מדדים ומחקרים

מחקר מזעזע: 83% מהעובדות הסוציאליות סבלו מאלימות

מחקר שהוצג היום בכנסת מצא כי 1500 תקני עו"ס לא מאוישים במערכת הציבורית, 44% מהעובדות הסוציאליות שוקלות לעזוב את המקצוע, ולא פחות מ-83% סובלות מאלימות. המלצות המחקר: עד 60 תיקים לכל עו"ס והעלאת שכרן לגובה השכר הממוצע במשק
מערכת ice |  1
הפגנת העובדים הסוציאליים (צילום פלאש90)
לרגל יום העו"ס הבינלאומי שצוין היום (רביעי) בכנס בכנסת בהובלת ח"כ עאידה תומא סלימאן, איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים וקרן ברל כצנלסון ערכו מחקר שכותרתו "אנחת רווחה: כיצד לשפר את מצבו ומעמדו של מקצוע העבודה הסוציאלית בישראל?"
מנתוני המחקר שערכו ד"ר עיינה הלפרן ויערה מן, עולה כי שיעור מדאיג ובלתי נתפס של 83% מהעובדות הסוציאליות דיווחו כי סבלו מאלימות שהופנתה כלפיהן במהלך עבודתן. בהיבט עומסי העבודה, עלה במחקר כי עובדת סוציאלית מטפלת במאות תיקים בגלל שאין הגבלה לכמות התיקים שניתנים לטיפול. כ-40% ציינו את עומס העבודה כאחד משני הגורמים המשמעותיים ביותר ביצירת תחושת תסכול או שחיקה בעבודתן. כ-1500 תקנים לא מאוישים במערכת הציבורית וחסרה תקינה של אלפי עובדות נוספות.

רק 13% מהעו"סיות מרגישות מוערכות ע"י החברה הישראלית ורק 18% מרגישות מוערכות ע"י הממשלה וקובעי המדיניות. 44% שוקלות לעזוב את המקצוע בתוך 5 שנים, שליש בלבד ימליצו לאחרות להיכנס למקצוע.
המלצות המדיניות שעלו כתוצאה מהמחקר הן: חקיקת חוק שירותי הרווחה שיקבע כי קיימת זכות לרווחה ויגדיר את השירותים והסיוע שהמדינה מחויבת להעניק לציבור, את היקפם, ואת הזכאים לקבלם; העלאת שכר העו"סיות באופן הדרגתי במשך חמש שנים עד לגובה השכר הממוצע במשק; טיפול מיידי בעומס ובמחסור בתקנים - הורדה משמעותית של מספר התיקים לעו"ס וקביעת רף עליון של 60 תיקים. ההפחתה תיעשה באופן מדורג במשך חמש שנים.
ח"כ עאידה תומא סלימאן אמרה: "מצב העובדים הסוציאליים הוא תוצר של מדיניות הפרטה של שנים. מדיניות שמביאה להתנערות מהרווחה, שגורמת לפגיעה במקצוע והגדלה של הפערים בחברה. את המציאות הדורסנית הזאת מוכרחים לשנות. אני רואה בעובדות הסוציאליות סוכנות שינוי".
יו״ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, עו״ס ענבל חרמוני: ״מדינת ישראל בוחרת פעם אחר פעם להעלים עין, להפנות את המבט מהבעיות החברתיות בישראל. מהאלימות, מהפערים החברתיים והכלכליים, מהעדר מספק של מענים למי שנותר במהלך מרוץ החיים בצידי הדרך. עו״ס שמטפלת במאות אנשים לא באמת יכולה לתת את המענה הנדרש. לכן זו הזדמנות טובה לומר בכנסת ישראל: אנחנו נאבק על התקינה גם אם המאבק הזה יהיה ארוך וקשה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    רוב הנשים סבלו או סובלות מאלימות גברית
    ואם 03/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואם לא, אז יסבלו. וגם מרשעות גברית אינסופית.
    סגור