קריירה ולימודים

ההורים בישראל מפסידים אלפי שקלים: המכה בתלוש השכר שלא הכרתם

53.6% בממוצע מהעובדים ניצלו את מכסת ימי החופשה שלהם, עוד בטרם התחיל חודש יולי - מה שאילץ אותם ליטול 3.7 ימי חופשה בממוצע במהלך החודש החולף - על חשבונם
מערכת ice |  4
המשכורות ממשיכות לרדת (צילום unsplash, Pixabay)
המספר המרבי של ימי החופשה בתשלום שלהם זכאים העובדים, נקבעים בהתאם לשנות הוותק של העובדים אצל אותו מעסיק. מספר ימי החופשה לגבי כל שנת וותק, נקבע בהתחשב בתקופת ההעסקה במהלך השנה וכן במספר ימי העבודה בפועל במהלכה. הבעיה היא כי קיים פער משמעותי בין מספר ימי החופשה של ההורים לבין מספר ימי החופשה של הילדים בבית הספר. 
לאור כך, נוצר מצב בו הורים רבים סיימו את מכסת ימי החופשה הצבורה להם, עוד קודם לתחילת החופשה הגדולה, כך שהם נאלצים ליטול ימי חופשה על חשבונם. על מנת לבחון סוגיה זו, בוצע לאחרונה סקר ע"י חברת עוקץ מערכות במסגרתו נבחנו נתוני הנוכחות של 1,789 עובדים ועובדות, הורים לילדים בגילאי 5-13, שמועסקים במתכונת עבודה של 5 ימים בשבוע, במהלך חודש יולי, בשנים 21-23.

על פי נתוני הסקר, 53.6% בממוצע מהעובדים ניצלו את מכסת ימי החופשה שלהם, עוד בטרם התחיל חודש יולי, מה שאילץ אותם ליטול 3.7 ימי חופשה בממוצע במהלך החודש החולף, על חשבונם. מנתוני הסקר עולה כי 76% מהעובדים שצברו ותק של עד 5 שנים, ניצלו את 12 ימי החופשה המגיעים להם על חשבון המעסיק, ונטלו 5.6% ימי חופשה על חשבונם. נתון דומה נרשם גם בשנתיים האחרונות. בנוסף, מתברר כי 55% מהעובדים שצברו 10 שנות ניסיון, ניצלו את 18 ימי החופשה שמגיעים להם, ונטלו בממוצע 3.2 ימי חופשה על חשבונם, במהלך חודש יולי האחרון. עוד עולה מהסקר כי 30.6% מעובדים והעובדות שצברו 12 שנות ניסיון ומעלה, ניצלו את מכסת 20 ימי החופשה שמגיעים להם, ונטלו בנוסף 2.4 ימי חופשה בממוצע.
חיים מולכו, מנכ"ל חברת עוקץ מערכות מציין כי במקרים לא מעטים, עובדים שנטלו ימי חופשה על חשבונם, אך זקוקים לימים נוספים, פשוט מוציאים ימי מחלה, לרוב החל מיום שישי. הסיבה לכך היא שחוק דמי מחלה קובע כי עובד שנעדר מעבודתו עקב מחלה יהיה זכאי לקבל מהמעסיק עבור היום השני והשלישי של תקופת ההיעדרות 50% משכר העבודה הרגיל שהיה זכאי לו אילו המשיך לעבוד, ואילו עבור היום הראשון להיעדרותו הוא כלל לא זכאי לקבל שכר.
עו"ד הילה אהרוני, מומחית לדיני עבודה מציינת כי חופשת הקיץ מאתגרת מבחינת מעסיקים רבים שנדרשים גם הם להתנהל במתכונת שונה בחודשים אלו על מנת להתאים עצמם לחופשת הקיץ של ילדי העובדים. לעיתים נדרשים המעסיקים לשנות באופן מהותי את מתכונת ההעסקה ואף להוציא לחופשה "כפויה" של עד 6 ימים ולעיתים גם יותר בהודעה מראש, כך שיוכלו להתנהל בצורה מסודרת מול לקוחותיהם. המלצתי היא ליצור נוהל מסודר לעניין חופשות הקיץ כמו בחול המועד, כך שיהיה ניתן לשמור על העבודה השוטפת ו/או לחלופין לאשר רק בהודעה מראש כך שיהיה ניתן להתנהל בצורה מיטיבה.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    זה החלק הקל
    אמא מג'נגלת 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזה אחרי שהוציאו אלפי שקלים על קייטנות.. כי גם אם יש ילדים צעירים שנמצאים במסגרת של בית הספר של החופש הגדול, עדין נשארים 6 שבועות חופש.. ומי שכבר בן 10 כמובן יכול להעסיק את עצמו 9 שבועות... קטן עליו...
    סגור
  • 3.
    על ימי חופש והחופש הגדול
    אברא 07/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ודאי שיש להיאבק על יותר והרבה יותר ימי חופש להורים. הדבר יתרום גם לקשר בין ההורים לילדים שהוא דבר מבורך כשלעצמו. עד אז ראוי שההורים לא יקחו ימי חופשה לפני החופשה ואז יקוננו על חסרונם. אדם נבון מכלכל את צעדיו בתשובה.
    סגור
  • 2.
    מה חדש?
    ישראלית 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה חידשתם? ברור שעובדים שאינם מורים (גם גננות, אגב) - מס' ימי החופשה שלהם איננו מתקרב למס' ימי החופשה של המורים. ימי החופשה של המורים מעוגנים בתנאי העסקתם מקדמת דנא. האם מאן שהוא מצפה שמעתה מס' ימי החופשה של העובדים בכל המגזרים מושווה למס' ימי החופשה של המורים? שהגורם הקובע את מס' הימים יהיה - היות העובד הורה לילדים בגיל הגן ובית הספר? לא הגיוני בעליל. למען הסר ספק: אינני מורה וגם מעסיקה אינני.
    סגור
  • 1.
    תגובה
    האלמונית 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גרמניה למשל יש להורים 3 שבועות חופש וכל פעם שהילד חלה יכולים להביא אישור מהרופא לעבודה בלי פחד שלקחו הרבה ימים. וגם החופש הגדול הוא רק 6 שבועות
    סגור