כסף וצרכנות

הורים לילדים קטנים? זו השיטה לקבל הנחות ענק מרשות המיסים

בימים אלו, בצל ההחמרה ביוקר המחייה משפחות רבות בישראל מתקשות להתקיים בכבוד ולסגור את החודש. על מנת לעודד נשים לאחר לידה לחזור ולעבוד, המדינה מעניקה פטור מתשלום מס. על כן מי כדאי שיישאר בבית לשמור על הילדים, הגבר או האישה? | כל התשובות
רו"ח אריה רותם | 
הורות (צילום freepik)
נתחיל מהסוף, מבחינת ניצול נקודות זיכוי כדאי שדווקא הגבר יישאר בבית ושהאישה תצא לעבוד. כל ההסברים בהמשך. כל תושב ישראל מגיל 18 ועד מותו, רווק או נשוי ללא ילדים, זכאי ל-2.25 נקודות זיכוי ממס אם הוא גבר או ל-2.75 נקודות זיכוי אם מדובר באשה.
אם יש לכם תינוק אחד עד גיל שנה, כל אחד מכם יזכה ל-2.5 נקודות זיכוי ואם יש לכם ילד עד גיל 2 כל אחד יזכה ל-4.5 נקודות זיכוי נוספות. מגיל 3, תהיו זכאים ל- 3.5 נקודות זיכוי ובגילאים 4-5, ל-2.5 נקודות נוספות.
החל מגיל 6 נפתח פער נוסף בין נקודות זיכוי לגבר ולאשה,  כאשר האישה תקבל 2 נקודות זיכוי עבור כל ילד  בגילאי 6-17 לעומת נקודה אחת בלבד לגבר. בהגיעו של הילד לגיל 18 האישה עדיין תהיה זכאית לחצי נקודת זיכוי. נקודות הזיכוי הן עבור כל  ילד וללא הגבלה.
הכל טוב ויפה, אבל מהי המשמעות לנקודות זיכוי במס?
משמעותה של כל נקודת זיכוי היא פטור ממס בסך 2,904 שקל בשנה או 242 שקל בחודש. זאת אומרת שאם אחד מהם היה צריך לשלם 2,904 שקל מס באותה שנה, הוא יקבל פטור ממס. נקודות הזיכוי העודפות עבור נשים נועדו כהפליה מתקנת ובמטרה לעודד אותן לצאת לעבודה בכלל וכאשר יש להן ילדים בפרט.
במשפחה חד הורית  מי שהילד נמצא בחזקתו יהיה זכאי לנקודת זיכוי נוספת. הדבר נכון גם כאשר הילד או הילדים נמצאים במשמורת משותפת, מי שמקבל קצבת ילדים מביטוח לאומי הוא זה שגם שייהנה מנקודות הזיכוי במס.  
לגבי בני זוג מאותו מין שבו יש שתי אימהות או שני אבות, מס הכנסה נותן את הנקודות למי שמקבל את הקצבה מביטוח לאומי. אגב, תשלומי מזונות פטורים ממס. לא ניתן להעביר נקודות זיכוי מבן זוג אחד לשני וגם לא ניתן לצבור נקודות משנה לשנה (להבדיל מנקודות בתחום עבירות תעבורה). חיילים משוחררים זכאים ל-2 נקודות זיכוי נוספות במשך 3 שנים מיום השחרור.

רו"ח אריה רותם, צילום: אלן צ'פלסקי
אומנם, לא ניתן לצבור נקודות זיכוי משנה לשנה אך כשמקבלים פיצויים מהעבודה או צריכים לשלם מס שבח על מכירת נכס, בכדי להקטין את חבות המס, ניתן לפרוס את המס  או השבח או הרווח או הפיצויים,  ל-4 שנים אחורה (25% בכל שנה). במצב זה ניתן לנצל את נקודות הזיכוי שלא ניצלתם באותן שנים. בזכות נקודות הזיכוי, גברים רווקים מתחילים לשלם מס בפועל החל משכר של 7,000 שקל ברוטו והנשים החל משכר של 7,500 ברוטו. 
ונחזור לפתיח לגבי מי כדאי שיישאר בבית לשמור על הילדים. אישה עם ילד אחד עד גיל 5 לא תשלם מס עד לשכר ברוטו של כ-11 אלף שקל, ואם חד הורית עד כ-12 אלף שקל ברוטו.
בעיקרון אין הגבלה לצבירת נקודות זיכוי לפי כמות הילדים ויכול להיות מצב שאשה במשפחה מרובת ילדים שתבחר לצאת לעבודה, לא תשלם מס גם אם היא תרוויח 20 אלף שקל ויותר בחודש.
נקודות הזיכוי זה כל הסיפור.
*הכותב רו"ח אריה רותם הוא בעל משרד לראיית חשבון ויעוץ מס
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה