מדדים ומחקרים

הפיגועים, אוסלו או הפדיחה הלובית? על זה כל הרשת דיברה השבוע

מכל הנושאים הבוערים של השבוע, המבוכה הדיפלומטית היא שתפסה את עיקר השיח ברשתות החברתיות: מי אשם בחשיפת הפגישה של שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ הלובית, וכמה נזק היא גרמה ליחסי החוץ של ישראל. אלו הנתונים
מערכת ice | 
אלי כהן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
עוד שבוע סוער עבר על ישראל והרשתות החברתיות גועשות גם באוגוסט. אבל נושא אחד תפס יותר מכל את הגולשים והצייצנים השבוע: מבוכת חשיפת הפגישה בין שר החוץ אלי כהן לשרת החוץ של לוב נג'לא אל-מנקוש, שגרמה נזק דיפלומטי כבד לישראל.
לפי נתוני סקופר, המתמחה בניטור וניתוח שיח ברשתות החברתיות, הנושא גרף השבוע לא פחות מ- 101,716 לייקים, 3,873 תגובות ו-11,406 שיתופים והפך לנושא הכי חם השבוע ברשת.
 
ראשית הפרשה בפגישה חשאית שהתקיימה בשבוע שעבר באיטליה בין שרי החוץ של ישראל ולוב. השניים דנו באפשרות לשיתופי פעולה בין המדינות, בקשרים ההיסטוריים בין העמים וכן בשימור מורשת יהדות לוב. כזכור למדינת ישראל אין כיום יחסים דיפלומטיים עם המדינה האפריקאית אשר לפחות מעל פני הקרקע נחשבת למוסלמית עוינת.
 
דיווחים סותרים טוענים כי דבר הפגישה אמור היה להישמר בסוד, או להיחשף בגירסא כזו או או אחרת. לדברי משרד החוץ, בעקבות פנייה של עיתונאים שעמדו לפרסם את דבר הפגישה, הוחלט לפרסם את דבר קיומה.
 
שר החוץ אלי כהן פרסם בהודעה לעיתונות: "הפגישה ההיסטורית עם שרת החוץ של לוב היא צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב. גודלה ומיקומה האסטרטגי של המדינה מעניקים לקשרים עמה, חשיבות עצומה ופוטנציאל עצום עבור מדינת ישראל. דיברתי עם שרת החוץ על הפוטנציאל הרב שיש לשתי המדינות מהיחסים ביניהן, וכן את החשיבות לשימור מורשת יהדות לוב כולל שיפוץ בתי הכנסת ובתי הקברות היהודיים במדינה. מודה לשר החוץ האיטלקי אנטוניו טאיאני על אירוח הפגישה ההיסטורית ברומא. אנו פועלים מול שורה של מדינות במזרח התיכון, אפריקה ואסיה במטרה להרחיב מעגל השלום והנורמליזציה של ישראל".
 
אך בישראל לא צפו את התגובה ההיסטרית בלוב. ההמונים זעמו וצרו על משרד החוץ תוך שהם דורשים את הראש של השרה. ראש הממשלה הלובי החליט להתנער מהשרה שלו, השעה אותה וטען שהפגישה היתה מקרית.
 
ארה"ב זעמה על ישראל עקב פרסום הפגישה החשאית. כאן בארץ זעם המוסד על משרד החוץ שלטענתו גרם נזק אדיר לאחר מאמצים של שנים. גורמים בתוך הקואליציה כינו את השר אלי כהן "חובבן", והאופוזיציה חגגה במתקפה חריפה על כהן והממשלה כולה.
 
בינתיים, נג'לא אל-מנקוש עצמה ברחה לטורקיה מחשש לחייה. על פי הדיווחים בתקשורת, הפרלמנט הלובי כינה את הפגישה "פשע נגד העם הלובי" ואחרי השעייתה ראש הממשלה עבד אל-חמיד א-דבייבה כבר מינה כממלא מקום את שר הצעירים פתח אללה א-זני.
 
אתמול (חמישי), ראש ממשלת לוב, פרסם הבהרה כי ארצו מתנגדת לכל נורמליזציה עם ישראל. הוא ציין כי לוב עומדת לצד הפלסטינים ו"מטרתם הצודקת", וכי הרשויות ימשיכו לחקור את הפגישה שנערכה ברומא "שהייתה שולית".
כעת נותר רק להמתין ולראות מה יהיו תוצאות חשיפה הפגישה, והאם תעכב נרמול יחסים עם מדינות כגון סעודיה ולוב עצמה, או שהפרשה תישכח כלא היתה.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה