כסף וצרכנות

מהפכה בסופרמרקטים בישראל: זה מה שיקרה מה-1.1.2025

משרד הבריאות מברך על אישורן של רפורמת המזון והתמרוקים אמש במליאת הכנסת. הרפורמות מהוות שינוי מהותי כחלק מהמדיניות לטיוב הרגולציה, הסרת חסמים והגדלת מגוון המוצרים המוצעים לצרכן תוך שמירה על בריאות הציבור, וייכנסו לתוקף ב-1.1.2025
מערכת ice |  5
סופרמרקט-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
לאחר עבודת מטה רחבה והשלמת החקיקה בוועדת הבריאות, מליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה שניה ושלישית את יוזמת משרד הבריאות לרפורמה בתחום המזון ולרפורמה בתחום התמרוקים שמוביל משרד הבריאות. הרפורמות מהוות שינוי מהותי כחלק מהמדיניות לטיוב הרגולציה, הסרת חסמים והגדלת מגוון המוצרים המוצעים לצרכן תוך שמירה על בריאות הציבור, וייכנסו לתוקף ב-1.1.2025.
במסגרת הרפורמה במזון יזם משרד הבריאות שינוי תפיסתי עם פתיחתו של מסלול ייבוא מזון העומדים ברגולציה האירופית ועל בסיס הצהרה של שיווק כדין באירופה (יבואן נאות במסלול האירופי). העקרונות המובילים הם אימוץ רגולציה אירופית (עשרות תקנות שונות הנוגעות לבטיחות מזון, סימון מזון, מזהמים ועוד) שייצרו הרמוניזציה עם הדין האירופי, העברת האחריות לתקינות ובטיחות המוצרים על היבואן בהתאם למקובל באירופה והקניית כלים ליבואן לביצוע תהליכים איכותיים לניהול סיכונים ובקרת איכות על המוצרים המיובאים לישראל.

המהלך צפוי לייצר תנאים אופטימליים לייבוא מזון לישראל תוך שמירה על בריאות הציבור, ויאפשר ודאות רגולטורית גם לתעשייה הישראלית. תבוטל חובת הקשר הישיר של היבואן עם היצרן ליבואן נאות ומנגד תוטל חובת ביצוע תהליכי ניהול סיכונים ובקרת איכות על ידי היבואן והמשווק. יצויין כי במסגרת עקרון השיוויוניות יתאפשר גם ליצרן הנאות, כבר בתקופת המעבר ובתנאי שיקיים את כלל חובותיו, לפעול לפי ההוראות המאומצות (בהתאם לדין האירופי). בכך נוצרים תנאים אופטימליים לתעשייה הישראלית לעמוד בשורה אחת עם יצרני מזון מהמובילים בעולם.
במסגרת הרפורמה בתמרוקים לצד האפשרות הקיימת לייצור וייבוא של תמרוקים בהודעה בלבד (מסלול נוטיפיקציה, ללא אישור מקדים מהמשרד), יזם משרד הבריאות פתיחת מסלול נוסף לייבוא תמרוקים במסלול האירופי, המיועד ליבואנים נאותים כהגדרתם בחוק המוצע, המקיימים תכנית בקרת איכות ובטיחות מקיפה עבור כל תמרוק המיובא על ידם. מנגד, יבוטל מסלול הרישיונות הקיים כיום. בנוסף, קביעה כי הוראות האיחוד האירופי בעניין תמרוקים, יחולו בישראל, בתנאים, בהגבלות ובשינויים המפורטים בחוק, כאשר תכלית התיקון, ליצור הרמוניזציה בין הוראות האיחוד האירופי החלות בעניינם של חומרי גלם בתמרוקים ובין הוראות הדין בישראל.
אימוץ הוראות אלו יתרום להבטחת רמת בטיחות גבוהה בתמרוקים והקפדה על סטנדרטים בין-לאומיים גבוהים. בנוסף, התאמת הדין הישראלי להוראות הדין באיחוד האירופי תאפשר ליבואנים וליצרנים לפעול בתנאים זהים לאלה שבאירופה ותקל על התנהלותם המסחרית בשוק הגלובלי.
שר הבריאות אוריאל בוסו:"אנחנו מובילים שינוי תפיסה היסטורי במשרד הבריאות לרווחת הציבור - פחות רגולציה ובירוקרטיה ויותר חופש ליבואנים וליצרנים תוך שמירה שבריאות הציבור תישמר. הרפורמות במזון ותמרוקים הן כלי משמעותי במאבק הלאומי ביוקר המחיה ויובילו להקלה על הנטל הכלכלי שמוטל על האזרחים ולהורדת עלויות במאות עד אלפי שקלים בשנה לכל משק בית.
הרפורמות מהוות מימוש של ההסכמים הקואליציוניים של יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי ואישור החקיקה מגיע אחרי עבודה מאומצת עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר ודיאלוג פורה מול משרד ראש הממשלה ומשרדי האוצר והכלכלה. אני שמח שהגענו לתוצאה האחראית והמאוזנת ביותר שתועיל לאזרחי ישראל ותביא בשורה אדירה ורווחה אמיתית להרבה שנים קדימה. אני מבקש להודות למנכ"ל משה בר סימן טוב, לראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס, למנהלת שירות המזון הגב' פנינה אורן ולמנהלת מחלקת התמרוקים במשרד הבריאות הגב' רינת בכר על העבודה המצוינת וההוצאה אל הפועל של מהלך חסר תקדים".
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "לפני כשנה וחצי עם כניסתי למשרד הבריאות לקדנציה נוספת הובלתי שינוי תפיסה בנושא הרגולציה, זאת על מנת לייצר הלימה בין הרגולציה הישראלית לאירופית, ולהוריד את הנטל הבירוקרטי לצד המשך שמירה על בטיחות ובריאות הציבור. אני מודה לשר הבריאות שנתן רוח גבית לרפורמות הללו, ומברך על אישורן הרשמי בכנסת. הרפורמות הן חלק מהאסטרטגיה של המשרד ונעשו לאחר עבודת מטה מאומצת על מנת  לטייב את הרגולציה, בהתאם למחויבות הציבורית שלנו".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    כלכלכל
    גצגצגצ 07/2024/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה שכתוב בכתבה זה הולך ככה. כחכםדפשץסצסחס דלדצגצ גחדחד חדדדםקפת בלגצג גחגמג גחגפדךשצס במ€`8 ? גחגםב בצגל. מישהו הבין מה שכתבתי? לא גם בכתבה אף אחד לא הבין כל פעם הם בכוונה עושים אתזה ואין כאן שום דבר שיהיה יותר "טוב" לצרכן מאכילים אותנו שיטים כל הזמן ואנשים אוכלים אתזה
    סגור
  • 4.
    יבואנים חדשים יתאמו מחירים..בישראל "החזירות חוגגת"!! (ל"ת)
    חזי 07/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    כשר כשר
    כשר 07/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה הם יעשו עם הכשרות????
    סגור
  • 2.
    הלוביסטים
    שמ 07/2024/25
    הגב לתגובה זו
    6 0
    ובעלי הענין האחרים בכנסת יוודאו שכל הרפורמה תתיקע ולא תגיע לידי מימוש.לא מאמין לסיפורים ולחגיגאת של המימשל שהרפורמה תצא לפועל.תמיד תימצאנה סיבות לעצור את התהליך.
    סגור
  • 1.
    בישראל כששומעים את המילה רפורמה יודעים שהיא לרעת האזרח. (ל"ת)
    חיים 07/2024/25
    הגב לתגובה זו
    15 4
    סגור