כסף וצרכנות

מס חדש וכבד בדרך? זו הגזירה החדשה שעשויה לנחות עליכם

לקראת דיון על מס הפחמן בוועדת הכספים ב-7.8, פורום ארלוזורוב קורא לחברי ועדת הכספים לכלול בחקיקת מס הפחמן מנגנון סיוע ישיר ואפקטיבי למשקי הבית שייפגעו כתוצאה מהטלת המס - ולא דרך משרד הרווחה
מערכת ice |  1
מכוניות (צילום shutterstock)
ביום רביעי, 7.8.24, עתידה ועדת הכספים לדון בשינויים במס הבלו בעקבות הכוונה להטיל "מס פחמן". התקנות המוצעות במסגרת צו הבלו על דלק (הטלת בלו) מציעות להעלות במתווה מדורג את מס הבלו על גז טבעי, פחם, גפ"מ, מזוט ופטקוק. 
כדברי נציגי האוצר, כפי שהוצגו בוועדת הכספים, הגדלת המס צפויה להוביל להעלאת תעריפי החשמל לאזרחים בלפחות 1% בשנה, בכל שנה. כמו כן, יוביל המס לעלייה בתעריפי המים ולייקור עלויות הייצור במשק, דבר שיוביל להתייקרויות נוספות בכלל סוגי המוצרים והשירותים.

מס פחמן במתכונת המוצעת לוועדה אינו מלווה במנגנון למיחזור הכנסות המס לטובת משקי הבית החלשים. כלומר, הכנסות המס לא יעברו לעשירונים הנמוכים כדי לפצות אותם על הפגיעה שהמס יגרום להם, במטרה להקטין את הפגיעה. במקום זה, מדובר במס רגרסיבי מאוד, אף יותר מהמע"מ, אשר יעמיק עוד יותר את אי-השוויון הגבוה בישראל.
לפי הערכות קרן המטבע הבינלאומית, נדרשת הקצאה של 40%-55% מתקבולי מס הפחמן לטובת ארבעת העשירונים התחתונים על מנת לפצות אותם באופן מלא על הטלת המס. קיימת חשיבות רבה שמנגנון הפיצוי בגין העלייה במחיר החשמל יעבור ישירות מקופת המדינה להנחה בחשבון החשמל למשקי הבית באותם עשירונים וזאת בכדי למזער הליכים ביורוקרטים מסורבלים.
ההצעה שמוגשת לאישור ועדת הכספים אינה כוללת תכנית סיוע למשקי הבית שייפגעו, אלא רק הצהרות בעל פה מצד אנשי משרד האוצר על נכונותם להעניק למשרד הרווחה 700 מיליון שקל, שייפרסו על-פני 6 שנים (2030-2025), לרכישת מכשירי חשמל יעילים אנרגטית למשפחות שחיות בעוני. מדובר בהליך בירוקרטי מסורבל אשר יקשה על אותן משפחות לממש את זכאותן ועלול אף להחריף את מצבן עם ייקור מחיר החשמל.
נוכח הדברים, פורום ארלוזורוב הגיש הצעה חליפית לחברי הוועדה, שקובעת כי יש להוסיף כתנאי לאישור צו בלו, עוד ב-2024, יצירת מנגנון מסודר שיאפשר העברת מענקים באופן ישיר למשקי הבית שייפגעו. דרך זו תהיה יעילה ושוויונית יותר, באמצעותה יובטח כי ההחזרים יגיעו לכל הזכאים ללא צורך בפעולה אקטיבית מצידם, ותאפשר בקרה ותגמול עבור אלו שנפגעים הכי הרבה.
עמית בן-צור, מנכ"ל פורום ארלוזורוב: "ככל שחברי הכנסת יאשרו את החוק ללא פירוט המנגנונים שיתמכו במשקי הבית שייפגעו – הטלת מס הפחמן תכביד עוד יותר על מצבם הקשה של משקי הבית המוחלשים ביותר. הצעת האוצר להעברת תקציב למשרד הרווחה, שבתורו יבנה מנגנון מסורבל לחלוקת הכספים, עלולה לפגוע עוד יותר במשקי הבית המוחלשים, שכן חלקם כלל לא מוכרים למשרד הרווחה. אנו קוראים לחברי הכנסת לכלול בחקיקה תוכנית אפקטיבית ופשוטה שתסייע באופן יעיל וממוקד לאותן משפחות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    משיתים על האזרחים
    אזרח 08/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מס של מדינה
    סגור