נדל"ן ותשתיות

המשימות המיידיות של הממשלה בשוק הדיור

טוב תעשה הממשלה אם תמנה לתפקיד שר שיכון מקצועי ומבין עניין ולא כזה המייצג מגזר כזה או אחר, כפי שהיה במהלך העשורים האחרונים, מה שהשפיע ללא ספק על מעמדו של המשרד וכן הקשה על הליך קבלת ההחלטות אסטרטגיות ארוכות טווח
רוני מזרחי | 
רוני מזרחי (צילום עזרא לוי)
חוסר היציבות שאפיינה את המערכת הפוליטית במהלך השנים האחרונות, כולל חמש מערכות בחירות, ומן שביניהן, פגעו ללא ספק פגיעה קשה בשוק הדיור. ראשית אדגיש כי על מנת לממש את היעדים הדחופים, טוב תעשה הממשלה אם תמנה לתפקיד שר שיכון מקצועי ומבין עניין ולא כזה המייצג מגזר כזה או אחר, כפי שהיה במהלך העשורים האחרונים, מה שהשפיע ללא ספק על מעמדו של המשרד וכן הקשה על הליך קבלת ההחלטות אסטרטגיות ארוכות טווח.
העדר היכולת לקבל החלטות אסטרטגיות באו לידי ביטוי, בשלושה נושאים עיקריים: האחד, קיצור ביורוקרטיה והליכי מתן היתרים. היו אמנם אי אילו ניסיונות דוגמת תכנית שקד ותוכנית מנהל התכנון לאחרונה, אולם אלו התבררו כחסרות משמעות בפועל. אין ספק שלעבודה שמשך מתן אישורים, עד שאותו בניין עומד על בהיצע ואורך בממוצע כ-8-12 שנה, השפיע הן על הקיטון בהיצע והן על הזינוק במרות המחירים.

השני, שיווק קרקע. במהלך שלוש השנים האחרונות במיוחד, בהן חווינו לא רק חמש מערכות בחירות, אלא גם מגפת קורונה ובהמשך מלחמה בין רוסיה לאוקראינה, זינקו מחירי הקרקע באופן חריג ביותר, כ-50-60 אחוזים במרכזים שהיו במע"ר העיר מודיעין, רמת בית שמש, קריית שלום בתל אביב, יהוד מונוסון ועוד. זינוק זה תרם משמעותית אף הוא לתדלוק מחירי הדיור.
השלישי, עצירת ההתחדשות העירונית. דווקא בשלוש השנים האחרונות הייתה הזדמנות פז לממש את הפוטנציאל הגלום בתמ"א 38/2, הריסה ובנייה מחדש, ולמנף אותו ככלי עזר חשוב וזמין להגדלת היצע הדיור ובמיוחד באזור הביקוש. העובדה שבאופן פרדוקסלי נכנסו כל מקבלי ההחלטות, מטה הדיור, מנהל התכנון וכו' לוויכוח מיותר לחלוטין האם להמשיך או לא להמשיך את התמ"א, תרם לעצירה שלו, שלא לדבר על העדר מינוף התחדשות עירונית בכלל תוך מתן סיוע לרשויות המקומיות.
אלה, לפרוטוקול, רק שלושה נושאים מתוך רבים נוספים שעל הממשלה החדשה יהיה צורך לטפל בהם באופן מיידי, על מנת לנסות ולהחזיר את שוק הדיור למסלול. בנושא הביורוקרטי עצתי הינה פשוטה בתכלית: שהממשלה תכניס יד עמוק לכיס ותשקיע בהגדלה משמעותית של הפקידות האמונה על נושא ההיתרים. השקעה זו תהיה לטעמי כדאית ביותר, זאת משום שאם ההליכים יקוצרו, נניח, ב-30-40 אחוזים (שגם בכך לא די..) עובדה זו לכשעצמה תגדיל בעשרות אחוזים את היצע הדיור שיהיה זמין במהלך השנים הקרובות "על המדף".
בנושא מרכזי הקרקע הגיע הזמן שתשונה שיטת מכרזי רמ"י, שתרמו כל העת לזינוק במחירי הדיור, זאת משום שהזוכים בהם היו בדרך כלל אלה שהציעו את ההצעה הגבוהה  ביותר. ברגע שהשיטה תשונה והצעות נמוכות יותר  לדוגמא השלישי הוא הזוכה יוכלו להיות הזוכות, תיעצר באופן אוטומטי העלייה הגורפת והמוגזמת לכל הדעות במחירי הקרקע, מה שכמובן ישפיע גם על מחירי הדיור.
בנושא התחדשות עירונית יש להחזיר בשיא העוצמה את תמ"א 38/2 כמכשיר לא רק להתחדשות עירונית, אלא גם להגדלת ההיצע בכלל ולחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה. גם כאן תצטרך הממשלה להכניס יד עמוק לכיס אמנם לעודד רשויות מקומיות לקדם פרויקטים למגורים (ולא רק התחדשות עירונית), לממן תשתיות משלימות ולסגור את הפער בין הארנונה למגורים לארנונה לעסקים, מה שגרם עד כה לרשויות המקומיות להעדיף בנייה לעסקים על פני בנייה למגורים.
*כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה