהול כושל. הוויכוח משקף מתחים עמוקים יותר בחברה הישראלית סביב מעמדה של מערכת החינוך החרדית ומידת האוטונומיה שלה.
המהלך מעלה שאלות מהותיות לגבי מנגנוני הפיקוח והבקרה על כספי ציבור במערכת החינוך. העובדה שנדרשה התערבות פוליטית לפתרון הבעיה מצביעה על כשלים מערכתיים בממשק שבין משרד האוצר, משרד החינוך, ורשתות החינוך החרדיות. היא מדגישה את הצורך בשקיפות מוגברת ובמנגנוני אכיפה יעילים יותר למניעת הישנותם של מקרים דומים בעתיד.
לבסוף, הפרשה מאירה באור חד את הדילמות הכרוכות במימון ציבורי של מערכות חינוך פרטיות. היא מעוררת דיון על הצורך ברפורמה מקיפה במערכת החינוך החרדית, כולל אפשרות ליצירת מסגרת ממלכתית-חרדית שתשלב בין ערכי הקהילה לבין סטנדרטים ממלכתיים של ניהול ופיקוח. בעוד שפתרון החוב הנוכחי עשוי להקל על המתחים הקואליציוניים בטווח הקצר, הוא מדגיש את הצורך בחשיבה מחודשת על היחסים ארוכי הטווח בין המדינה למגזר החרדי בתחום החינוך.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ???? (ל"ת)
    ???? 09/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    די לעושק
    Sas 09/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התנהלות לקויה ואי כיבוד החוק יוצר ששלוש מדינות במדינתנו מדינה לישמעלים מדינה לחרדים ומדינה לציונים
    סגור
  • 1.
    בושה של ממשלה שמעבירה כספים לפרזיטים
    קוקרצה 09/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ולמוסדות חינוך להכשרת הדור הבא של הפרזיטים ומי משלם על זה הציבור שעובד למחייתו ומשרת בצבא גועל נפש של ממשלה רקובה וגפני מאיים להתפטר .. על חטופים ומלחמה זה לא באמת מזיז לו אבל ברגע שמישהו הזיז לו את הגבינה למוסדות החינוך הפרזיטי ישר מאיים זאת הממשלה שלנו רבותיי וחצי מדינת ישראל הצביע לאימפוטנטים הללו .. מדינת הכלה הלכה המדינה שהאחרון יסגור אתה אור
    סגור