נדל"ן ותשתיות

קונצנזוס במועצת ענף הבנייה: שוק הנדל"ן במצב משברי

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר בכינוס: "אנחנו בתקופת משבר ובהחלטות שמונחות על שולחן הכנסת בחוק ההסדרים יש כאלה שיכולות לקדם בנייה בצורה דרמטית"
מערכת ice |  4
כינוס הקבלנים (צילום יחצ)
תמונת מצב קשה של מצב שוק הדיור והתשתיות עלתה מנתונים שמסרו חברי מועצת ענף הבנייה הבוקר (רביעי) בכינוס המעצה לרגל תחילת הדיונים בחוק ההסדרים בכנסת. החוק כולל שורה של החלטות שאמורות להשפיע מאוד על הליכי תכנון ובנייה בתחומים: חלוקת אחריות על התכנון בין המדינה והעיריות, קידום התחדשות עירונית, הפיכת הרישוי העצמי לאפשרות שחובה על כל הרשויות המקומיות לקבל במקום הוצאת היתר בנייה, אסדרה של נושא צו התחלת עבודות המעכב בנייה, שינויים במיסוי בנייה ועוד.    
מועצת ענף הבנייה כוללת את העמותות המייצגות את כלל הפעילים בתחום הבנייה, התשתיות, תכנון ומימון בנייה ועוד. בסיום הכינוס היום הוחלט על שיתוף פעולה של הגופים החברים במועצה לקידום חקיקה שתרחיב ותאיץ בנייה מול הכנסת.   
במפגש השתתפו: נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, מנכ"ל ההתאחדות יגאל סלוביק, נשיא הכבוד של ההתאחדות רוני בריק וממלא מקום הנשיא, אלי אביסרור, סגנו של סרוגו, יו"ר אגף תשתיות צביקה דוד, יגאל גוברין יו"ר איגוד המהנדסים, ערן רולס יו"ר מרכז הבנייה, עודד פרומוביץ סמנכ"ל המועצה לבנייה ירוקה, אסנת גנץ מנכ"לית התאחדות האדריכלים, איציק לוי ראש לשכת מתווכחי הנדל"ן, נטלי ויינשטיין מכנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים, בושמת סרצנסקי, מנכ"לית איגוד המהנדסים, אבי אביגיל יו"ר איגוד יועצי המשכנתאות, שי שדה  יו"ר הוועדה האלמנטרית בלשכת סוכני הביטוח, נציג גוש קבלני גוש דן מתי מגן, דוד שופן יועמ"ש ארגון המהנדסים והאדריכלים ועוד.   
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר בכינוס: "אנחנו בתקופת משבר ובהחלטות שמונחות על שולחן הכנסת בחוק ההסדרים יש כאלה שיכולות לקדם בניה בצורה דרמטית. הסכמה על נחיצות ומבנה ההחלטות הללו בקרב הארגונים המייצגים את חלקי ענף הבנייה והתשתיות השונים, צריכה להוות סמן לכנסת על כך שאישורן אכן ישיג את מטרת העל שנדרשת לכלכלה הישראלית - הטיפול במשבר הדיור והתשתיות שממנו סובל כל ישראלי מעל לעשור".  
להאריך את התמ"א ולחייב רישוי עצמי 
מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יגאל סלוביק אמר בכינוס: "בסוף, אסור לאף אחד מאיתנו ומחברי הכנסת אסור לשכוח שהחקיקה הזו נועדה לאפשר לכל אחד בישראל פתרון דיור ישים. ברשימת הנושאים שההתאחדות רואה בהם קריטיים בחוק ההסדרים החדש, עומדות ההחלטות שיקלו על ביצוע התחדשות עירונית שכוללות הפחתת הרוב הנדרש לביצוע פרויקטים, לצד החלט המועצה הארצית לתכנון והבניה על הארכת תמ"א 38 כפי ששר השיכון מבקש - עד מרץ 2024. לדעתנו, יש לאשר עכשיו הפחתת רוב דרוש להתחדשות עירונית בתמ"א 38 ולהאריך את התמ"א עד לסוף 2024 כדי להבטיח כניסה חלקה של התוכנית הממשלתית החלופית לה. ההחלטה על הארכה תלויה כעת בהחלטות של ראשי ערים שנמצאים כיום בשיאה של שנת בחירות ולא סביר שרובם יוכלו להשלים תוכנית שתאפשר להם להאריך את התמ"א. תמ"א 38 מהווה רבע מהבנייה לדיור בישראל כיום ולא יתכן שלא יתאפשר להמשיך אותה על להשלמת מעבר מלא לתוכניות בצורה חדשה".      
נושא נוסף שעלה לדיון במועצה ועשוי להוות כלי לזינוק בהיקפי הבנייה הוא הטלת חובה על העריות לאשר החלפה של הליך היתר הבניה שכיום לוקח מעל שנתיים וחצי בממוצע, בכלי פשוט ומקצועי של רישוי עצמי על ידי אדריכלים פרטיים שיוסמכו לכך על ידי המדינה. מדובר בחוק שקיים בעולם כולו ובארצות הברית היא הסטנדרט. נשיא התאחדות הקבלנים, סרוגו, אמר: "אנחנו מעריכים שברוב המקרים ההליך הזה יחתוך בחצי או יותר את זמן ההמתנה לתחילת הבנייה לאחר אישור התוכנית. הרישוי העצמי מעלה את ההכרה של האדיכלים ושכרם יצמח בהתאם לכך. אני מעריך שהמשמעות הכלכלית של ויתור על הליך הוצאת היתר בנייה היא אדירה ותגיע לכיס של כל רוכש דירה ואני מעדיף לשלם לאדריכל כדי לקצר ולהפוך את ההליך הזה למקצועי יותר".   
מנכ"לית איגוד האדריכלים, אסנת גנץ מסרה בעניין זה: "אנו מברכים ונתמוך בהחלטה להפוך את הרישוי העצמי של בנייה. חובת המדינה לפעול כדי להבטיח שהפעילות הזו תגובה בצורה מסודרת בביטוח אחריות מקצועית כך שחברות הביטוח ישתפו עם העניין פעולה".   
חלק מהחברים דיווחו על החרפת משבר הביטוח בענף שבמסגרתו מפסיקות חברות ביטוח לבטח פרויקטים ואנשי מקצוע בענף ומונעות התחלות בנייה. יו"ר איגוד המהנדסים, יגאל גוברין מזהיר: "החלטת רוב חברות הביטוח להפסיק לבטח את הענף הפך להיות איום מרכזי על הבנייה בישראל. חברות הביטוח מחפשות את הכיסים העמוקים בענף ונוצר מצב שבו רואים ריבוי תביעות הדדיות בתוך פרויקטים שפוגעים מאוד בענף".    
שי שדה, נציג לשכת סוכני הביטוח מסר: "הלשכה העלתה רעיון מול המדינה של הכנסת חברות ביטוח מהעולם לישראל. ישראל תעניין חברות ביטוח זרות למרות שערכות שלא כך הוא בממשלה ויש לייצר קרקע לעניין הזה. החסם העיקרי בכניסתן לישראל הוא המפקח על הביטוח. במדינות באירופה יש מאות חברות ביטוח בכל מדינה מול מספר בודד של חברות אצלנו. המצב הזה חייב להשתנות ויש לקדם את זה כבר עכשיו".   
שכירות תקועה חמש שנים בוועדה  
תחום נוסף בו דנו החברים במועצת ענף הבנייה היה המחסור בפתרונות דיור בר השגה. "אנחנו נדרוש לחזור לעידוד פרויקטים לשכירות ארוכת טווח במסגרת חוק עידוד השקעות הון גם לפרויקטים עם התחייבות הפעלת מערך ההשכרה לחמש שנים שבוטל והיה הצלחה גדולה".  
יו"ר מרכז הבנייה הישראלי, ערן רולס מסר: "ביצענו עבודת מחקר שמצביעה על קיום 700 מתחמים של בנייה להשכרה ארוכת טווח ברחבי הארץ שנכנסו עד כה להליך תכנון. הפוטנציאל להפיכת השכירות ארוכת הטווח אדיר".  
יו"ר ארגון קבלני הנגב וסגן נשיא התאחדות הקבלנים, אלי אביסרור: "הבעיה איננה בהכנסת תוכנית למערכת אלה טמונה בשנים הארוכות שעוברות התוכניות האלה בוועדות התכנון. אני מדבר על לפחות חמש שנים בוועדות מחוזיות בממוצע לתוכנית. לוועדות אין עניין לקדם בנייה לשכירות ארוכת טווח. גם הליכה לפרויקטים גדולים של מאות דירות להשכרה מצריך אישור וועדה מקומית לפני הליכה לוותמ"ל שאמורה יתה לקצר את הזמן מאוד. זה נושא שמחייב התערבות מיידית של הממשלה. יש פה פוטנציאל אדיר לפתרון דיור לדור שלם שלא יכול לקנות דירה ויש לייצר עבורו פתרונות אחרים".  
המשבר מגיע לשוק היד השנייה   
בבוקר כינוס מועצת ענף הבנייה פרסם משרד האוצר דו"ח לפיו נרשמה צניחה של 48% במספר העסקאות בשוק הדירות יד שנייה בשנה החולפת.  
איציק לוי יו"ר לשכת מתווכי הדירות: "ראינו השנה ירידה של 25% במספר המתווכים. המצב הכלכלי האישי של הרוכשים הורע מאוד. אנחנו בשוק שמצריך מיליון שקל של משכנתא לפחות ובארגון שלנו יש מעל 2,000 מתווכים שמספקים נתונים מדאיגים על חוסר יכולת של הציבור לעמוד בגזירה הזאת. ישנה ירידה דרסטית בהיקף מכירת הדירות הישנות מתחילת 2022. אנחנו רואים צורך אמיתי ודחוף בקידום התחדשות עירונית כדי לקדם את הפתרון לדיור למי שאין לו כעת.  יש פה בעיה מממושכת שנים של חוסר בכלים שיקדמו התחדשות עירונית וחובה שזה ישתנה".  
נטלי ויינשטיין, מנכ"לית ארגון קבלני השיפוצים: "נוצר מצב קשה מאוד שבו הריבית הפכה לנטל שמביא לביטול ודחיית פרויקטים בכל השוק. גם בתחום השיפוצים אנחנו רואים ירידה של עשרות אחוזים בהיקפי הפעילות ואנחנו מעריכים שזה לא הסוף. ישנה ירידה דרמטית בהיקף העסקאות שאמורה לחזק את שוק השיפוצים אצל אלה שמחליטים לשפץ במקום לעבור דירה אבל המצב הכלכלי הפך גם את ההליך הזה לבלתי אפשרי לחלק גדול מהציבור".        
 
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    הפתרונות נמצאות בים, תפסיקו לבנות את הסלאמס של העתיד (ל"ת)
    אזרח 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    חבורת חארות ערסים נצלנים רק לא תמא הרסתם משפחות (ל"ת)
    תשרפ 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    עכשיו הם מנסים להציל את השוק?
    שמאי ותיק 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד עכשיו חגגו על חשבון הקונים וזלזלו בהם. עכשיו שהם בסכנה קיומית הם ינסו לעשות את הכל כדי לא לקרוס, ומקווה שזה יחזיר שפיות למחירי הדירות. (בסוף עדיף שמעט קבלנים יקרסו ושהשאר יחזיקו את הראש מעל המים אבל שיבינו שהעלאת המחירים היא סכנה עבורם אם אין קונים)
    סגור
  • 1.
    דירות
    דין דין 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 3
    רצו להוריד את מחירי הדירות והרגו את השוק. הריבית תרד לא ידוע מתי והשוק יתעורר רק עם פחות שחק נים למי שיש אויר ימשיך לנשום.
    סגור