מדדים ומחקרים

גברים מרוויחים יותר מנשים? בנק ישראל חושף את הפערים

פער השכר בין נשים וגברים בישראל עמד על 30% בשנת 2019, המחקר מעלה כי נטייה של נשים להתרכז בפירמות המשלמות פרמיית שכר נמוכה מסבירה חלק ניכר מההבדלים בפרמיות השכר ("ערוץ ההתמיינות"), ואילו חלק זניח מפערי השכר מיוחס למתן פרמיות שכר שונות לעובדות ועובדים מאותה הפירמה
מערכת ice | 
תלוש שכר (צילום אייס)
על פי מחקר חדש שפרסם בנק ישראל הבוקר (שלישי) בנוגע לתרומת פירמות להסבר פערי השכר המגדריים, פער השכר בין נשים וגברים בישראל עמד על 30% בשנת 2019. המחקר מציע הסתכלות ברמת הפירמה על פערי השכר המגדריים בישראל ואומד באמצעות נתוני שכר של עובדות ועובדים מהשנים 2008-2019, את פרמיית השכר המיוחסת לפירמה בה הם מועסקים. נמצא כי פערים בפרמיה זו מסבירים כ-30% מפערי השכר בין נשים וגברים בישראל.
 
המחקר מעלה כי נטייה של נשים להתרכז בפירמות המשלמות פרמיית שכר נמוכה מסבירה חלק ניכר מההבדלים בפרמיות השכר ("ערוץ ההתמיינות"), ואילו חלק זניח מפערי השכר מיוחס למתן פרמיות שכר שונות לעובדות ועובדים מאותה הפירמה.
 
עם לידת הילד הראשון, פערי הפרמיות בין נשים וגברים מתרחבים דרך ערוץ ההתמיינות ונותרים גבוהים גם שנים לאחר מכן. ממצא זה עולה בקנה אחד עם עדויות בספרות לקיומו של "קנס אמהות". לפיכך, ממצאי המחקר תומכים בכך שמדיניות הממוקדת בהבטחת הזדמנויות תעסוקה שוות, תוך שימת דגש על מאפייני העבודה של הורים, תהיה אפקטיבית יותר מרגולציה על פערי שכר בין עובדות ועובדים באותה הפירמה.
 
פערי השכר בין נשים וגברים בישראל הם מהגבוהים במדינות ה-OECD. ממצאים בספרות מצביעים על כך שנשים מיוצגות ביתר בענפים המשלמים שכר נמוך יותר. בעזרת שימוש בפאנל נתוני שכר ומאפיינים דמוגרפיים של עובדות ועובדים בישראל בשנים 2008-2019 , המחקר מציע הסתכלות ברמת הפירמה על פערי השכר בין נשים וגברים. בעזרת מעקב אחר מעברי עובדים בין פירמות, מחקר זה מזהה את פרמיית השכר המיוחסת לפירמה- תוספת שכר ייחודית אותה חולקת הפירמה עם עובדיה. נמצא כי פערים בפרמיה זו מסבירים כ-30% מפערי השכר בין נשים וגברים בישראל.
הפער יכול לנבוע משני ערוצים: פער בין פירמות, שיישתקף בפער השכר המגדרי ככל שנשים "מתמיינות" לפירמות המאופיינות בפרמיית שכר נמוכה, ופער בתוך הפירמה שיישתקף בפער השכר המגדרי ככל שנשים מקבלות פרמיית שכר נמוכה יותר מגברים העובדים איתן באותה הפירמה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה