רכב

למען הפריפריה: לא למס בלו על הדלק, כן לאגרות גודש

עלות הנסיעה מחוץ למרכזי הביקוש תהיה זולה, מה שיביא לחסכון כלכלי משמעותי היכן שהוא נדרש. עקב הפחתת הפקקים, זמן הנסיעה בין הפריפריה למרכז יקוצר מה שיפחית גם את פערי ההזדמנויות
עמרי שפר |  5
עמרי שפר (צילום באדיבות המצולם)
לאחרונה פורסם כי הרפורמה בעניין הטלת אגרות גודש הוצאה ברגע האחרון מתוך חוק ההסדרים. החלטה זו תשפיע לרעה על הפריפריה משום שאגרות הגודש נועדו לקרב אותה למרכז על ידי צמצום הזמן המבוזבז בנסיעה בכביש. כדאי על כן לקדם את הרפורמה המוצעת, אך זאת, תוך הוספת מרכיב קריטי שחסר בה - הפחתת המס על הבלו.
כיצד יסייעו אגרות הגודש לצמצם את זמני הנסיעה בכביש ולקרב את הפריפריה למרכז? הנסיעה בכביש היא מוצר, ועל פי כללי הכלכלה כל מוצר המחולק בחינם יהיה תמיד במחסור. בעולם שבו מזון, מים וחשמל יחולקו בחינם, יהיו תמיד הפסקות מים וחשמל ומדפים ריקים במרכולים.
וזה בדיוק מה שקורה בכבישי ישראל. במקום לנסוע באופן רציף, אנחנו מקבלים "הפסקות כביש", או פקקים, הנובעים מכך שהנסיעה בכביש היא חינם. אם ניתן יהיה לתמחר את הנסיעה בכביש ביחס לביקוש בשעות השיא, יהיה אפשר לצמצם את כמות המכוניות שנוסעות בשעות הקריטיות, ולאפשר לתנועה בכביש לזרום טוב יותר. היווצרות פקק היא לא לינארית ולעתים ע"י צמצום קטן במספר המכוניות אפשר להגדיל את המהירות פי כמה.

מודל להצלחה של עיקרון זה הוא "הנתיב המהיר" בכניסה לת"א. למה שנסתפק רק בנתיב מהיר כשאפשר לקבל כביש מהיר? אם נחיל את האגרה על הכביש כולו נוכל לאפשר לכל הכביש לזרום ולא רק נתיב אחד. ואולם, כמובן שבסופו של דבר מכיוון שאין מקום בכביש לכולם, לצד אגרות הגודש יש לשדרג ולהרחיב את התחבורה הציבורית והתשתיות להסעת המונים.
אז היכן הבעיה? אגרת הגודש המוצעת תתווסף למיסים הקיימים, וזאת כשיוקר המחייה ומיסי הדלק בישראל הם כבר ממילא מהגבוהים בעולם, וזו גם כנראה הסיבה שהממשלה דחתה את מימושה של הרפורמה. הפתרון הוא על כן בהפחתה משמעותית של מס הבלו על הדלק, בד בבד עם הטלתה של אגרת גודש. מס הבלו הגבוה בישראל הוא למעשה מס לא הוגן הפוגע בפריפריה.
לפי מודל המיסוי הנוכחי, באופן אבסורדי, המס על נסיעה בין קרית שמונה לחצור זהה למס על נסיעה בין רמת גן לתל אביב. זאת, למרות שכל רכב נוסף באזור גוש דן יוצר נזק חיצוני גדול יותר למשק מאשר נסיעה בעמק החולה (הן עקב התרומה להווצרות הפקקים, והן מכך שהנזק הסביבתי משפיע ישירות על יותר אנשים).
התלות ברכב פרטי בפריפריה היא גבוהה יותר. זאת בשל המרחקים הגדולים יותר, וצפיפות האוכלוסייה הנמוכה המביאה לזמינות פחותה של תחבורה ציבורית. כתוצאה מכך המס על ניידות בפריפריה הוא גבוה יותר שם מאשר במרכז הארץ.
הפתרון ההוגן והיעיל, שיסייע חברתית ויתרום לפיתוח הכלכלי בפריפריה, הוא, אם כן, הפחתה משמעותית של מס הבלו, ובמקומו הטלה של אגרות נסיעה בכבישים, בהתאם לגודש. כך, עלות הנסיעה מחוץ למרכזי הביקוש תהיה זולה, מה שיביא לחסכון כלכלי משמעותי היכן שהוא נדרש. עקב הפחתת הפקקים, זמן הנסיעה בין הפריפריה למרכז יקוצר מה שיפחית גם את פערי ההזדמנויות. לצד הסיוע לפריפריה, אנשים במרכז יתומרצו לחסוך על ידי שינוי הרגלי הניידות שלהם, באמצעות איחוד נסיעות, הסטת נסיעות לשעות השפל, ונסיעה בחלופות לרכב הפרטי.
כפועל יוצא כולם ירוויחו – הן התושבים במרכזי הביקוש, ובמיוחד אלו שבפריפריה. טוב תעשה הממשלה, אם כן, אם תחזיר את אגרת הגודש, אך במקביל להטלתה תביא גם להפחתה משמעותית במס הבלו.
הכותב עמרי שפר הוא מתכנן תחבורה
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    האוצר יוותר על מס בלו / נסועה? הצחקת אותנו ילד
    בחלומות 04/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    באיזה סרט אתה חי? באוצר לא יוותרו על שקל שחוק רק יעמיסו אגרות גודש וכבישי אגרה
    סגור
  • 3.
    אגרת גודש על משרדים לא על רכבים
    יותם 04/2023/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא צריך אגרת גודש בכבישים צריך אגרת גודש על משרדים - ברגע שהמיסוי יוציא מגוש דן מדינת המרכז את המשרדים לחדרה לגדרה לחיפה לכרמיאל כולנו נרויח פחות פקקים ויותר פיזור של העושר וההנהלות
    סגור
  • 2.
    מתכנני תחבורה רואים מודלים אידיאליים במנותק מהמצב בשטח
    ניר 04/2023/03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כל ההנחות בכתבה הן 'אם נעשה ככה ברור שיקרה ככה' כאילו אנשים רובוטים. סתם לדוגמה - פערי ההשתכרות משמעותם שאנשים במרכז פחות רגישים לאגרת גודש והיא גם לא תוטל על מעבר בתוך אזורים בין גלעין המרכז החיצוני לפנימי. מה קיבלנו? השפעה זניחה שלה על שינויי הרגלים ושעות. מה עוד קבלנו? עידוד רכב פרטי בפריפריה במקום עידוד תחבורה ציבורית. הפריפריה הישראלית קטנה וקרובה למרכזי התעסוקה. זה לא קנדה ולא אוסטרליה. תפסיקו לתכנן כבישים ולתרץ לנו איך זה יעבוד עם יד לכיסים ובמקום תכננו לנו עוד קוי אוטובוס ותעסוקה בקרבת המגורים בעירוב שימושים
    סגור
  • 1.
    עד שלא תהיה תחבורה ציבורית ראויה בישראל אין על מה לדבר
    אילן 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שהרי כדי להוריד כלי רכב מהכביש צריך חלופה, בהעדר חלופה, לא משנה איך ישחקו עם המספרים ומאיפה יגבו את המיסים, כלי רכב ימשיכו לנסוע בהמונם אל ומרכזי המסחר והתעסוקה.
    סגור
  • בדיוק. מתכננים כלים לשליטה בהתנהגות במקום שיפור התניידו
    100% 04/2023/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אבל ככה זה כשמשרד התחבורע שולט בכל תכנון התחבורה והפוליטיקאים ממומנים מיבואני הרכב הטריליונרים. קרטל. אז משחדים גם את המתכננים להתרכז ברכב הפרטי וטובתו
    סגור