קריירה ולימודים

ביטוח לאומי יפסיק את המענקים? בשורה קשה למאות אלפי ישראלים

בעוד שהממשלה הכריזה על תמיכה כספית למפונים - 200 שקלים למבוגר ו-100 שקלים לילד ליום - הביטוח הלאומי מצא את עצמו במצב בלתי אפשרי כאשר החקיקה המאפשרת את התשלומים הללו פגה ב-30 ביוני. "התשלום האחרון למענקי פינוי ומענקי העידוד יהיה במהלך יולי, וללא הארכת החקיקה - לא יהיה תשלום נוסף"
מערכת ice |  8
מענקים מביטוח לאומי (צילום shutterstock, Magma Images)
בלב הסערה של מלחמת "חרבות ברזל", עומד מוסד אחד כמגדלור של יציבות ותמיכה - הביטוח הלאומי של ישראל. בעוד שמערכות ממשלתיות רבות מתקשות להתמודד עם האתגרים חסרי התקדים, הביטוח הלאומי מוכיח את עצמו כעמוד השדרה של מערך הסיוע האזרחי, תוך שהוא נאבק לא רק באויב החיצוני, אלא גם בבירוקרטיה הפנימית.
מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, הביטוח הלאומי נטל על עצמו תפקיד שהוא הרבה מעבר לתחומי אחריותו הרגילים. הוא הפך למעין "משרד החירום הלאומי", מגיב במהירות ובגמישות לצרכים המשתנים של האוכלוסייה. אך המאבק אינו פשוט, כאשר המוסד מוצא את עצמו לעתים קרובות בחזית הקרב מול מחסומים ביורוקרטיים ועיכובים חקיקתיים.

דוגמה בולטת לכך היא סוגיית מענקי הפינוי. בעוד שהממשלה הכריזה על תמיכה כספית למפונים - 200 שקלים למבוגר ו-100 שקלים לילד ליום - הביטוח הלאומי מצא את עצמו במצב בלתי אפשרי כאשר החקיקה המאפשרת את התשלומים הללו פגה ב-30 ביוני. "התשלום האחרון למענקי פינוי ומענקי העידוד יהיה במהלך יולי, וללא הארכת החקיקה - לא יהיה תשלום נוסף", התריע הביטוח הלאומי, תוך שהוא דוחק במשרד האוצר לפעול במהירות.
אך לפי מעריב, הביטוח הלאומי אינו מסתפק רק בביצוע הוראות. הוא לוקח יוזמה, מזהה פערים ומציע פתרונות. למשל, המוסד דוחף להרחבת הזכאות לדמי אבטלה גם לתושבי הצפון שלא פונו רשמית אך נפגעו כלכלית מהמצב. "אנחנו סבורים שנכון להרחיב את החקיקה ולסייע גם לאזרחים שנפגעו כלכלית בישובים הלא מפונים", מדגישים בביטוח הלאומי.
המספרים מדברים בעד עצמם: כ-740 מיליון שקלים שולמו כתגמולים לנפגעי פעולות טרור, ועוד כ-12 מיליון שקלים הוקצו לטיפולי שיקום. אלו סכומים עצומים שמשקפים את היקף הטרגדיה, אך גם את המחויבות העמוקה של המוסד לתמיכה באזרחים בשעתם הקשה ביותר.
אך אולי הנתון המטלטל ביותר הוא זה: 822 אזרחים הוכרו כחללי פעולות איבה מאז תחילת המלחמה. מספר זה, שעולה על מספר חללי צה"ל, מדגיש את האחריות הכבדה המוטלת על כתפי הביטוח הלאומי בטיפול במשפחות השכולות.
בעוד שהקרב בחזית נמשך, הביטוח הלאומי מנהל מערכה משלו בעורף - מערכה על זכויות האזרחים, על תמיכה כלכלית ונפשית, ועל שמירת המרקם החברתי בזמנים קשים אלה. זוהי מלחמה שאין בה תהילה או מדליות, אך חשיבותה לחוסן הלאומי אינה פחותה מזו של הקרבות בשדה הקרב.
כך, בעוד שהממשלה והכנסת מתמודדות עם אתגרים מורכבים, הביטוח הלאומי ממשיך להיות המגן האחרון של אזרחי ישראל - לא רק מפני האיומים החיצוניים, אלא גם מפני הסכנות הפנימיות של בירוקרטיה ואדישות. בימים אלה של אי-ודאות, הביטוח הלאומי מוכיח כי הוא לא רק רשת ביטחון, אלא גם מצפן מוסרי המכוון את המדינה לעבר עתיד של סולידריות וצדק חברתי.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    מה??
    אסף 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תגידו לא מוזר לכם שביטוח לאומי מזמין כתבת תדמית להרים לעצמו? ולמה? הם חוששים שנעבור למתחרים? אין לנו לאן ללכת ביטוח לאומי.. אתם על הפנים במלא דברים ואתם בסך הכל עושים את העבודה שלכם אז אל תעופו על עצמכם, במקום להשקיע את הכסף שלנו על פרסומות תנסו לשפר את השירותים האינטרנטיים המעפנים שלכם. תודה
    סגור
  • 5.
    צפון
    צפון 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינה מזורגגת שמפקירה את תושבי הצפון 9 חודשים שתושבים מסתובבים בארץ בבתי מלון מסריחים ומדירות של אנשים חזרים שחושבים שהמפונים מקבל מלא כסף ס"הכ 6 אלף שקל מסריחים לאזרח שרוצה לגור בדירה ולא במלון ולא נישאר לו אפילו לקנות אוכל אז גם את זה אתם רוצים לבטל
    סגור
  • 4.
    כל הכבוד לביטוח .
    שיר.ד 07/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אין עליכם... ןלדעתי לתת 200 שח ליום לאדם זה ממש פרס. אם אתם רןצים שיחזרו הביתה מהבתי מלון תפסיקו לתת מענק יומי תתנו פעם בשבוע.
    סגור
  • צפון
    מפונה 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יחזרו לאן לקו האש? למקלטים? תחפשי לך מוח
    סגור
  • 3.
    אנשים עשו חבילות של כסף עכשיו .די (ל"ת)
    חיים 07/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • פ
    צפון 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באמת כמה חבילות של כסף עשיתי אידיוט אתה משלמים לאנשים 6 אלף שקל לבן אדם להשכיר דירה איפה נישאר כסף בדיוק
    סגור
  • 2.
    לא להרבה זמן (ל"ת)
    מישהו נוסף 07/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 1.
    מאז שביבי עלה לשלטון אתם כותבים זאת
    אריה כהן 07/2024/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפי מה שנראה ככל שתכתבו שטויות נגד ביבי ,ביבי נותן יותר ויותר מענקים תמשיכו לכתוב זו הנאה לימין
    סגור