כסף וצרכנות

הסוף להטעיית הלקוחות בישראל? זה מה שהעסקים מחויבים לעשות

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מפרסמת גילוי דעת חדש בדבר חובת הגילוי של מוצרים בפיקוח בשיווק מקוון (אינטרנט, אפליקציות), כל עוסק המוכר לצרכנים מוצרים בפיקוח ממשלתי בשיווק מקוון, נדרש לגלות את הרשימה באופן נגיש, ברור ושנראה בקלות לצרכן. אין להטיל על הצרכן לחפש במסגרת השיווק המקוון את המוצרים שבפיקוח
מערכת ice |  1
כסף (צילום shutterstock)
בעקבות בדיקות שערכה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עולה כי במקרים רבים חובת גילוי של מוצרים שמחיריהם הינם בפיקוח ממשלתי אינה מיושמת בשיווק מקוון. בתקנות הגנת הצרכן נקבעו הוראות בנוגע למוצרי מזון בפיקוח, הן באשר לחשיפה נאותה והן באשר לחובת גילוי לצרכנים.
על פי התקנה: "עוסק המוכר מצרך מזון בפיקוח בשיווק מרחוק כהגדרתו בסעיף 14ג(ו) לחוק, יגלה לצרכן, במקום בולט לעין ובאותיות וספרות ברורות וקריאות, את רשימת מצרכי המזון בפיקוח ואת מחירו הכולל של כל מצרך כאמור"

חובת הגילוי הקבועה בתקנות הינה חובה אקטיבית של העוסק בעת ביצוע שיווק מקוון. חובת הגילוי מחייבת לגלות רשימה של מצרכי המזון שבפיקוח, לרבות מחיריהם. מטרת ההוראה לרכז את המוצרים לרשימה אחת כך שהמידע יוצג באופן נגיש לצרכן, במקום בולט לעין ובאותיות וספרות ברורות וקריאות.
על העוסק קיימת חובה לגלות את הרשימה באופן נגיש, ברור ושנראה בקלות לצרכן. הדברים עולים בקנה אחד עם הלשון והתכלית של התקנות שמטרתן ליידע בצורה ברורה את הצרכנים בדבר קיומם של מוצרים בפיקוח, מיקומם ומחיריהם למען יקבלו את ההחלטות הצרכניות בצורה מושכלת בבתי העסק.
כשם שהדבר מובא לידיעת הצרכן בבתי העסק הפיזיים, כך גם ובהתאמה הדבר צריך להיות מובא לידיעתו של הצרכן באופן נגיש, נוח וברור בעת שיווק מרחוק - שיווק מקוון. אין להטיל על הצרכן לחפש במסגרת השיווק המקוון את המוצרים שבפיקוח או את רשימת המוצרים, ויש לגלות לו בצורה ברורה ונגישה את רשימת המוצרים. בשיווק המקוון ניתן לעמוד בחובת הגילוי במגוון דרכים, למשל לשונית נגישה וברורה בעמוד הראשי באתר האינטרנט או ביישומון, שתוביל לרשימת המוצרים בפיקוח, או שתוצג הרשימה במיקום נגיש וברור ביישומון או באתר האינטרנט.
עו"ד אריאל דיאמנט, היועץ המשפטי של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "גילוי הדעת מבטיח כי הצרכנים יקבלו את המידע הנחוץ להם בצורה נגישה וברורה. חובת הגילוי שנקבעה בתקנות היא חובה אקטיבית על העוסק, ואינה מתירה להשאיר את המידע מוסתר או לא ברור לצרכן. על העוסקים בשיווק מקוון להבטיח כי רשימת המוצרים שבפיקוח ומחיריהם יהיו נגישים, ברורים וקריאים, במטרה לאפשר לצרכנים לקבל החלטות מושכלות. במציאות של יוקר מחייה, עולה חשיבות מיוחדת לשקיפות וגילוי נאות בכל הנוגע למחירי מוצרים שבפיקוח. הרשות תמשיך לפעול במרץ כדי להבטיח עמידה בהוראות החוק והגנה על הצרכנים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בתי העסק לא בוחלים אמצעים לתעתע בלקוחות שטיקים טריקים מ (ל"ת)
    ברכה 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור