כסף וצרכנות

כ-800 מיליון שקל אבדו: "אירוע חסר תקדים של מעילה באמון החוסכים"

הפרשה הקשה והחריגה שמעסיקה רבים בישראל הגיעה לדיון מהיר בכנסת. סגירת חברת "סלייס" בעקבות אי סדרים עוררה סערה ובדיון האירוע כונה כ"אירוע חסר תקדים של מעילה באמון החוסכים מצד חברה מנהלת של קופת גמל ומצד סוכני ביטוח"
מערכת ice |  2
חיסכון (צילום vecteezy)
פרשת סלייס שמעוררת סערה ועולה בימים האחרונים רבות לכותרות הגיעה לוועדת הכספים של הכנסת, בראשותו של חבר הכנסת משה גפני. הוועדה קיימה היום (שלישי) דיון מהיר בנושא, שכותרתו הייתה "התנהלות רשות שוק ההון מול חברת "סלייס" ושחרור כספים בזמן פעילות המנהל המורשה". זאת לפי הצעתם של חברי הכנסת מירב כהן, שרן השכל ושלום דנינו. 
במסגרת ההצעה צוין כי "החל מסוף 2022, רשות שוק ההון, שהתנהלה באותה תקופה ללא ממונה במינוי קבע, קיבלה פניות הנוגעות לאי-סדרים בהתנהלות חברת ההשקעות סלייס. למרות הפניות הרבות, וכן הגשת תביעה ייצוגית כנגד החברה, רק לפני כחצי שנה מונה מנהל מורשה לחברה".
עוד צוין כי "בשל תהליך זה, הוקפאו כל הליכי הניוד ומשיכת הכספים, וחשבונותיהם של כ-100 אלף חוסכים נותרו תחת סלייס ללא יכולת לנהל אותם. בין החוסכים ישנם קשישים רבים שרומו ע"י החברה כך שקופות הגמל שלהם הושקעו בקרנות בעלות סיכון גבוה במיוחד או לא הושקעו כלל. הכספים האבודים משוערים בכ-800 מיליון שקל".
בבקשה נאמר כי לא נמסרו ע"י הרשויות נתונים על החשבונות וסטטוס איתור הכספים, וכי לא ייתכן שבמשך תקופה ארוכה זו: "החוסכים יוותרו בחוסר ודאות על כספיהם, ולא יוכלו לנייד את חשבונותיהם לחברות אחרות. יש לכל הפחות לשחרור חלקי של הכספים, וכן לזירוז פעילות המנהל המורשה, או לחלופין לפתוח בהליך פירוק החברה שיאפשר גביית כספים מבעלי המניות".
נציגי רשות שוק ההון אמרו בדיון: "אירוע חסר תקדים של מעילה באמון החוסכים מצד חברה מנהלת של קופת גמל ומצד סוכני ביטוח", עוד ציינו ברשות כי מגבלות ניהול כספי פנסיה הופרו, תוך מעבר על תקנות הרשות. במהלך הדיון הוערך כי הכספים האבודים בפרשה עומדים על קרוב ל-900 מיליון שקל, ועלה כי תלונות רבות נגד "סלייס" הוגשו לרשות שוק ההון עוד בשנת 2022, כאשר רק בסוף 2023 השתלטה הרשות על החברה. כך הוטחה ביקורת ברשות ועלו חששות לגבי מקרים נוספים בהם חברות מנצלות את הפרצה על חשבון כספי הפנסיות של הציבור. בלשכת סוכני הביטוח ציינו כי למיטב ידיעתם מדובר על פעילות קטנה מאוד של סוכני ביטוח, וכי בכוונתם לפעול ביד קשה נגדם.
יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הורה לרשות להציג בפני הוועדה בתוך כשלושה שבועות תמונה מלאה של המקרה, וכן מענים של הרשות למניעת מקרים דומים: "מדובר על סדרי גודל לא מובנים של כסף, תמונת המצב שבאו מנהלים ולקחו את כספם של אנשים שחסכו כל חייהם, וחלף פרק זמן ארוך עד ששונו דברים מצד הרשות, נראה שמשהו לא עובד".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אני מוכן.
    7. 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם וכאשרהפרשה הזו תגיע לה איכשהו לחקירה פלילית אז אלה הן העבירות שבהם יצטרכו לחקור את כל המעורבים בדבר כדלקמן-[קשירת קשר לביצוע פשע,גניבה בידי מורשה,קבלת דבר במרמה-בנסיבות מחמירות,זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר-בנסיבות מחמירות,רישום כוזב במסמכי תאגיד,מרמה והפרת אמונים בתאגיד,עבירות מס-והלבנת הון].
    סגור
  • 1.
    גם לרגולטור יש אחריות
    גדעון 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אירוע כזה הנמדך יותר משנה וחצי, לא ייתכן שנעלם מעיני הרגולטור. היכן אחריותו?
    סגור