מדדים ומחקרים

המאכל שאכילתו הקבועה מסייעת למוחם של ילדים להתפתח

מחקר חדש בספרד מראה כי אכילה קבוע של אגוזי מלך בגיל ההתבגרות תורם להתפתחות המוח ולהתבגרות פסיכולוגית
מערכת ice |  2
אגוז מלך (צילום ויקיפדיה)
מסתבר שאגוזי מלך הם באמת מזון למוח. אומנם גיל ההתבגרות ובגרות הולכים יד ביד, אבל מחקר חדש מרתק מספרד מציע שאכילת אגוזי מלך על בסיס קבוע עשויה לסייע למוחם של ילדים צעירים ובני נוער להתפתח, ואף תורמת להתבגרותם הפסיכולוגית.
ממצאים אלו מגיעים ממחקר חדש בראשות ה-Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), בשיתוף ISGlobal (מרכז שמקודם על ידי קרן "la Caixa") ומכון המחקר הרפואי של Hospital del Mar (IMIM). מחברי המחקר מאמינים שעבודתם פורצת דרך; בעוד שמחקרים קודמים התמקדו בהשפעות של אגוזים על בריאות האדם, מדענים לא בחנו את ההשפעה הספציפית של צריכתם בשלב ההתפתחותי הקריטי של גיל ההתבגרות - עד כה.

אגוזי מלך עשירים באופן טבעי בחומצת שומן אלפא-לינולנית (ALA), סוג של אומגה 3 הידוע כממלא תפקיד מפתח בהתפתחות המוח האנושי, במיוחד בשלב מוקדם בחיים.
"גיל ההתבגרות הוא תקופה של שינויים ביולוגיים גדולים: מתרחשת טרנספורמציה הורמונלית, אשר בתורה אחראית לגירוי הצמיחה הסינפטית של האונה הקדמית. חלק זה במוח שלנו הוא המאפשר הבשלה נוירופסיכולוגית, כלומר תפקודים רגשיים וקוגניטיביים מורכבים יותר. נוירונים המוזנים היטב עם סוג זה של חומצות שומן יוכלו לגדול וליצור סינפסות חדשות וחזקות יותר", אומר ג'ורדי ג'ולבז, חוקר ראשי ומתאם של קבוצת המחקר NeuroÈpia של IISPV, בהודעה לתקשורת.
פרויקט זה הקיף בסך הכול 700 תלמידי בתי ספר תיכונים בגילים 11-16 מ-12 בתי ספר תיכונים שונים בברצלונה. החוקרים חילקו את המשתתפים באופן אקראי לשתי קבוצות; קבוצת ביקורת, שלא קיבלה התערבות כלל, וקבוצת הניסוי, שקיבלה שקיות שהכילו 30 גרם גרעיני אגוזי מלך. צעירים בקבוצת הניסוי יכלו לאכול את אגוזי המלך על בסיס יומי למשך תקופה של שישה חודשים.
מחברי המחקר מדווחים כי מתבגרים שצרכו אגוזי מלך במשך מאה ימים לפחות (לא בהכרח בכל יום של הניסוי) שיפרו את תפקודי הקשב שלהם. אלו שסבלו מתסמינים מסוימים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אפילו חוו שיפורים משמעותיים בהתנהגות (פחות היפראקטיביות והקפדה על יותר תשומת לב בכיתה).
מצד שני, הצוות ציין גם עלייה בתפקודים הקשורים לאינטליגנציה נוזלית, שלפי ג'ורדי ג'ולבז "מושפעת פחות מלמידה; היא אינהרנטית למצב הביולוגיה של האדם. הערכנו את זה באמצעות מבחנים שהולכים ומורכבים יותר ויותר, כמו למשל למתבגרים להבין איזה דפוס עוקב אחרי שורת אותיות".
"בסך הכול, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בקבוצת ההתערבות ביחס לקבוצת הביקורת", מוסיף ג'ולבז, "אבל אם לוקחים בחשבון את גורם ההדבקות, אזי נצפות תוצאות חיוביות, שכן משתתפים שהקפידו על ההנחיות באופן הדוק ביותר - במונחים של המינון המומלץ של אגוזי מלך ומספר ימי הצריכה - אכן הראו שיפורים בתפקודים הנוירופסיכולוגיים שהוערכו".
מחקר זה מצביע על כך שהקפדה על תזונה בריאה על בסיס עקבי יכולה להועיל מאוד למתבגרים בזמן מכריע של התפתחות המוח, הן מבחינה קוגניטיבית והן מבחינה פסיכולוגית.
"אם נערים ונערות היו מקשיבים להמלצות הללו ואוכלים למעשה חופן אגוזי מלך ביום, או לפחות שלוש פעמים בשבוע, הם היו מבחינים בשיפורים משמעותיים רבים ביכולות הקוגניטיביות, וזה יעזור להם להתמודד עם אתגרי גיל ההתבגרות והכניסה לבגרות. גיל ההתבגרות הוא תקופה של התפתחות מוחית גדולה והתנהגויות מורכבות הדורשות כמות משמעותית של אנרגיה וחומרי הזנה", מסכמת אריאדנה פינאר, מחברת המאמר הראשונה.
מחקר זה קיבל מימון מה-Instituto de Salud Carlos III באמצעות פרויקטים CP14/00108, PI16/00261 ו-PI21/00266 (במימון משותף על ידי האיחוד האירופי באמצעות תוכנית "דרך להפוך לאירופה"). ועדת אגוזי קליפורניה (CWC) תמכה במחקר גם על ידי מתן אגוזי המלך. אף אחד מהגופים המממנים לא השתתף בתכנון או בדיון בפועל בתוצאות.
בהמשך, החוקרים מתכננים לערוך מחקר תצפיתי (הנתמך גם על ידי ה-CWC) שמטרתו לקבוע האם צריכת אגוזי מלך ואגוזים באופן כללי בהיריון משפיעה על ההתפתחות הקוגניטיבית וההתבגרות הפסיכולוגית של תינוקות.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כנראה כל בוחרי הימין לא אכלו מזה (ל"ת)
    אלי 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 1.
    אכילה לא כפייתית.
    דוד ש 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה עושים כשילד מסרב לאכול את האגוזים ? בעיה לא קטנה.
    סגור