מדדים ומחקרים

הנתונים נחשפים: אלה חברי הכנסת המתונים ביותר בעידן הרפורמה המשפטית

בסקר מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל התבקש להעניק ציונים לנבחרי ציבור מרכזיים מכל קצוות המפה הפוליטית סביב יכולתם לאחד את הציבור בהתנהגותם ופועלם, או ביכולתם לפלג. כאשר בשאלת ההתאמה לתפקיד הנהגה משמעותי - מצביעי הקואליציה מעניקים ליריב לוין ציון גבוה יותר משל נתניהו.  בקרב מצביעי הליכוד, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה זוכה לציון הגבוה ביותר
דוד זולדן | 
חילי טרופר, יואב גלנט, משה ארבל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, תומר נויברג, אבשלום ששוני, אוליביה פיטוסי, freepik)
מדד המאחדים לקיץ 2023:
ח"כ חילי טרופר זוכה בציון הגבוה ביותר בדירוג נבחרי הציבור המאחדים, אחריו שר הביטחון יואב גלנט, שר הבריאות משה ארבל וח"כ בני גנץ. גם בשאלת ההתאמה להנהגה משמעותית - טרופר המדורג הראשון, אחריו גלנט, גנץ וארבל 
בשלושת המקומות האחרונים – אביגדור ליברמן, מירב מיכאלי ואיתמר בן גביר כאשר בשאלת ההתאמה לתפקיד הנהגה משמעותי - מצביעי הקואליציה מעניקים ליריב לוין ציון גבוה יותר משל נתניהו.  בקרב מצביעי הליכוד, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה זוכה לציון הגבוה ביותר.  
רוב מכריע של נבחרי הציבור, משני המחנות, דורגו בציון נמוך מ-50.  
מדד המאחדים הוא מחקר מבוסס סקר שנערך על ידי צוות אתר המדד ובפיקוחו של פרופסור קמיל פוקס, והוזמן על ידי עמותת "דרך שירה בנקי" הפועלת למען מתינות וסובלנות בחברה הישראלית על ידי פעילויות חינוכיות חברתיות בכל הארץ. מטרת המדד היא למשוך תשומת לב לנבחרי ציבור המדברים בשפה מתונה ולא מתלהמת, פוליטיקאים הזוכים לחשיפה תקשורתית נמוכה בגלל שנמנעים מאמירות קיצוניות.  
בסקר, מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל התבקש להעניק  ציונים לנבחרי ציבור מרכזיים מכל קצוות המפה הפוליטית  סביב יכולתם לאחד את הציבור בהתנהגותם ופועלם, או ביכולתם לפלג. בנוסף, מדרגים הנסקרים גם את מידת התאמתו של הפוליטיקאי לעמדת הנהגה משמעותית.  
התשאול במגזר היהודי נערך על הפאנל האינטרנטי של "המדד". התשאול במגזר הלא יהודי נערך על ידי אפקאר בראשות ד"ר הישאם ג'וברן. טעות הדגימה היא 3.7%. הנתונים שוקללו לפי ההצבעה בנובמבר 2022 ולפי רמת הדתיות. לנתונים המלאים באתר המדד: https://themadad.com/unitygauge/  
 
בראש דירוג ה״מאחדים״ לקיץ 2023, ארבעה אישים שהציבור מבליט בציון מעל 50. כלומר, המדד מלמד על דעתו השלילית של הציבור הישראלי על  נבחריו ככל שמדובר על חתירה לאחדות. בנוסף רוב גדול של המדורגים נמצאים מתחת לציון 50. ראוי לציין כי דירוג שלילי של פוליטיקאי כזה או אחר נובע מן הסתם מעמדתו הפוליטית של המדרג. לדוגמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו דורג בציון הכי גבוה על ידי תומכי קואליציה (ציון 74), אבל נמוך מאוד על ידי תומכי האופוזיציה (ציון 10 מתוך 100). יחד עם זאת, קיים מספר לא מובטל של דוגמאות להסכמה בין מצביעים של שני המחנות, לגבי יכולותיו של פוליטיקאי לפלג או לאחד.  
אורי בנקי, אביה של שירה בנקי ז"ל: על דבר אחד כנראה אין ויכוח, אנחנו במשבר. כדי לצאת ממנו צריך לדבר ובשביל  לדבר צריך גם להקשיב. בשביל כל אלה צריך קודם כל לכבות את האש - או לפחות להפסיק ללבות אותה. אנחנו רוצים להפנות זרקור לאנשי ציבור שבימים אלה בולטים בנכונות שלהם לשפוך מים קרים על המדורה ולמזער שופכים פחות בנזין מאחרים. 
בסוגיית האחדות, חבר הכנסת והשר לשעבר חילי טרופר (כחול לבן) מגיע למקום הראשון במדד – עם ציון כללי 64, ציון 83 ממצביעי האופוזיציה וציון 51 ממצביעי הקואליציה. אחריו, שר הביטחון יואב גלנט (ליכוד) , שעלה לכותרות בעת האחרונה מספר פעמים סביב עמדותיו. גלנט עם ציון כללי 57, ציון 59 ממצביעי הקואליציה וציון 61 מרשים ממצביעי האופוזיציה. 
 
שר הבריאות משה ארבל (ש"ס) במקום השלישי בסוגיית האחדות עם ציון כללי 56, ציון קואליציה 77 וציון אופוזיציה 44.  
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר זוכה לציון לא גבוה גם מתומכי הקואליציה על איחוד -  55 מסך תומכי הקואליציה. הוא היחיד משרי הקואליציה שמדורג נמוך יותר מחבר אופוזיציה (חילי טרופר). 
מעניין לשים לב ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שאמנם זוכה לציון כללי 32 ולציון אופוזיציה 57, אך מצביעי הקואליציה מעניקים לו ציון 3, לעומת הציון שמעניקים ליו"ר כחול לבן בני גנץ – 28. בסוגיית ההנהגה (את מי היית רוצה לראות בעמדת הנהגה משמעותית) ניתן לזהות תוצאות דומות, אך במקביל מספר נקודות אליהן כדאי לשים לב: 
 
מי שדורגו גבוה הם אותם אישים שזכו לציון טוב מתומכי המחנה שלהם, ולציון סביר במחנה הנגדי. רק שני המדורגים ראשונים (טרופר עם וגלנט) זכו לציון חיובי (מעל 50) מתומכי שני המחנות הפוליטיים.  
עם זאת, גלנט זוכה לציון יחסית נמוך לעומת מנהיגים אחרים בקואליציה. בעוד שיו"ר הכנסת אמיר אוחנה זוכה לציון 81 בקרב מצביעי הקואליציה, יריב לוין 88 ושמחה רוטמן 80, שר הבטחון 'זוכה' לציון 60. מעניין לשים לב כי באותה השאלה, שר המשפטים לוין זוכה לציון גבוה יותר מרה"מ נתניהו, עם ציון 85.  
תומכי הקואליציה דירגו את ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, בציון הנמוך ביותר (3). תומכי האופוזיציה דירגו את שר המשפטים לוין ואת השר לביטחון המולדת בן גביר במקום הנמוך ביותר (4).  
 
ביחס לחלק מהמנהיגים ניכר שאין הבדל ממשי בין הערכתם כמאחדים לבין הרצון שיהיו בעמדת הנהגה משמעותי. אך יש מנהיגים שהפער ביחס אליהם בולט, כמו שר המשפטים יריב לוין. בקרב תומכי ליכוד יש פער גדול (23 נקודות) בין הציון שלו כמאחד לבין הרצון לראות אותו בעמדת הנהגה. 
יריב לוין ושמחה רוטמן, האישים הכי מזוהים עם הרפורמה המשפטית, הם גם מי שהפער בין הציון שהם מקבלים מתומכי קואליציה לציון שהם מקבלים מתומכי אופוזיציה הכי גדול, למעט נתניהו (61 ו-56 בהתאמה). 
יו״ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי זוכה לציון נמוך באופן כללי, ונמוך יחסית גם מתומכי האופוזיציה בנוגע לאפשרות שתכהן בעמדת הנהגה משמעותית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה