רכב

הסוף לטוטאל לוס לרכבים במוסך? "3 מיליארד שקל בשנה למדינה"

איגוד המוסכים בישראל: תופעת "אובדן להלכה" מסכנת את חיי הציבור ויש לעצור אותה לאלתר, התופעה עולה למדינה כ-3 מיליארד שקל בשנה ומביאה לעלייה בגנבות הרכב ומחזירה לכבישים רכבים מסוכנים
מערכת ice |  1
תיקון רכבים במוסך (צילום unsplash)
איגוד המוסכים בישראל קורא לרשויות האכיפה, משרדי הממשלה וחברות הביטוח לפעול בדחיפות למיגור תופעת "אובדן להלכה", שממשיכה להוות סכנה משמעותית לבטיחות בדרכים ולפגוע באמון הצרכנים והציבור הרחב. במכתב ששיגר אמש, יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, ליו"ר רשות שוק ההון, חיסכון וביטוח, עמית גל, מציין לוי כי  למרות למרות הבטחות עבר, התופעה שבה כלי רכב ניזוקים מוחזרים לכביש לאחר תיקון לא תקין נמשכת, ותוצאותיה הרסניות.
במכתבו מציין לוי כי למרות הבטחות רשות שוק ההון, חיסון וביטוח, ומשרד התחבורה כי הגדרת רכב ב 'אובדן גמור' תופסק לחלוטין, ושגם בפוליסות הביטוח וגם בתיקוני צד ג' אחוזי נזק כלשהם יקבעו רק על בסיס הסיכון הבטיחותי לציבור מרכב ניזוק ספציפי ולא לפי גובה הנזק לרכב, הלכה למעשה ממשיכות חברות הביטוח לפעול בהתאם לפרוצדורות העבר ולפצות מבוטחים בהתאם לנזקי הרכב ללא כל התחשבות באלמנט הבטיחותי.

באיגוד המוסכים מזהירים כי נוהל "אובדן להלכה" למעשה מוביל למכירת הרכבים התקולים לגופים שלישיים אשר פועלים לתיקון הרכב במוסכים לא מורשים, לרוב בשטחי הרשות הפלסטינית, תוך שימוש בחלקי חילוף גנובים או לא תקניים, ולאחר מכן אלה מושבים מחדש לכבישים. הנוהל מעלה את הסיכון לכך שכלי הרכב המשוקמים לא יעמדו בתקני הבטיחות הנדרשים ושישובו לכביש במצב שעלול להוות סכנה לחיי הנוסעים ולמשתמשים האחרים בכביש.
עוד מבהירים באיגוד כי כתוצאה מכך הביקוש לחלקי חילוף זולים מגביר את היקף גניבות הרכב, כאשר רכבים גנובים משמשים כמקור לחלקים לתיקונים אלה. כך שנוצר מעגל מסוכן בו תיקון לא תקין ובלתי חוקי מזין את הפשיעה, פוגע בבטיחות הציבור, ומחזק את התמריצים הכלכליים לפעילות עבריינית. ובעקיפין תורם להעלאת מחירי ביטוחי הרכב ולפגיעה בציבור הצרכנים.
מנתוני איגוד המוסכים עולה כי העלות השנתית למשק הישראלי כתוצאה מגניבות רכב וחלקי חילוף מסתכמת ב-3 מיליארד שקל, וכי בעקבות העברת כלי הרכב המוגדרים כ'אובדן להלכה' לשיקום במוסכים בלתי מורשים, נוצר אובדן של כ-500 מיליון שקל בשנה למוסכים הפעילים ברשיון. נתונים אלה מצטרפים לדו"ח מרכז המידע של הכנסת אשר קבע כי מחירי הביטוח בישראל עלו מינואר 2019 ועד למאי 2023 ב 19.3% בהשוואה לעלייה ממוצעת של 6.5% בלבד באיחוד האירופי.
יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי: "אנו קוראים לרשות שוק ההון לנקוט בצעדים מיידיים למיגור תופעת 'אובדן להלכה', שממשיכה לסכן את חיי הציבור ולפגוע באמון הצרכנים. יש להפעיל אמצעי אכיפה מחמירים על חברות הביטוח, להבטיח שקיפות מלאה לציבור על עברו של רכב באמצעות רישום ברור ברישיון, ולהסדיר את תחום השמאות כדי למנוע הערכות נזק מוטות. בנוסף, יש לוודא שכל תיקוני הרכב יבוצעו במוסכים מורשים בלבד, כדי למנוע שימוש בחלקי חילוף גנובים ותיקונים לא תקניים. יישום צעדים אלו ישפר את הבטיחות בדרכים, יפחית את היקף גניבות הרכב, וישיב את אמון הציבור במערכת."
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מח שקונה חלפים מרכבים גנובים שלא יתלונן על גנבות מכוני (ל"ת)
    בר דוד 11/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור