רכב

כשלוקחים הלוואה לרכישת רכב, צריך לשים לב לכל הפרטים הקטנים

אדם רכש ג'יפ לנדרובר לעצמו, מכונית ספורט לאשתו וטרקטורון משודרג לבנו  ולצורך מימון צי הרכב החדיש פנה לחברת מימון חוץ בנקאית. יום אחד גילה שהג'יפ שלו נעלם מהחניה ובבדיקה מעמיקה התברר כי קבלן הוצאה לפועל גרר את הג'יפ. איך זה קרה ומה חשוב לדעת?
עו"ד שי שמש | 
עו"ד שי שמש (צילום מיטל אזולאי)
אדם רכש ג'יפ לנדרובר לעצמו, מכונית ספורט לאשתו וטרקטורון משודרג לבנו  ולצורך מימון צי הרכב החדיש פנה לחברת מימון חוץ בנקאית ולקח מספר הלוואות ייעודיות לכל אחד מהרכבים. לאחר תקופה הוא החל לפגר בתשלומי הוראות הקבע ואז בכל פעם כשהרימו לו טלפון לברר העניין, העביר להם עשרות אלפי שקלים לפי הצורך לכל אחת מההלוואות, עד לפיגור הבא.  
יום אחד הוא מתייצב במשרדנו ומספר שהג'יפ שלו נעלם מהחניה ובבדיקה מעמיקה התברר כי קבלן הוצאה לפועל גרר את הג'יפ. "אין לי מושג למה גררו לי את הג'יפ כי  בכל פעם שנוצר חוב, קיבלתי טלפון מהם וכיסיתי את החוב". בשלב ראשון בדקנו את הסכמי ההלוואות והוצאנו את את תדפיסי התשלומים של כל אחת מההלוואות. ה
בדיקה העלתה כי שנה קודם לכן הוא איחר בתשלום אחד או שניים ועל פי הסכם ההלוואה ישנו סעיף של פירעון מוקדם במקרה של אי כיבוד הוראת קבע. על פי אותו סעיף הסנקציה של איחור בתשלום אחד, הוא גביית 10 אחוזים מההלוואה בפירעון מוקדם ולכן ההלוואה טפחה בכ-20 אלף שקלים נוספים. 
בנוסף על כל פעם שהוראת הקבע לא כובדה הוא חויב בעמלות החזרה גבוהות שונות ומשונות שכלל אינן קשורות להלוואה. חיוב עמלות שאינן הוצאות ריאליות הוא בניגוד לחוק "אשראי הוגן" לפיו,  המלווה יכול לגבות מהלווה הוצאות ריאליות בלבד ועמלות אינם יכולות להפוך למקור הכנסה למלווה. ההגיון מאחורי החוק הוא כי  בנק, או חברת מימון חוץ בנקאית לא צפויים להתעשר מעמלות.
מעיון בכרטסת ההלוואות עולה כי חלק מהתשלומים שביצע אינם מופיעים בכרטסת ובנוסף חלק מהתשלומים ששולמו עבור הלוואה יעודית אחת, הועברו לכיסוי הלוואה יעודית אחרת. גם כאן מדובר בפעולה שנעשתה בניגוד לחוק. לאחר שנקבעה פגישה עם חברת המימון במהלכה עימתנו אותם עם כל ההפרות של "חוק אשראי הוגן", איימנו בהגשת תביעה ייצוגית נגדם ובהגשת תלונה לממונה על הבנקים,  הם החזירו את הג'יפ לחניה והגענו להסדר תשלומים על יתרות ההלוואות.
כשלוקחים הלוואה לרכישת רכב חשוב לקרוא את מסמכי ההלוואה ולוודא שלא מכניסים לכם כל מיני "עזים", יש לדאוג שההלוואה תהיה יעודית לרכב שרכשתם ויש לוודא מראש את גובה העמלות השונות, את תנאי הפירעון מוקדם ועוד. 
הכותב עו"ד שי שמש הוא שותף במשרד כהן-שמש המתמחה בחדלות פירעון וליטיגציה מסחרית
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה