מדדים ומחקרים

בינה מלאכותית יכולה לחזות את הסיכון לחלות בסרטן שנים קדימה

מחקר חדש שנערך באירופה וארה"ב חושף מודל חדש של בינה מלאכותית שיכול לסייע לגורמי רפואה לאבחן את מידת הסיכון לחלות בסרטן הלבלב כשלוש שנים לפני הגעה לאבחנה הממוצעת כיום
מערכת ice | 
בדיקות סרטן (צילום pexels)
הבינה המלאכותית (AI) ממשיכה לחולל מהפכה בתחום הבריאות, וההישג האחרון בתחום הוא בנושא גילוי מוקדם של סרטן הלבלב. מחקר שנערך לאחרונה על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה של הרווארד ואוניברסיטת קופנהגן, הוכיח שכלי בינה מלאכותית יכולים לזהות אנשים בעלי הסיכון הגבוה ביותר לחלות בסרטן הלבלב עד שלוש שנים לפני האבחנה, באמצעות הרשומות הרפואיות שלהם בלבד.
"אחת ההחלטות החשובות ביותר שעומדות בפני קלינאים מדי יום היא מי נמצא בסיכון גבוה למחלה, ומי ירוויח מבדיקות נוספות, מה שיכול לכלול גם הליכים פולשניים ויקרים יותר, להם סיכונים משלהם", אומר החוקר בכיר כריס סנדר.
סרטן הלבלב הוא אחת הצורות הקטלניות ביותר של סרטן ברחבי העולם, עם אפשרויות מוגבלות לטיפול יעיל. המחלה מאובחנת לעיתים קרובות בשלבים מתקדמים, וכתוצאה מכך התוצאות הן גרועות עבור החולים. נכון לעכשיו, נעשות רק בדיקות ממוקדות בעיקר לאנשים עם היסטוריה משפחתית או מוטציות גנטיות ספציפיות הקשורות למחלה. עם זאת, גישה זו עלולה להביא לפספוס מקרים שנכללים מחוץ לקטגוריות אלו.
החוקרים שאפו לטפל במגבלה זו על ידי פיתוח אלגוריתם AI המסוגל לחזות את הסיכון לסרטן הלבלב על סמך הרשומות הרפואיות של המטופל. האלגוריתם מתבסס על מערכי נתונים גדולים, הכוללים סך של תשעה מיליון רישומי חולים מדנמרק ומארצות הברית. על ידי ניתוח שילובים של קודי מחלה ותזמון שלהם, מודל הבינה המלאכותית יכול לזהות חולים שעלולים לפתח סרטן לבלב בעתיד. מעניין שרבים מהגורמים הניבויים לא היו קשורים ישירות ללבלב עצמו אלא נבעו מתסמינים ומחלות אחרות.
המחקר העריך גרסאות שונות של מודל הבינה המלאכותית כדי לקבוע את דיוקן בחיזוי הסיכון לסרטן הלבלב בתוך מסגרות זמן שונות, שנעו בין שישה חודשים לשלוש שנים. בסך הכול, כל גרסה של אלגוריתם הבינה המלאכותית עלתה על ההערכות הקיימות בכל האוכלוסייה לגבי שכיחות המחלות. החוקרים מאמינים שדיוק הניבוי של המודל הוא לפחות בדומה לבדיקות הרצף הגנטיות הנוכחיות, המוגבלות לתת-קבוצה קטנה של חולים.
ההתמקדות בסרטן הלבלב הייתה מאתגרת בשל אופיו החמקמק והיעדר אינדיקטורים ברורים עבור אנשים בסיכון גבוה. הגישות הנוכחיות מסתמכות בעיקר על היסטוריה משפחתית ומוטציות גנטיות, אך גורמים אלו לבדם עשויים שלא ללכוד את כל הספקטרום של חולים בסיכון. כלי הבינה המלאכותית מספק שיטה מקיפה ונגישה יותר לזיהוי אנשים שצריכים לעבור בדיקות נוספות. באמצעות רישומי בריאות והיסטוריה רפואית, ניתן ליישם את מודל הבינה המלאכותית על כל מטופל, ללא קשר להיסטוריה המשפחתית הידועה שלו או לנטייה הגנטית שלו.
איך אפשר להשתמש בזה בעתיד?
בפרקטיקה הקלינית, כלי הבינה המלאכותית יכול להנחות רופאים בהמלצה על בדיקות מתאימות לחולים בסיכון הגבוה ביותר לסרטן הלבלב. גישה ממוקדת זו תייעל את השימוש במשאבים, תחסוך מהמטופלים בדיקות מיותרות, בתוך הבטחה לאלו הזקוקים למעקב צמוד יותר יקבלו את הטיפול המתאים. גילוי מוקדם הוא חיוני לשיפור שיעורי ההישרדות בסרטן הלבלב, שכן המחלה קשורה לשיעורי הישרדות כלליים נמוכים, במיוחד בשלבים מתקדמים.
החוקרים מדגישים כי גישה זו מבוססת בינה מלאכותית היא רק הצעד הראשון ברצף של שיפור תוצאות סרטן הלבלב. על ידי זירוז הגילוי, רופאים יכולים להתחיל טיפול מוקדם ועלול להאריך את חייהם של המטופלים.
היישום המוצלח של הבינה בחיזוי הסיכון לסרטן הלבלב נותן תקווה לשיפור התוצאות במאבק במחלה קטלנית זו. עם התקדמות נוספת בטכנולוגיית AI והשילוב של כלים אלה בפרקטיקה הקלינית, אנו עשויים להיות עדים להתקדמות משמעותית בגילוי מוקדם ובטיפול בסרטן הלבלב. על ידי ניצול הכוח של  הבינה, ספקי שירותי בריאות יכולים לנקוט בצעדים יזומים להצלת חיים ולשיפור הטיפול בחולים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה