קריירה ולימודים

המענק בגובה 1,500 שקל יגדל? מאות מיליונים יחולקו לזכאים

בשורה בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי: האוצר יוסיף 200 מיליון שקל למשפחות המילואים, כל ארגוני הנשים בדיון טענו כי התקציב בסף 1500 שקלים לטיפולים רגשיים למשפחה הוא מבייש, יו"ר הוועדה ח"כ תמנו שטה (המחנה הממלכתי): "1500 שקל זה תקציב בדיחה לטיפול נפשי והסכומים צריכים לעלות משמעותית"
מערכת ice | 
כסף (צילום shutterstock)
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה הבוקר (חמישי) דיון מיוחד בסוגיית סיוע, מתן זכויות והכרה לנשות ומשפחות המילואים. יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה פתחה את הדיון ואמרה: "ניהלנו דיונים אינטנסיביים מתחילת המלחמה כדי לסייע לנשות המילואים וראינו התקדמות מאוד גדולה. היום אנו דנים בסיוע לנשות וילדי המילואים אבל אנחנו לא שוכחים את נשות ואנשי הקבע שם דאגנו להקמת קרן סיוע משמעותית. צריך להוסיף תקציבים כי זאת עדיפות לאומית עליונה כל עוד יש צורך בסיוע כוחות המילואים".
ח"כ שרון ניר: "אנחנו נמצאים בשנה שבה כל מדינת ישראל נמצאת בלחימה בעצימות עליונה. בסופו של יום אנו נמצאים במלחמה קיומית ובקצה נמצאים המילואימניקים עם משפחות ולביאות שמחזיקות עסקים, ילדים ומשפחה ומהמקום הזה אני אומרת שיש לנו חובה לדאוג למשפחות הללו מתוך מקום של אחריות כך שכל מעגלי החיים של כל המשפחות הללו מתועדפים ומקבלים תקציבים".

מור נב קיש סוקרת מפורום נשות המילואים חשפה ממציאים מדאיגים מסקר רגשי מקיף שערך הפורום ממנו עולה כי 70% מהמשתתפות מדווחות על תחושות של עצבנות, התנהגות תוקפנית ותחושות של חוסר ייאוש או תקווה. 60% אחוז על תחושת ריחוק וניתוק מאנשים קרובים ומחצית מהנשאלות דיווחו על תחושות של חולי ודופק מואץ.
לדברי נב קיש 80 אחוז דיווחו על עלייה או ירידה במשקל גופן ו-20% העידו על מחשבות לפגיעה עצמית. "קרן הסיוע הציעה לנו טיפול רגשי בסך 1500 שקלים שמספיקים ל-3 טיפולים וצריך לתעדף מי בן המשפחה שמקבל את הטיפול ואם אחר כך צריך להמשיך טיפול אז מדובר בתוספת של 400 שקלים לעלויות החודשיות לכל טיפול". 
אחד הנתונים המדאיגים בסקר של הפורום גילה כי 20% מהנשאלות העידו כי הן שוקלות פרידה מבן הזוג וחלקן אף התחילו תהליך כזה. "49 אחוז דיווחו על ריחוק רגשי או פיזי ו-44% סיפרו כי הן נוטות לריב יותר עם בן הזוג. מנגד 20 אחוז מהנשים העידו על שינוי לטובה בהרגלי הקרבה הפיזית ו-18% אמרו כי הזוגיות שלהם חזקה מתמיד".
ד"ר הילה לוי בן חורין רופאה מתמחה מטעם ארגון מרשם העידה על הקושי הרב להיות אשת מילואים לצד השעות הבלתי נגמרות בבתי החולים. "לא יכול להיות ש-2 אחוז נושאים בעול לאורך השנה. לצד הקושי לקיים חיים בזמן שבן הזוג במילואים יש קושי בהמשך תפקוד של תורנויות של 26 שעות. נעמה כהן מנכ"לית מרשם: "למה לא נותנים למומחים לקחת חלק בעול בתורנויות המתמחים איך אפשר לעשות שתי תורנויות של 26 שעות פעמיים בשבוע כשבן הזוג במילואים? צריך שמשרד הבריאות והאוצר יגידו שיש פה אירוע שצריך להיכנס מתחת לאלונקה. צריך עוד תקנים לתורני חוץ". היו"ר תמנו שטה הורתה למשרד הבריאות לצד האוצר לבדוק את הנושא כדי להקל בעומס הרב.
מיטל קורנשטיין בעלת מיזם לתמיכה בנשות המילואים בגולן שיתפה כיצד אמש במהלך חגיגות בת המצווה של בתה בעלה הוקפץ למילואים. "אנחנו עברנו מהגולן לירושלים ושם חגגנו את בת המצווה והיה קשה להיפרד מבעלי באמצע האירוע". ח"כ תמנו שטה: "בשגרה יש פערים בין שירותים לפריפריה והמרכז אז אני משערת שבזמן מלחמה המצב קשה הרבה יותר". קורנשטיין: "הקושי הגדול הוא סביב הנושא הרגשי. 1500 שקל לא מספיקים". היו"ר פנתה לנציגי הממשלה והצבא: "1500 שקל זה תקציב בדיחה לטיפול נפשי והסכומים צריכים לעלות משמעותית. אלה גיבורי ישראל ואני רוצה לתת להם תשובות. תהיה פה הגדלה של הסיוע הרגשי".
מיכל: הילדים לא לומדים וגם אם יש זום אני צריכה להיות איתם אז אני מוצאת את עצמי על ימי עבודה או נפגעת ולמעסיק תגמר הסבלנות ויגידו לי די. אני יצאתי לחלת וזה עזר לי אבל היום אני מתמודדת עם הקושי של חזרה לעבודה. אני שואלת מה אפשר לעשות כשבעלי הוקפץ למילואים, הילדים לא במערכות לימודים וצריכים זום ואני צריכה לעבוד.
פנינה: פנינה צריך לתת לדבר הזה מענה של שיפוי ופיצוי והגנה לאימהות וסיוע לילדים כולל דיאלוג עם משרד החינוך כדי שהילדים לא ישלמו 
עו"ד רותם אבידר צאליק מפורום נשות המילואים: "אנחנו כמעט שנה זועקות פה והמצברים שלנו מתים. קרן הסיוע חוזרת כל הזמן עם אותן תשובות. אנחנו באותו מקום של מענים רגשיים. יש התארגנויות והמון מיזמים חברתיים אבל זה לא המקום של הארגונים האזרחיים. משרד הממשלה צריכים לייצר התווית טיפולים רגשיים, זוגיים ולילדים ואף אחד לא לוקח אחריות". היו"ר: "צריך להקצות לפחות 10 טיפולים אחרת זה לא אפקטיבי".
מורן זר קצנשטיין מייסדת ארגון בונות אלטרנטיבה: "יש מעל 6000 אימהות שמשרתות במילואים ויש כמעט 5000 אימהות שקיבלו פטור ובחרו לשרת בכל זאת. -13% מהמשרתות הן אימהות למעל 4 ילדים. יש 11 אלף ילדים שאמא שלהן במילואים וזה מספר אדיר והמערכות החינוכיות לא קולטות שהאמא במילואים וממשיכות להתקשר אליה". קרן רוט איטח מנהלת אגף תוכניות סיוע במצשרד החינוך אמרה כי הוטמעה מערכת דיווחים של צה"ל לכל מנהלי בתי הספר בארץ על ילדים שהוריהם נמצאים בשירות מילואים על מנת שהמנהלים יעדכנו את המורים.
ח"כ דבי ביטון הקשיבה לבעיות שהועלו ואמרה: "נחמץ הלב, יש פה אטימות שקשה להבין אותה. המצב האישי קשה וגם המצב הלאומי קשה ואני שומעת את הנדבות שמקבלים על טיפולים רגשיים ואני מנסה להבין איך אתן מתמודדות בלי בן זוג שנמצא בבית, וכמה מתעמרים בכן בשביל כסף".
שנהב אור רפרנטית באגף התקציבים של משרד האוצר בישרה על 200 מיליון ₪ לשם טובת הרחבת המענים השונים לנושא המילואים. לדבריה פרטי התוכנית נמצאים בדיונים. בסיכום הדיון בירכה היו"ר תמנו שטה על התקציב המשמעותי וביקשה כי כל הנושאים שעלו בדיון יכללו במתווה התקציב החדש".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה