רכב

מחירי הרכבים בישראל יצנחו? זה המהלך החדש שנבדק

רשות התחרות בוועדת הכלכלה: "בוחנים את הנעשה בענף הרכב", היו"ר ביטן: "צריך לגרום לכך שגם המחיר לצרכן ירד", ח"כ פסל: "רוצים לדעת מה עשתה רשות התחרות בשביל להגביר תחרות ולהקל על הציבור", משרד התחבורה: "צריך לבחון מחדש גם את נושא המיסוי; במשרד האוצר השיבו: אנחנו לא במצב שניתן להוריד את נטל המס"
מערכת ice | 
ירידה במכירות כלי רכב (צילום unsplash, Pixabay)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, דנה היום בקידום התחרות בשוק הרכב, בהמלכה דווח כי רשות התחרות החלה לפני כחודשיים בבחינת הנעשה בענף וצפויה להגיש דוח ביניים בעוד כחודש. היו"ר ביטן התייחס לדברים במהלך הישיבה, וקרא להתייחס בבחינה גם לצעדים שיגרמו לכך שהרווחיות תרד אבל שהתוצאה תגיע גם לציבור ותוריד את המחיר לצרכן. הוא שב והזכיר כי לרוב הצרכן לא מרגיש הורדה במחיר ואמר כי יכנס את הוועדה שוב לאחר שיוצגו המלצות רשות התחרות.
ח"כ משה פסל, שיזם את הדיון, אמר כי ביקש לקיים את הישיבה על רקע תחקיר ששודר בכאן 11, והוסיף כי הוא באופן עקרוני נגד התערבות ממשלתית אבל המדינה מצד אחד נותנת ליבואנים הישירים שוק חופשי, ואת היבואנים הזעירים והעקיפים מגבילה בצורה מוגזמת. הוא ציין כי ביקש את הדיון כדי לרדת לשורש הבעיה ולשמוע מרשות התחרות האם אכן קיימת בעיה בענף. ח"כ אריאל קלנר הוסיף כי הכשל הוא ריכוזיות והפתרון הוא לאפשר ליותר מתחרים להיאבק על ליבו של הצרכן, באופן שיוריד את יוקר המחיה וישפר בטיחות בדרכים. 

ח"כ ינון אזולאי ציין כי כשאין תשתית מספקת לתחבורה ציבורית אי אפשר למנוע מהציבור לרכוש מכוניות, ולא יכול להיות שיבואנים ישירים ישתלטו גם על היבוא הסיני. ח"כ רון כץ הוסיף: קבוצות ריכוז שולטות במחיר הרכב, מרוויחות מהורדת המסים ולא מגלגלות את זה לאזרח. ח"כ ששון גואטה טען כי רשות התחרות והאוצר עסוקים בדברים הקטנים, כמו החקלאים, במקום להתעסק בדברים הגדולים.
מנהל תחום תכנון ומדיניות ברשות התחרות, איל שפירא, אמר כי הרשות נמצאת באמצע בדיקה, בתהליך שנמשך כחודשיים בשיתוף משרדי האוצר, התחבורה והכלכלה, ובעוד כחודש תוכל לבוא עם הצעות למהלכים שצריך לבצע בשוק הזה. מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, עינת סגל, הזכירה כי ב-2016 נחקק חוק רישוי שירותי רכב, ואמרה כי הוא עדיין מתגבש. לדבריה, חלק מהחסמים תוקנו וצריך לראות איך זה ישפיע על השוק, וחלקם בגיבוש. היא הוסיפה כי צריך לבחון מחדש את עניין המיסוי, ואמרה: ככל שיהיה יותר יבוא מקביל, עקיף וזעיר תהייה תחרות. אנחנו רואים שזה מתרומם רק איפה שיש מרווח רווח משמעותי, כמו במוניות, וזה בגלל המיסוי".
רכזת תחבורה באגף התקציבים באוצר, ספיר איפרגן, אמרה כי אם המחיר גבוהה בגלל מיסים יש לזה תכלית, שכן המדינה צריכה להתממן. לדבריה, "אנחנו לא נמצאים במצב שבו ניתן להוריד את נטל המס, בטח לא עם עלויות מלחמה כאלה גבוהות. אם מחיר הרכבים נגרם לא רק בגלל מיסים, אלא מכשל תחרותי, מבנים מונופוליסטיים ותחרות לא משוכללת שמעלה מחירים – בוודאי שיש מקומות להתערבות".
במהלך הדיון אף עלו טענות כי תיקון שאישרה הוועדה לפני מספר חודשים, שנועד לאפשר ליבואנים מקבילים לקבל פטור ממכס באופן זהה למה שזכאים לו היבואנים הישירים, לא מיושם בפועל. עמיל המכס אלעד ברשן אמר כי בעקבות אי התאמות לקוחות רבים לא מעוניינים בפתרון הזה. עו"ד רועי ארפי, יועץ לפורום יבואני הרכב הזעירים, אמר כי היבוא המקביל הוא רק 6,000 כלי רכב בשנה, לעומת 300 אלף שמגיעים ביבוא ישיר, ומה שהם מבקשים זה השוואת תנאים ופטור ממכס שמקבלים היבואנים הישירים. "היה הסכם סחר עם דרום קוריאה, איפה ירידת המחיר של הרכבים הקוריאנים? למה הכסף הזה לא התגלגל לצרכן?", שאל.
נציגת רשות המסים, נטליה מירנצ'וב, אמרה כי לא חייב להיות יבוא מקבל מאוד מסיבי כדי לייצר תחרות, ומספיק שיש איום של ייבוא. היא הוסיפה כי היבואנים המקבילים מביאים לפעמים דגם אחר. נציגת אגף הרכב במשרד התחבורה ,עינת סגל, ציינה כי היא שומעת בדיון לראשונה על הבעיה שהעלו היבואנים המקבילים ותבחן זאת. היא ציינה כי נעשים צעדים לבחינת והגברת התחרות.
יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, אמר בתגובה כי הצעדים שנעשים פוגעים התחרות: "הם עושים יום יום צעדים כמו אישור מיזוגים, אישור זיכיונות ליבואנים ישירים. מאיזה דלת נכנסו הסינים? אם תגיד להם להפסיק לאשר מיזוגים ולחלק זיכיונות חדשים עד תום הבדיקה אני מבין, אבל מחר הם יאפשרו לעוד יבואן ישיר להביא עוד מותג". היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי יכנס את הוועדה שוב לאחר מסקנות הביניים של רשות התחרות, וקרא עד אז לפתור את הבעיה שהעלו היבואנים המקבילים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה